شناسهٔ خبر: 52492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​چرا چینوآ آچه‌به یکی از مهم‌ترین نویسندگان مدرن دنیاست؟

چینوآ آچه‌به، نویسنده و شاعر نیجریه‌ایتباری است که به او القاب مختلفی چون «پدر ادبیات سیاه»، «پدر ادبیات مدرن آفریقا» و «بنیانگذار ادبیات آفریقایی در زبان انگلیسی» داده اند. او در سال ۲۰۱۳ میلادی در گذشت اما شاهکارهای وی که به بسیاری از زبان ها دنیا از جمله فارسی برگردانده شده، او را جاودان کرده است. ایندیپندنت در گزارسی به بررسی جایگاه این نویسنده در ادبیات مدرن پرداخته که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

​چرا چینوآ آچه‌به یکی از مهم‌ترین نویسندگان مدرن دنیاست؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ چینوآ آچه‌به نویسنده و شاعر نیجریه‌ایتباری، از مهم‌ترین نویسندگان قاره آفریقا بود که بسیاری او را «پدر ادبیات مدرن آفریقا» می‌دانند. امسال گوگل در تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) به مناسبت تولد ۸۷ سالگی آچه‌به، «گوگل دودل»ای برای او طراحی کرد تا به اهمیت او به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته ادبیات قرن بیستم تاکید داشته باشد.

در بحبوحه جنبش پسااستعماری، که در آن کشورهای آفریقایی سعی داشتند از زیر دهه‌ها سلطه خارجی بیرون آمده و استقلال سیاسی کسب کنند، آچه‌به با نوشته هایش صدای نسلی از آفریقایی‌ها شد که اجتنابی از نگریستن از دریچه تفکر اروپایی نداشتند.بخشی از این کار شامل روایت داستان‌های مشخصا آفریقایی از منظر شخصیت‌های بومی بود تا به ساخت ادبیاتی مستقل از ادبیات اروپا کمک کند.

آچه‌به با ده‌ها رمان، کتاب شعر و مقالاتی که نوشت باعث شد بسیاری او را «پدر ادبیات مدرن آفریقا» بدانند. او در ۲۱ مارس ۲۰۱۳ در ۸۲ سالگی از دنیا رفت؛ پس از آنکه جوایز بسیاری ازجمله «جایزه بین‌المللی من‌بوکر» را به خود اختصاص داد.

آثار او به مخالفت با آثار ادبی اروپا برخواست، که نقش یک مکان را به آفریقا می‌دادند و مردمانش را بازیگرانی ناچیز در امور مهم کاراکترهای غربی می‌دانستند. او جوزف کونراد رمان‌نویس را یک نژادپرست تمام‌عیار می‌دانست و کتاب «قلب تاریکی» کونراد را که در آن یک جهانگرد اروپایی به آفریقای تهدیدآمیز و پرخطر می‌رود، کتابی کاملا تاسف‌بار می خواند.

برخلاف آثار اروپایی که به آفریقایی‌ها تنها نقشی جزئی یا یک‌بعدی می‌دادند، آچه‌به رمان‌هایی نوشت که در آنها نیجریه‌ای‌ها، دارای شخصیت‌های پیچیده و بانفوذی بودند.

کتاب شناخته‌شده‌ او، «همه‌چیز فرو می‌پاشد» هنوز یکی از کتب تحصیلی مهم دانش‌آموزان آفریقایی است. این رمان آداب و رسوم پیچیده مردم ایگبو، یکی از گروه‌های چندقومیتی در نیجریه با فرهنگ و زبان متمایز، را توصیف می‌کند. «همه‌چیز فرو می‌پاشد»، داستان اونکو، رهبر مغرور روستا و دنیای او را توصیف می‌کند که از منظر یک رهبر مستعمراتی تازه کار نوشته شده و پاراگراف پایانی آن مثل استعاره‌ای فراموش‌نشدنی عمل می‌کند: «او حالا بعد از کلی فکر، عنوان کتاب را انتخاب کرده بود: آرامش قبایل بدوی نیجر

نظر شما