شناسهٔ خبر: 52582 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: برنامه پیشنهادی ما به مجلس نباید بایگانی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس است و این برنامه نباید بایگانی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات این وزارتخانه با تبریک مناسبت ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص)، ضمن ابزار همدردی با خانواده‌های آسیب دیده در حادثه زلزله غرب کشور افزود: فضای روزهای نخست زلزله نیازمند کمک‌های اولیه از جمله کمک‌های غذایی بود، اما فضای روانی امروز خیلی مهم‌تر است، بنابراین کاروان‌های فرهنگی و هنری می‌توانند از این بار روانی کم کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتباط ما با بخش‌های فرهنگی استان می‌تواند در این زمینه یاریگر باشد، یکی از مواردی که در فضای جامعه ما خیلی خوب دیده می‌شود این است که همبستگی اجتماعی به خوبی در اتفاقات شکل می‌گیرد. در این میان اهالی شعر و فرهنگ حوزه کودک و نوجوان هم می‌توانند اثرگذار باشند، این امر هم برای خود افراد خوب است و هم فرصتی برای کمک رسانی ما به اهالی منطقه فراهم می‌کند.

صالحی با اشاره به برخی مسائل پیش‌روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ایران تهران نیست و سایر استان‌ها هم جزء کشور هستند. ظرفیت تهران و اطراف آن اشباع شده و این درحالی است که ما ظرفیت‌های کم‌ نظیر و بی‌بدیل در کشور داریم، ما هم استعدادهای خلاق و هم محیط‌های بکر داریم، نباید فراموش کنیم که جذابیت‌های هنری تنها در تهران نیست و در استان‌های دیگر نیز نهفته است و برگ برنده ما استفاده از همین فضاها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رتبه ایران در جشنواره آوای طبری که در اروپا رخ داد، گفت: ایران با این مدال نشان داد یک رنگین کمان فرهنگی با ظرفیت‌های بالا است که باید از آن بهره کافی برد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس است، بنابراین این برنامه نباید بایگانی شود، بلکه باید مسیر حرکت در طول چهار سال آینده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: نگاه ما در برنامه‌های ارائه شده به مجلس در سه هدف تبیین شده است؛ ابتدا صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی اسلامی ایرانی را  مدنظر قرار داده‌ایم، سپس موضوع حمایت و تقویت تولیدات مصارف فرهنگی و همچنین موضوع چشم‌انداز و دیپلماسی فرهنگی جزء سه محور اساسی برنامه ما بوده است.

صالحی ادامه داد: متناسب با این سه هدف ٤٠ برنامه را تبیین کرده‌ایم، برنامه‌هایی نیز ناظر براین سه هدف وجود دارد، این برنامه‌ها به اعتبار دامنه‌ای که دارند، قرار است در ذیل آن ٤٠ برنامه برای رسیدن به اقدام و عمل نزدیک شوند، البته اهداف این برنامه‌ها نیز باید در هشت کلان پروژه برنامه‌ریزی شود.

وی در راستای تقویت ظرفیت‌های مردمی در بخش فرهنگ و هنر در سایر استان‌ها، تاکید کرد: باید استان‌ها را در یک حوزه فرهنگی هنری و دینی قطب برتر کنیم. همچنین برنامه‌های استانی باید با یک نگاه دوره‌ای برنامه‌محور پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: این وزارتخانه باید دارای برنامه قوی باشد و برنامه‌های آن از یک منطق برخوردار باشد و در اصل برنامه‌های ما نباید فقط یک سری آرمان‌های از هم گسیخته باشد. رهبر معظم انقلاب نیز به برنامه پیشنهادی ما به مجلس را ملاحظه کرده‌اند و نظر مثبتی داشتند، البته اینکه این برنامه‌ها بدون نقص باشد و مشکلی در آن پیش نیاید درست نیست و ما به مرور می‌توانیم با این برنامه جلو برویم و شرایط خوبی رقم بزنیم.

صالحی اظهار کرد: اینکه در سطح استان‌ها هم بتوانیم در تکمیل برنامه‌های آنها کمک کنیم و هم در مرحله اقدامات به کمک بشتابیم، نیازمند یک شورای راهبری برای این برنامه‌های تنظیم شده است که این اقدام انجام شده و در حال حاضر هشت مدیر کلان پروژه برای این برنامه وجود دارد، از هر ساز وکاری که ‌بتواند استان‌ها را به کمک برنامه‌های ما بیاورد و ایده‌سازی کند و به طورکلی اقدامات خوبی در آن انجام شود  استقبال می‌کنیم.

وی افزود: آنچه برای من مهم است موضوع برنامه‌محوری و رویکرد استانی است، کانون توجه‌ها؛ مسیر حرکت را مشخص می‌کند، در واقع ما باید بدانیم چه می‌خواهیم انجام دهیم و روی موج سوار نباشیم، با این نگاه که برنامه‌محوری وجود دارد، امید است استان‌ها هم به کمک ما بیایند.

صالحی تصریح کرد: موضوعی که در دوره وزرای قبل هم مطرح بود ارتقای نقش مرجعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که یکی از راه حل‌های آن این است که پایگاه‌های ما در استان‌ها بازگوکننده و نقش تصمیم‌گیرنده و تاثیرگذار و به طورکلی پایگاه اصلی اندیشه و تفکر و همچنین تصمیم ادارات کل ارشاد باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برای این کار باید پژوهش‌های مفید برای استان‌ها را بررسی کنیم، تقویت مطالعات پژوهش‌های استانی نیز مهم است، در فضای معاونت فرهنگی  این تجربه را داشته‌ایم و باید از اعتبارات پژوهشی بهره لازم را ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت برخی استان‌ها در جذب نخبگان علمی در برنامه‌های فرهنگی و هنری گفت: تشکیل کارگروه‌های نخبه فرهنگی و هنری در استان‌ها یکی از مدل‌هایی است که برخی استان‌ها در حال انجام آن هستند، شوراها می‌توانند مکمل علمی، فرهنگی و هنری در استان‌ها باشند و این امر می‌تواند در بحث مرجعیت استان‌ها به ما کمک کند.  

صالحی با اشاره به فعالیت‌های شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها ابراز کرد این شوراها یکی از نقاط عطف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و کسی این نقطه را در وزارتخانه خود ندارد، همین شوراها می‌تواند به مرجعیت استان‌ها کمک کند.

وی در خصوص اهمیت دبیرخانه‌ها در استان‌ها و ضرورت تقویت آن‌ها ادامه داد: دبیرخانه ما باید در استان‌ها تقویت شود، ما نیازمند یک دبیرخانه قوی برای شوراها در استان‌ها هستیم و کسی باید در این دبیرخانه مسئولیت برعهده گیرد که یک برنامه‌ریز و هماهنگ‌کننده خوب باشد، اینکه شورای فرهنگ عمومی بتواند اثرگذار باشد یک ظرفیت مناسب است که باید از آن خوب استفاده کرد.

صالحی با اشاره به وضعیت دولت الکترونیک در وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، اظهار کرد: دولت الکترونیک از ایجاد رانت پیشگیری و منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود. در این زمینه اقداماتی انجام شده اما با آنچه باید اتفاق بیفتد خیلی فاصله داریم.

وی در زمینه ارتباط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مجلس نیز گفت: نظام وحدت رویه ما با مجلس باید تعریف شود و مشخصا بدانیم که در چه چارچوبی عمل کنیم، ما باید از یک وحدت رویه حقوقی در همه استان‌ها برخوردار باشیم.

نظر شما