شناسهٔ خبر: 52288 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «تحول رویکردهای دینی در ایران باستان»برگزار می شود

صد و بیست و پنجمین نشست از یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ (دوره پنجم) با عنوان «تحول رویکردهای دینی در ایران باستان» برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موسسه انسان شناسی و فرهنگ، صد و بیست و پنجمین نشست از یکشنبه های انسان شناسی و فرهنگ (دوره پنجم) خود را با عنوان «تحول رویکردهای دینی در ایران باستان» برگزار می کند.

در این نشست فضل الله پاکزاد (عضو هیئت علمی پیشین دانشگاه توبینگن آلمان) سخنرانی خواهند کرد و فیلم های مستند «مهرا» و «زروان» اثر حسن نقاشی نمایش داده خواهد شد. انسان شناسی و فرهنگ از همه علاقه مندان دعوت می کند که در این نشست حضور یابند. ورود برای همگان آزاد است.

نشست «تحول رویکردهای دینی در ایران باستان» یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶- ساعت ۱۶ الی ۱۹ در خیابان ولیعصر- خیابان دمشق- پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

حضور برای علاقمندان رایگان و آزاد است.

درباره فیلم مهرا:

این مستند به تاثیر و حضور باورهای مهری و فرهنگ میتراییسم در معماری اسلامی می‌پردازد و نمادهای مهر را با نمادهای اسلامی مقایسه می‌کند و آن را هدیه ایرانیان به فاتحان عرب می‌داند. جوایز این فیلم عبارتند از:

- لوح افتخار بخش تاریخی پنجمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت ۱۳۹۰.

- تندیس زرین و لوح افتخار بخش مستند از چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد ۱۳۹۱.
- تندیس طوبای زرین و لوح افتخار بهترین کارگردانی مستند از پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ۱۳۹۱.

- جایزه دوم بخش مستند از اولین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران ۱۳۹۰.

- جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم مستند مهرا از پانزدهمین جشن مستقل سینمای ایران ۱۳۹۰.

درباره فیلم زروان:

"زروان" خدای نور و زمان که مرگ و بیماری در آن جای نداشت و همیشه نیم‌روز بود برای طلب فرزند پسر، ۱۰۰۰ سال عبادت کرد و در آخر شک کرد که آیا عبادتم دیده می‌شود که خداوند هور مزد و اهریمن را در زهدانش قرار داد اولی برای ایمانش و دومی به خاطر شک کردنش و این‌گونه به آفرینش اهورامزدا و اهریمن که خلق کننده نیروی خیر و شر جهانند می‌پردازد و سرانجام هرمزد بر اهریمن پیروز می شود و او را به تاریکی می‌افکند.

نظر شما