شناسهٔ خبر: 52515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرگردان در راهروهای ارشاد

قرارداد اکران «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ثبت نشد

فرهنگ امروز/ بهناز شیربانی: «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» دو فیلمی هستند که سال‌هاست از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های توقیفی به‌شمار می‌آیند و هرازچندگاهی صحبت بر سر چگونگی اکرانشان تیتر اخبار سینمایی است. این‌بار اما موضوع بر سر قرارداد ثبتی است که باید به شورای صنفی نمایش ارائه کنند و به گفته فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در جلسه شورا نیز ارائه قرارداد دو فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «عصبانی نیستم» مطرح شد که به‌محض ارائه از سوی صاحبان این دو اثر، رسیدگی خواهد شد. «آشغال‌های دوست‌داشتنی» دوبار و«عصبانی نیستم» تاکنون پنج‌بار پروانه نمایش دریافت کرده‌اند، بااین‌حال تکلیف روی پرده‌رفتن این دو فیلم هنوز نامشخص است.  پیش از این ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اعلام کرد، روند اکران این فیلم‌ها به طور طبیعی طی می‌شود و سعی می‌شود در یک فضای طبیعی و آرام با کمترین حساسیت کار دنبال شود. براین‌اساس به‌ترتیب فیلم‌هایی که مشکلاتشان رفع شده است، نمایش داده می‌شوند و البته این مسیر حتما با مشورت و تأیید و تدبیر آقای دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجام خواهد شد. 
روز گذشته، هفتم آذر، شورای صنفی نمایش تشکیل جلسه داد و رضا درمیشیان و محسن امیریوسفی، سازندگان دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، هم برای پیگیری ثبت قرارداد فیلم‌هایشان در جلسه‌ حضور داشتند و صحبت‌های انجام‌شده به اینجا رسید که احتمالا هفته آینده باید بررسی‌های قطعی برای اکران این دو فیلم انجام شود... . 
علی سرتیپی، پخش‌کننده فیلم «عصبانی نیستم»، چند روز گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که قرارداد این فیلم در همین هفته یا هفته آینده ثبت می‌شود، اما خبرهای جدید حکایت از مشکلات دیگری بر سر راه اکران این دو فیلم دارند. «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» شهریور ٩٦ جدیدترین پروانه نمایش‌شان صادر شد. غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده پیش‌کسوت سینما، درباره شرایط حال‌حاضر اکران این دو فیلم سینمایی به «شرق» گفت: «معمولا وقتی فیلمی متقاضی اکران می‌شود، در درجه اول نیاز به دریافت پروانه نمایش دارد که بر اساس گفته آقای داروغه‌زاده، پنج فیلم که مدتی توقیف شده بودند، بار دیگر پروانه نمایش دریافت کردند. در اواخر دولت یازدهم و با حضور دکتر صالحی‌امیری، فیلم‌هایی که مشکل اکران داشتند بازبینی شدند و پنج فیلم پروانه نمایش گرفتند و شورای صنفی نمایش برای کمک به فیلم‌هایی که به‌لحاظ سرمایه خواب چندساله داشتند، مشخص کرد که هرکدام از این فیلم‌ها که پروانه نمایش دریافت کرده‌اند می‌توانند متقاضی اکران شوند». او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «فیلم «خانه دختر» پروانه نمایش دریافت کرد و متقاضی اکران شد و بعد از آن هم صحبت از اکران فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان شد و بعد از اصلاحات، پروانه نمایش فیلم صادر شد. صحبت از این بود که این فیلم‌ها با فاصله از هم و در گروه آزاد اکران شوند. ١٢ مهرماه قرار بود «عصبانی نیستم» اکران شود، اما اداره کل سینمای حرفه‌ای از دادن پروانه نمایش سینماها خودداری کرد و درعین‌حال پروانه کلی اکران فیلم صادر شده است».
موسوی ادامه داد: «مشکل اصلی اکران این دو فیلم درحال‌حاضر همین موضوع است و سؤال اینجاست که اگر قرار بود این دو فیلم مجوز نگیرند، به چه دلیل اصلاحیه خوردند؟ برای من مشخص نیست چرا وزارت ارشاد پروانه سالن‌های این فیلم را صادر نمی‌کند؟»
صحبت‌های غلامرضا موسوی تا حد زیادی شرایط اکران این دو فیلم را مشخص می‌کند، اما در چند ماه گذشته صحبت از مخالفت وزیر با اکران این دو فیلم سینمایی است، اما تاکنون به‌صورت علنی مخالفتی با این دو فیلم از سمت وزیر ارشاد صورت نگرفته است و مشخص نیست به چه دلیل پروانه نمایش سینماها صادر نمی‌شود؟ این در حالی است که برخی سینمادارها از تکمیل ظرفیت سینماها که تا نوروز قراردادشان را  قطعی کرده‌اند خبر می‌دهند و به‌این‌ترتیب گفته می‌شود سینماها ظرفیتی برای اکران این دو فیلم ندارند. روال معمول و منطقی نمایش فیلم‌ها در سینماها نیازمند دریافت پروانه نمایش است که هر دو فیلم «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» موفق به دریافت مجوز اکران فیلم شدند و در این مدت تعاملشان با سازمان سینمایی مبنی‌بر اصلاحاتی را که می‌تواند منجر به نمایش فیلم شود اعمال کرده‌اند، اما ظاهرا مسیر نمایش این دو فیلم سینمایی خیلی هم هموار نیست و بار دیگر توجهات به سمت وزارت ارشاد و تصمیمات آنها درباره اکران این دو فیلم جلب شده است. نمایش فیلم توقیف‌شده «خانه دختر» در هفته‌های گذشته نویددهنده این بود که باقی فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته با نام فیلم‌های توقیفی اجازه اکران در سینماها را ندارند، می‌توانند امید به اکران عمومی داشته باشند و از میان پنج فیلم «خانه دختر»، «پارادایس»، «خانه پدری»، «عصبانی نیستم» و «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، تنها دو فیلم آخر هستند که همچنان تکلیف اکرانشان نامشخص است. چندی قبل کیانوش عیاری در گفت‌وگو با «شرق» درباره نمایش «خانه پدری» که سال‌هاست توقیف شده، گفت: ««خانه پدری» یک‌بار در سال ٩٣ در گروه سینمایی هنر و تجربه و به مدت دو روز نمایش داده شد. این اتفاق گواه بر این است که نمایش این فیلم در گروه هنر و تجربه درست نیست. این گروه سینمایی چهار سینما دارد که در سال ٩٣ دو سینمای آن نیز متعلق به حوزه هنری بود و حوزه اعلام کرد سینماهایش را در اختیار این فیلم نخواهد گذاشت. فیلم در سینما کوروش نمایش داده شده و در ١٠ سانس در دو روز در سالن ٣٥٥ نفره نمایش داده شد. آن زمان دلواپسان تهدید کردند اگر بعد از دو روز اکران؛ یعنی پنجشنبه و جمعه، فیلم شنبه از اکران برداشته نشود، وزیر را استیضاح خواهیم کرد و ایشان دستور دادند فیلم از اکران برداشته شود. بنابراین با توجه به تجربه یک‌بار نمایش فیلم در این گروه سینمایی، نمایش این فیلم به این شکل درست نیست. احتمالا حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید، فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود. بعد هم مسئولان می‌گویند از شر این فیلم خلاص شدیم، آن را اکران کردیم، اما شرایط برایش فراهم نبود و از نظر ما فیلم آزاد شد. نمی‌دانم تعداد فیلم‌های توقیفی چندتاست، مثلا اگر ١٥ تاست می‌گویند با اکران خانه پدری شد ١٤ فیلم توقیفی و به این شکل صورت‌مسئله پاک می‌شود. حتی در جلسه‌ای که پیش از این مبنی‌بر اکران فیلم داشتیم، موضوع شرط سنی برای اکران فیلم مطرح شد که پذیرفتم. اگرچه پذیرفتم، اما به‌نظرم کار عجیبی است. چرا باید شرط سنی گذاشته شود؟ چه کسی می‌تواند این موضوع را کنترل کند؟ و خودشان خوب می‌دانند گذاشتن شرط سنی تبدیل به یک عنصر تبلیغی می‌شود».

با همه اینها باید منتظر ماند و دید تا تشکیل جلسه مجدد شورای صنفی نمایش در هفته آینده، آیا مشکلات این دو فیلم حل خواهد شد یا خیر؟

روزنامه شرق

نظر شما