شناسهٔ خبر: 52279 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تام استوپارد برنده جایزه «دیوید کوهن» شد

نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس برجسته بریتانیایی برای خلق آثاری خلاقانه و همیشه نوآورانه به عنوان برنده جایزه دیوید کوهن انتخاب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ تام استوپارد، نمایشنامه‌نویس انگلیسی برای یک عمر دستاورد در ادبیات به عنوان برنده جایزه دیوید کوهن انتخاب شد. او برای کسب جایگاهش به عنوان «غولی در نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم بریتانیا» این جایزه را از آن خود کرد.

استوپارد که ۸۰ ساله است درباره این خبر گفت: با برنده شدن این جایزه اولین فکری که می‌کنی این است که می‌گویی: نه، هنوز وقتش نیست... این همیشه برای من خیلی اهمیت داشته و ما هنوز نمی‌دانیم در طولانی مدت، چه چیزی ممکن است گفته شود. تاریخ پر از نام نویسندگانی است که در یک مقطع به نظر کاملا تثبیت شده می‌آیند و بعد به تدریج نامشان محو می‌شود.

 استوپارد که نویسنده نمایشنامه‌هایی چون «روزنکرانتس و گیلدن‌استرن مرده‌اند»، که در ۲۹ سالگی نام او را به عنوان جوان‌ترین نویسنده‌ای که اثرش در تئاتر ملی اجرا شده در تاریخ ثبت کرد، آثار دیگری چون «آرکادیا»، «ارزش اتوپیا» و «چیز واقعی» در کارنامه دارد. او در نویسندگی برای تلویزیون، رادیو و سینما نیز همینقدر موفق بوده و سال ۱۹۹۹ اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای فیلم «شکسپیر عاشق» دریافت کرده است.

جایزه دیوید کوهن سال ۱۹۹۲ ایجاد شده ونویسندگان مطرحی چون هارولد پینتر، دوریس لسینگ و وی‌اس نایپول که همگی جایزه نوبل ادبیات را در کارنامه دارند، این جایزه را نیز دریافت کرده‌اند. تونی هریسون، جولیان بارنز، شیموس هینی و هیلاری مانتل دیگر دریافت کنندگان این جایزه بوده‌اند.

استوپار برنده پنج جایزه تونی برای نمایشنامه‌هایش است. وی سال ۱۹۹۷ نشان شوالیه دریافت کرده است.

نظر شما