شناسهٔ خبر: 52317 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

منتقدین را معاون وزارتخانه کردم

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روسای دانشگاه هایی که منتقدین اصلی ما بودند را به عنوان معاونین وزارتخانه منصوب کرده ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسن قاضی زاده هاشمی امروز با اشاره به روند تغییرات دانشگاه ها گفت: یک زمانی دانشگاه های نسل اول تنها برای مدرک دادن ایجاد شده بودند بعد از آن دانشگاه های نسل دوم تولید مقاله می کردند، کاری که امروز ما می کنیم و نشان می دهد ۵۰ سال عقب هستیم. الان سعی ما بر این است که به دانشگاه های نسل سوم برسیم در حالی که در دنیا دانشگاه های نسل چهارم هدف هستند.

وی تاکید کرد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که در خدمت رفاه اجتماعی است. دانشگاهی که به درد مردم نخورد و نتواند ثروت آفرینی کند و یا ثروت آفرینی آن باعث تهدید رفاه اجتماعی باشد فایده ای ندارد.

هاشمی افزود: ما مسئولیت داریم افرادی را تربیت کنیم که به درد مردم و کشور بخورند و هم بتوانیم استعدادهای آنها را رشد دهیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه معاونان آموزشی به حوزه آموزش به طور ویژه اظهار داشت: امکان ندارد کسی هم مطب داشته باشد، هم در رشته خود سرآمد باشد، هم مقالات زیادی داشته باشد هم افراد از او راضی باشند و هم بتواند معاون و وزیر خوبی باشد. چند کار را نمی توان با هم انجام داد و برای هر کار باید به طور صحیح اولویت ها را انتخاب کرد.

وی با اشاره به توسعه صحیح و هدفمند آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: برای توسعه نباید به یک نگاه محدود بود این موضوع که می گویند ما پزشک و متخصص زیاد داریم صحیح نیست. ما کمبودهای زیادی داریم زیرا عرضه و تقاضا بسیار بالاست. اگر ما فشار مضاعفی را به برخی متخصصان وارد می کنیم به این دلیل است که کمبودها را جبران کنیم. این مسیر باید تغییر کند و وظایف حاکمیتی خود را به ویژه در رشته هایی که در آن کمبود داریم اعمال کنیم.

بازنگری دوره های فوق تخصصی و فلوشیپ

وی افزود: دوره های فوق تخصصی و فلوشیپ باید بازنگری شوند. اکنون ما متخصص را گران تربیت می کنیم. در برخی از مناطق و شهرهای مرزی حتی به پزشکی عمومی هم راضی نیستند. ما چرا نباید بتوانیم دوره های فوق تخصصی و تخصصی را با هم ادغام کنیم تا از توانایی نیروی انسانی بهتر استفاده کنیم. هر آنچه گران تر تربیت کنیم خدمات گرانتری هم مجبوریم بدهیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: دانشگاه ها باید گسترش پیدا کنند اما توسعه صحیح باید انجام شود، نظام رتبه بندی باید تغییر کند، دانشگاه ها را در مسیر رقابت  ایجاد دانشکده هایی که جز هزینه برای کشور ندارد، نیندازیم. شورای گسترش در رشته هایی که کمبود داریم به صورت ویژه عمل کند.

هاشمی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید هم پای نظام خدمات و درمان پیش برود گفت: ما ۲۴ هزار تخت بیمارستانی ایجاد کردیم آیا آموزش پا به پای ما آمده است با وجود اینکه۳۰ درصد ظرفیت اضافه شد اما باید ۴۰ هزار تخت دیگر اضافه شود بنابراین لازم است دانشگاه ها به توسعه به چشم دیگری نگاه کنند.

باید بیمارستانهای آموزشی را از درمانی جدا کنیم

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مراکز آموزشی مدرن داشته باشیم باید بیمارستان های آموزشی را از بیمارستان های درمانی جدا کنیم ولو اینکه در هر دانشگاه تنها دو بیمارستان آموزشی داشته باشیم این بیمارستان ها می توانند تعرفه متفاوتی از دولتی و خصوصی داشته باشند. در حال حاضر تبریز، شیراز، ایران و مرکز قلب شهید رجایی در حال شروع این فرایند هستند.

هاشمی ادامه داد: گسترش و توسعه رشته ها را نباید دست کم گرفت، در گذشته افراد تنگ نظری بودند که اجازه توسعه درست را در رشته ها نمی دادند و محدودیت ایجاد کرده بودند اما باید بدانیم که خودگردانی و درآمدزایی در دانشگاه ها با توسعه صحیح رشته ها رخ می دهد.

وی با تاکید بر اینکه درآمدزایی نباید آموزش، اخلاق و منافع ملی را قربانی کند، با انتقاد از وضعیت اتوبوس های شهر تهران گفت: شما سوار اتوبوس هایی که از فرق سر تا زیر لاستیک پوشیده از تبلیغ هستند، نشده اید، در اینها انسان سوار می شود تا به مدیران انتقاد می شود می گویند بودجه نداریم و باید از تبلیغات درآمدزایی کنیم در حالی که پول نمی تواند غذای روح انسان را تامین کند. غذای روح انسان، عشق، امید، دین و مرام است و اینها را نمی شود پولی کرد.

منتقدین را معاون وزارتخانه کردیم

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی در وزارت بهداشت گفت: ۵۰ درصد معاونین و ۸۰ درصد روسای دانشگاه ها جدید منصوب شده اند و ما روسای دانشگاه هایی که منتقدین اصلی ما بودند را به عنوان معاونین وزارتخانه منصوب کرده ایم.

کارشناسان آموزش فرقی با روبات ندارند

وی افزود: یکی از گرفتاری های ما در آموزش این است که کارشناسان فرقی با کامپیوتر و روبات ندارند و تنها به بخشنامه و  آیین نامه اکتفا می کنند در حالی که باید از همه مسیرها برای حل مشکلات مردم استفاده کنند.

هاشمی به معاونین آموزشی توصیه کرد دانشجو را به معاونت دانشجویی نسپارند و افزود: معاونت دانشجویی رفاهی و فرهنگی و برگزاری جشنواره است آموزش نباید از دانشجو فاصله بگیرد زیرا کار اصلی دانشجو بر عهده معاونت آموزشی است. ارزش بودن ما در این پست ها این است که زمانی را در کنار دانشجویان همراه آنها صرف کنیم. دانشجویان در معرض آسیب های زیادی هستند و باید همراهی شما را در کنار خود داشته باشند.

وی با ابراز تاسف از برخی دروس معارف یادآور شد: اگر روزی استاد معارف بودم کتاب های شهید مطهری را تدریس می کردم اکنون که دشمنان ما را تلاش می کنند حکام مزدور جنگ شیعه و سنی و عرب و عجم راه بیندازند باید بتوانیم نسل جدید را با واقعیت مسائل آشنا کنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این موضوع که از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم که تبعیضی بین وزارت بهداشت و وزارت علوم در حوزه آموزش نباشد گفت: این تبعیض نباید در میزان سرانه ای که اختصاص داده می شود، که در گذشته رخ داده است دوباره اتفاق بیفتد.

وی با انتقاد از کسانی که نتوانستند به تعهدات خود در حوزه سلامت عمل کنند، گفت: بعد از ۴۰ سال موضوع رفاه اجتماعی و یکی از بخش های آن سلامت مورد توجه بیشتر قرار گرفته اما چرا بخش هایی چوب لای چرخ سلامت می گذارند و به تعهدات خود عمل نمی کنند در حالی که تازه مردم در این حوزه سامان پیدا کرده اند. این موضوع باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

وزیر بهداشت درباره اختصاص بودجه به حوزه آموزش خبر داد و گفت: موضوع اختصاص یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاه ها به بخش آموزش را به طور جدی پیگیری می کنیم و دانشگاه ها را به این موضوع موظف خواهیم کرد.

نظر شما