شناسهٔ خبر: 52553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراد فرهادپور «تکرار» را نقد می‌کند

نشست نقد و بررسی کتاب «تکرار» اثر سورن کیرکگور روز سه‌شنبه ۱۴ آذر با سخنرانی مراد فرهادپور برگزار می‌شود.

مراد فرهادپور «تکرار» را نقد می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «تکرار» اثر سورن کیرکگور، فیلسوف دانمارکی، یکی از آثار کم‌نظیر فلسفی ـ ادبی است که صبغه‌ روان‌شناسانه و زیبایی‌شناسانه دارد.

کیرکگور ۱۶ اکتبر ۱۸۴۳ دو کتاب «ترس و لرز» و «تکرار» را در یک روز منتشر کرد که هر دو در مواردی مضامین مشترک و مرتبطی دارند. آیا تکرار ممکن است یا نه؟ چه ارزشی دارد؟ آیا یک چیز با تکرار شدن بهتر می‌شود یا کاستی می‌پذیرد؟ کیرکگور در این اثر به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. کتاب «تکرار» با ترجمه‌ی صالح‌ نجفی به تازگی به همت نشر مرکز منتشر شده است.
 

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ساعت 16 و 30 دقیقه به بررسی کتاب «تکرار» نوشته‌ی سورن کیرکگور اختصاص دارد که با حضور مراد فرهادپور و صالح‌ نجفی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۲ ۱۹:۱۱ح.گ.ح 0 3

    متاسفانه مراد فرهادپور اغراض و گرایش های فکری خود را به عنوان معیار سنجش در نقد و صحبت هایش وارد می کند.
    هر چند وی فردی اهل مطالعه ایی است اما انتخاب منابعش هم براساس اغراض شخصی است
    در تحقیق و پژوهش و نقد کردن ما بدنبال اعمال نظرات شخصی و زیست جهان خود نیستیم و نباید اغراض و گرایش های خود را به عنوان معیار وارد روند تحقیق یا نقد کنیم. نقد و تحقیق روشی برای تشخیص و پدیدار کردن واقعیت است معیار و اغراض شخصی به مانند زبان خصوصی می ماند که قابلیت اشتراک و استفاده جمعی ندارد پس تحقیق و نقدی که براین پایه صورت بگیرد فاقد اعتبار و ارزش است.
                                
  • ۱۳۹۶-۰۹-۱۶ ۱۳:۳۰ 4 0

    اساسا معیار سنجش، در این قبیل متفکران انترناسیونالیسم است و عمدتا این نوع گرایش ها به درد تاریخ فکر و زوال اندیشیدن ایرانی نمی خورد. به عبارت دیگر محل اندیشیدن این گونه متفکران در مکان و وعای ذهنی ایرانیان جایی ندارند. در نتیجه حاصل سنجش فکری آنان جز موضوعِ ابتذال معنای دیگری ندارد. 
    
    امیر برهان
                                

نظر شما