شناسهٔ خبر: 52295 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کیوان پهلوان «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» را نوشت

منابع تاریخ نمایش در ایران محدود است اما پژوهش‌های کنونی در این زمینه این نوید را می‌دهد که اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب حرفه‌ای عرضه کند. در این زمینه مجموعه‌ای ۱۹ جلدی کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» به قلم دکتر کیوان پهلوان منتشر می‌شود.

کیوان پهلوان «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» را نوشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شهرام سلطانی گفت: کتاب «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» به قلم کیوان پهلوان در آستانه‌ی چاپ است. این کتاب مجموعه‌ای ۱۹ جلدی است که درباره‌ی تاریخ تعزیه و وضعیت کنونی آن به نگارش درآمده است.

مدیرمسئول انتشارات آرون ادامه داد: نگارش این کتاب از سال ۸۹ آغاز شده و دکتر پهلوان، مولف کتاب به استان‌های مختلف سفر کرده و منابع گوناگون در این زمینه از قبیل فایل‌های صوتی، تصویری و نسخ تعزیه در استان‌های مختلف را جمع‌آوری کرده است.

سلطانی افزود: این اتفاق در زمینه‌ی تاریخ تعزیه تاکنون رخ نداده و برای نخستین بار به تعزیه درهر استان به طور جداگانه پرداخته شده است. در این مجلد اطلاعاتی در باب تعزیه وجود دارد که برای نخستین بار به خواننده‌ی ایرانی عرضه می‌شود.

وی در این زمینه به مواردی اشاره و کرد و گفت:‌ در حال حاضر قطب‌های تعزیه در زنجان و یزد است اما تاریخچه آن مربوط به این شهرها نیست. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که
در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان تعزیه وجود دارد.

به گفته‌ی سلطانی، ۹ جلد از این مجموعه حروف‌چینی شده و امید است که تا یک سال دیگر به چاپ برسد.

                               

 کیوان پهلوان، پژوهشگر، مولف و مورخ دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات اینگیلیسی و دکترای فولکلور است.

نظر شما