شناسهٔ خبر: 52592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنفرانس «هرمنوتیک فلسفی در متن اسلام»برگزار می شود

کنفرانس «هرمنوتیک فلسفی در متن اسلام» در مرکز مطالعات پدیده شناسی، موسسه عالی فلسفه، دانشگاه کاتولیک لوئین بلژیک برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کنفرانس «هرمنوتیک فلسفی در متن اسلام» روزهای ۹- ۱۱ می ۲۰۱۸ در مرکز مطالعات پدیده شناسی، موسسه عالی فلسفه، دانشگاه کاتولیک لوئین بلژیک برگزار می‌شود.

محور موضوعات کنفرانس شامل:فلسفه قرن نوزدهم، فلسفه قرن بیست و یکم،  متافیزیک، فلسفه دین، فلسفه قاره و فلسفه اروپا است.

علاقمندان به این حوزه می‌توانند آثار خود را تا ۱ ژانویه ۲۰۱۸ ارسال نمایند.

هرمنوتیک فلسفی در اصل یک سنت دینی است که به تفسیر متون مقدس در دوران باستان برمی‌گردد و طی قرن‌ها بسیاری از تحولات را تجربه کرده است. از زمان‌های مدرن آن را از منابع دینی خود رها کرده است تا به یک رشته مستقل با دستگاه مفهومی خود و رشته‌های مختلف آن تبدیل شود. این رشته به ستون فقرات فلسفه قاره‌ای معاصر تبدیل شده است.

اگر هرمنوتیک به خودی خود هرگز منحصر به غرب نباشد، اما آغاز آن از نظر فلسفی به طور دقیق با توسعه تاریخی و فلسفی اروپا و بعد از آمریکا پیوند دارد.
 هرمنوتیک فلسفی با یک زمینه خاص مذهبی و فرهنگی، به جهانی بودن خود پرداخته و ادعا می‌کند قادر به کشف و توصیف دقیق حوزه معانی است و همین موضوع ممکن است تا حدی توضیح دهد که چرا هرمنوتیک فلسفی به راحتی از مرزهای ساختار منظم غرب فراتر رفت و به سرعت به بسیاری از متفکران فراملی یا قاره ای تبدیل شد که اکنون یکی از پرطرفدارترین منابع برای فلسفه در زمینه‌های خود است.

با توجه به این موضوع، این کنفرانس می‌خواهد به بررسی یکی از زمینه‌های خاص در میان همه کسانی که هنوز تحت تأثیر هرمنوتیک فلسفی بوده و همچنان تحت تأثیر قرار می‌گیرند یعنی زمینه اسلام‌گرایی بپردازد.

به نظر می رسد که موضوع اسلامیت به سه سؤال مهم محدود است:

۱-بستر اسلامگرایی با مفهوم غربی در ارتباط است و خواستار این است که آیا درخواست یا وارد شدن هرمنوتیک فلسفی به طور کلی نیاز به تاریخ مشترک دارد یا فقط یک انتقال فرهنگی یا مفهومی است؟

۲- آیا درست است که هرمنوتیک فلسفی می‌تواند تفسیر تفکر اسلامی را از نو آغاز کند؟

۳-بستر اسلامگرا و بستر غربی نه فقط در هم آمیخته است، بلکه بر یکدیگر نفوذ نیز دارند. هرمنوتیک فلسفی چگونه به درک متقابل آنها کمک می‌کند؟

این‌ها تنها چند سوال از این کنفرانس است که سعی در حل این مسئله دارند و هدف کلی این است که آیا هرمنوتیک فلسفی و تفکر اسلامی می‌توانند افق‌های یکدیگر را گسترش دهند و یا بر چارچوب‌های مفهومی یکدیگر تاثیر بگذارند.

به طور دقیق تر، جهانشمول نظم هرمنوتیک باید به آزمون بستر اسلام در سه پانل مختلف تقسیم شود: ابعاد تفسیری، ابعاد تطبیقی، ابعاد خلاقانه

بر این اساس علاقمندان به این حوزه‌ها می‌توانند خلاصه آثار خود (۵۰۰ کلمه) را به sylvain.camilleri@uclouvain.be وvarlik@۲۹mayis.edu.tr ارسال نمایند.

نتیجه نهایی دردهم ژانویه ۲۰۱۸ اعلام می‌گردد.

نظر شما