شناسهٔ خبر: 52538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازگشت قدیمی‌ترین انجیل لاتین جهان به انگلستان

قدیمی‌ترین نسخه انجیل جهان به زبان لاتین که در عهد آنگلو ساکسون‌ها از انگلستان خارج شده بود، حالا پس از ۱۳۰۲ سال به این کشور بازمی‌گردد.

بازگشت قدیمی‌ترین انجیل لاتین جهان به انگلستان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یکی از آثار ارزشمند عهد آنگلو ساکسون، که قدیمی‌ترین انجیل موجود در جهان به زبان لاتین است به موطن اصلی خود بازمی‌گردد. این انجیل بزرگ و زیبا، توسط راهب‌های در سال ۷۱۶ میلادی ساخته شده و پس از تکمیل به عنوان هدیه به پاپ گرگوری دوم تقدیم شده بود.
 
کتابخانه ملی بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که این انجیل قدیمی را از کتابخانه فلورانس قرض گرفته و برای نمایشگاه آثار تاریخی، هنر، ادبیات و فرهنگ آنگلو ساکسون‌ها که در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد کرد، آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.
 
کلیر بریای، رئیس بخش دست‌نوشته‌های مربوط به قرون وسطی این کتابخانه در این باره گفت: «این انجیل از نخستین نسخه‌های کامل موجود به زبان لاتین است و در طول ۱۳۰۲ سال گذشته هیچ‌وقت در انگلستان نبوده است و فقط برای این نمایشگاه به خانه اولیه‌اش بازگردانده می‌شود که بسیار هیجان‌انگیز است. یک بار از نزدیک این نسخه انجیل را دیده‌ام. باورکردنی نیست. با اینکه پیش‌تر مطالب زیادی درباره این انجیل خوانده و عکس‌های زیادی دیده بودم، اما دیدن اثر از نزدیک تجربه متفاوتی است. دست‌نوشته زیبا، شگفت‌انگیز و به شدت تأثیرگزاری است.»
 
بخشی از ابهت این اثر، از اندازه آن نشأت می‌گیرد. این نسخه، نیم متر ارتفاع و وزنی بیش از ۳۴ کیلوگرم دارد و از پوست بیش از هزار حیوان برای حفاظت از نوشته‌های آن استفاده شده است. این انجیل یکی از سه نسخه‌ای است که دستور ساخت آن توسط راهب بزرگ، کولفریث داده شده؛ اما یکی از این نسخه‌ها گم شده و دیگری کامل نیست و فقط بخش‌هایی از تا به امروز سالم مانده است.
 
کتابخانه بریتانیا همچنین اعلام کرد آرشیو آثار پنه‌لوپه فیتزجرالد، نویسنده برنده بوکر را که در سال ۲۰۰۰ میلادی از دنیا رفت نیز به دست آورده است و در این نمایشگاه به معرض دید عموم خواهد گذاشت. این آرشیو متشکل از دفترچه‌ها، چرکنویس‌ها، و نامه‌های فیتزجرالد است و زندگی ادبی او را برای همه روشن می‌کند. مسئولین نمایشگاه معتقدند این اتفاق موجب الهام بسیاری از نویسندگان جوان خواهد شد زیرا فیتزجرالد نویسنده‌ای بود که نخستین کتابش در ۵۸ سالگی منتشر شد.

نظر شما