شناسهٔ خبر: 52415 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهریار عباسی: جایزه جلال نمونه‌ای از کاهش تصدیگری دولت است

 شهریار عباسی، دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد، با بیان اینکه جایزه جلال را جایزه‌ای صرفا دولتی نمی‌داند، گفت: این جایزه در دوره‌های اخیر فقط از حمایت مالی دولت برخوردار بوده و انتخاب داوران و هیات علمی آن تحت نفوذ نگاه‌ دولتی نبوده است.


 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شهریار عباسی، دبیر علمی دهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد  گفت: جایزه جلال را جایزه‌ای صرفا دولتی نمی‌دانم مخصوصا در دوره‌های اخیر که در دولت تدبیر و امید برگزار شده است. با نگاهی به داوران و هیأت علمی جایزه در دوره‌های اخیر می‌بینیم افرادی در آن حضور دارند که دارای شناسنامه کاری شناخته شده و مستقلی بوده و تحت نفوذ دولت نیستند و در دوره‌های اخیر جایزه جلال فقط از حمایت مالی دولت برخوردار بوده است مانند برخی جوایز مهم ادبی که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود.
 
این نویسنده ادامه داد: امسال نیز در این دوره از جایزه جلال تلاش می‌کنیم کار سالمی را انجام دهیم و بهترین‌ آثار انتخاب شوند به طوری که به غیر از سوگیری‌های فنی مسایل دیگری در انتخاب‌ها دخیل نباشند.
 
وی درباره نظرش نسبت به جوایز دولتی نیز گفت: متاسفانه گاهی در صحبت با رسانه‌ها مطالبی منتشر می‌شود که کاملا دقیق نیست و با منظور شخص متفاوت است. باید در نظر داشت که همیشه خود دولت به ویژه دولت تدبیر و امید نظرش این بوده که تصدی‌گری‌اش در امور را کاهش دهد و آنها را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین رئیس‌جمهور نیز همیشه تاکید کرده دولت مسایل فرهنگی را کم‌کم به بخش خصوصی بسپارد. خود ما هم به عنوان نویسنده و فعال فرهنگی همیشه ایده‌آلمان همین بوده است که تصدی‌گری دولت کاهش یافته و اداره امور به بخش خصوصی واگذار شود. به نظر من جایزه جلال مخصوصا در چند دوره اخیر را نمی‌توان جایزه‌ای دولتی دانست و نمونه‌ای از کاهش تصدیگری دولت و تلاش برای واگذاری آن به بخش خصوصی است و این مساله با نگاهی به هیات علمی و هیات داوران دوره‌های اخیر کاملا مشخص است.
 
عباسی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جلال نیز توضیح داد: تلاش شده است از طریق فراخوان، لیست خانه‌کتاب و ارسال نامه به ناشران ادبیات داستانی همه آثاری که در این زمینه منتشر شده است شناسایی و لحاظ شوند. بر این اساس طی فراخوان تعدادی از آثار از سوی اشخاص و تعدادی از سوی ناشران ارسال شد. همچنین آثاری هم از طریق لیست خانه‌کتاب شناسایی و خریداری شدند. طی نامه‌ای به ناشران ادبیات داستانی هم خواسته شد آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند.
 
وی افزود: بر این اساس بیش از هزار و ۵۰۰ اثر در قالب ۴ رشته به دبیرخانه رسیده است که شامل حدود ۵۰۰ رمان، حدود ۴۰۰ مجموعه داستان کوتاه، حدود ۳۰۰ اثر در حوزه مستند و بیش از ۳۳۰ نقد ادبی هستند و فکر می‌کنم با توجه به تعداد آثار رسیده، اثری از قلم نیفتاده باشد.
 
دبیر علمی جایزه جلال گفت: این آثار تقسیم‌بندی شده و در قفسه‌های مختلف جای داده شده‌اند و به زودی برای هر بخش سه داور از سوی هیات علمی جایزه مشخص خواهد شد.

نظر شما