شناسهٔ خبر: 52180 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهارمین کنگره فرهنگ و اندیشه دینی فراخوان مقاله داد

چهارمین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی با محوریت شکوفایی فطرت و استعدادها با هویت اسلامی انقلابی در راستای گفتمان سازی علم و فناوری علوم انسانی و اسلام مقاله می پذیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ چهارمین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی  با محوریت شکوفایی فطرت و استعدادها با هویت اسلامی انقلابی در راستای گفتمان سازی علم و فناوری علوم انسانی و اسلامی در تعامل با استادان و دانشجویان دانشگاه‌های معتبر ایران و محققان جهان اسلام مقاله دریافت می کند.

در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها بر مبنای تولیدعلم و فناوری استوار است و تولید علم و فناوری از مهمترین عناصر رشد و توسعه اجتماعی وفرهنگی کشورها به حساب می‌آید. عصرحاضر را می توان نقطه عطفی در تاریخ دین و فرهنگ دینی جهان به شمار آورد. در این دوره برخلاف تصور و پیش بینی بسیاری از نظریه پردازان غربی که کمرنگ شدن و افول گریز ناپذیر فرهنگ دینی را وعده می دادند، به طور تقریب در تمامی عرصه های زندگی اجتماعی، عناصر و نیروهای فرهنگ دینی، جایگاهی بس رفیع و برجسته یافته است. بر این اساس  می توان یکی از ویژگی های اصلی جامعه جهانی معاصر را نقش و اهمیت چشمگیر فرهنگ دینی در آن دانست.

اهمیت و گسترش فرهنگ دینی از زمانی بیشتر احساس شد که مسئله جهانی شدن فرهنگ بیش از پیش در جوامع دینی به خصوص اسلامی پررنگ شده است. مقابله با فرهنگ غربی و تاکید بر فرهنگ دینی در برخی جوامع دینی، چالشهایی چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی بین موافقان و مخالفان فرهنگ دینی به وجود آورده است. این چالشها در نهادهای علمی و مراکز آموزش عالی کشورهای اسلامی همچنین جامعه ایران برجسته تر و بحث برانگیزتر است. از طرفی تبیین و توسعه انقلاب اسلامی، به منظور رسیدن به تمدن اسلامی، نیازمند فرهنگی برخاسته از منابع وحیانی است و اگر حوزه های علمیه و دانشگاه ها بخواهند در گستره تاریخ وافق پیش رو نقش موثری در توسعه فرهنگ جهانی ایفا کنند، نخست باید فرهنگ برخاسته از منابع دینی را پی افکنند و آنگاه به ترویج و تبیین آن بپردازند و بدان عمل کنند.

در دو دهه اخیر در ایران برای تقویت رکن اسلامی فرهنگ اجتماعی و بازسازی و تولید نظریه های جدید در باب فرهنگ دینی تلاشهای فراوانی شده است. با پیشرفت این تلاشها و کوشش ها نه تنها به لحظ نظری و تئوریک مسئله حل نشده است بلکه راهکاری نیزی برای ان ارئه نگردیده است لذا ضرورت دارد تا پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب علم و اندیشه و قلم، جهانی  بیاندیشند  و با بررسی نتایج آخرین نظریه ها و دستاوردهای علمی محصولات دانش بنیان خود را در قالب مدل های علمی و فناوری های نوین به جامعه اجرایی و مدیران ارائه می دهند و این اطلاعات را با سایر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در جهان به اشتراک می گذارند.

بنا به همین ضرورت دانشگاه قم با همکاری موسسه سفیران فرهنگی مبین، چهارمین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی را با محوریت شکوفایی فطرت و استعدادها با هویت اسلامی انقلابی در ۱۴ اسفندماه برگزار می کند.

رئیس همایش عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم و دبیرعلمی همایش محمدعلی راغبی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم است.پژوهشگران و محققان ایران و جهان می‌توانند مقالات علمی و تحقیقات خود را تا حداکثر ۲۵ دی  ماه  ۹۶ از طریق سامانه دبیرخانه همایش  در ۱۱ محور تخصصی در حوزه‌ معارف اسلامی، فقه، فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، حقوق، اخلاق و عرفان، روانشناسی و هنر و رسانه به درگاهhttp://theologyconference.ir برای شرکت در این همایش ارسال کنند؛ همچنین شماره تماس ۲۸۴۲۱۴۰۴-۰۲۱ نیز پاسخگوی محققان و دین پژوهان است.

نظر شما