شناسهٔ خبر: 52352 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آسیب‌های زلزله به آثار تاریخی

 بخش زیادی از کاروانسرای عباسی قصر شیرین که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بر اثر زلزله تخریب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ در زلزله یکشنبه شب، بیشترین خسارت به کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصر شیرین وارد شد و در میان تمام آسیب‌های جانی و مالی و تخریب‌هایی که بر اثر زلزله اتفاق افتاد، آثار و بناهای تاریخی این شهرها هم دچار آسیب شدند. مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها به طور جداگانه گزارش این آسیب‌ها را به شرح زیر اعلام کرده‌اند:

 ٥ اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند.
 دو مجموعه تاریخی بیستون و طاق بستان کرمانشاه به طور کامل آسیب‌شناسی شده‌اند و هیچ مشکلی بر اثر زلزله برای آنها به وجود نیامده است.
 موزه‌های استان کرمانشاه در امنیت و به دور از هرگونه آسیب احتمالی هستند. میزان آسیب آثار در این استان حداکثر ٢٠ درصد و قابل احیا و مرمت است.
 ۹ بنای تاریخی ایلام از جمله گچ‌بری‌های شهر تاریخی سیمره در ایلام آسیب جدی دیدند. گچ‌بری‌های دیواری شهر تاریخی سیمره دچار ترک‌خوردگی و آسیب شدند. همچنین قلعه والی کهره در شهرستان کرداول، قلعه والی در شهر ایلام و موزه باستان‌شناسی و کاخ فلاحتی در شهر ایلام دچار آسیب شدند.
 بیشترین درصد آسیب دیدگی در بناهای تاریخی، ترک‌خوردگی روی دیوارهای اصلی است.
 دیوارهای موزه باستان‌شناسی دره‌شهر در ایلام نیز بر اثر شدت زلزله ترک خورده اما ویترین‌ها و آثار تاریخی داخل موزه از آسیب‌های احتمالی در امان مانده است.
 تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی ادارات ‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های کرمانشاه و ایلام برای بررسی دقیق میزان تخریب و آسیب آثار تاریخی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.
 بخش زیادی از کاروانسرای عباسی قصر شیرین که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بر اثر زلزله تخریب شد.

نظر شما