شناسهٔ خبر: 52616 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکران زمستان با فیلم درمیشیان

بعد از تعیین‌تکلیف «خانه دختر» و اکران آن، «عصبانی نیستم»، اولین فیلم رضا درمیشیان هم از محاق توقیف درآمد و اکران آن قطعی شد.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ پرونده فیلم‌های توقیفی - در ظاهر امر - در حال بسته‌شدن است. بعد از تعیین‌تکلیف «خانه دختر» و اکران آن، «عصبانی نیستم»، اولین فیلم رضا درمیشیان هم از محاق توقیف درآمد و اکران آن قطعی شد. با ثبت قرارداد اکران فیلم «عصبانی نیستم!»، نمایش این فیلم از ۲۹ آذر آغاز و به‌این‌ترتیب اکران زمستان سینماها با فیلم رضا درمیشیان آغاز می‌شود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن اعلام خبر فوق گفت: « قرارداد نمایش فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان برای اکران از ٢٩ آذر در گروه آزاد ثبت شد». غلامرضا فرجی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره مصوبات جلسه دوشنبه، ١٣ آذر شورای صنفی نمایش بیان کرد: «قرارداد فیلم «عصبانی نیستم»، برای دو هفته آینده؛ یعنی اکران از ٢٩ آذر ثبت شد و این فیلم در گروه آزاد اکران خواهد شد».
او همچنین گفت: «قرارداد فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» برای ثبت در شورای پروانه نمایش این هفته ارائه نشده است».
«عصبانی نیستم»، به کارگردانی رضا درمیشیان و محصول سال ۱۳۹۲ است که نوید محمدزاده و باران کوثری، بازیگران اصلی آن هستند و در جشنواره فیلم فجر همان سال به نمایش درآمد و سرانجام پس از چهار سال اکران عمومی می‌شود.
«عصبانی نیستم»، داستان یک دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم‌آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر موردعلاقه‌اش را از دست ندهد.
فرجی درباره دیگر مصوبات جلسه اخیر شورای صنفی نمایش گفت: فیلم «آینه‌بغل» به‌جای «انزوا» از روز چهارشنبه، ١٥ آذر، در گروه سینمایی استقلال اکران می‌شود و فیلم «خفگی» هم فقط در سرگروه زندگی تعویض خواهد شد، اما اکران «انزوا» و «خفگی» در زیرگروه‌های خود ادامه خواهد داشت.
به گفته او، در سرگروه «زندگی» پس از «خفگی» فیلم «شکلاتی» اکران خواهد شد و فیلم «فهرست مقدس»، ویژه مدارس (در نوبت صبح) در گروه آزاد اکران می‌شود.
با تعیین‌تکلیف دو فیلم «خانه دختر» و «عصبانی نیستم»، باید دید سرنوشت «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «پارادایس» به کجا ختم می‌شود. فیلم «خانه پدری» هم با آنکه شرایط اکرانش در گروه هنر و تجربه مهیاست، اما کارگردانش زیر بار آن نرفته. عیاری دراین‌باره به «شرق» گفته است: «خانه پدری» یک‌بار در سال ٩٣ در گروه سینمایی هنر و تجربه و به مدت دو روز نمایش داده شد. این اتفاق گواه بر این است که نمایش این فیلم در گروه هنر و تجربه درست نیست. این گروه سینمایی چهار سینما دارد که در سال ٩٣ دو سینمای آن نیز متعلق به حوزه هنری بود و حوزه اعلام کرد سینماهایش را در اختیار این فیلم نخواهد گذاشت. فیلم در سینما کوروش نمایش داده شده و در ١٠ سانس در دو روز در سالن ٣٥٥ نفره نمایش داده شد. آن زمان دلواپسان تهدید کردند اگر بعد از دو روز اکران؛ یعنی پنجشنبه و جمعه، فیلم شنبه از اکران برداشته نشود، وزیر را استیضاح خواهند کرد و ایشان دستور دادند فیلم از اکران برداشته شود. بنابراین با توجه به تجربه یک‌بار نمایش فیلم در این گروه سینمایی، نمایش این فیلم به این شکل درست نیست. احتمالا حوزه باز هم سینماهای خودش را در اختیار فیلم قرار نخواهد داد، بار دیگر فیلم در سینماهای محدودی اکران خواهد شد و باز هم با تهدید، فیلم از پرده پایین کشیده می‌شود. بعد هم مسئولان می‌گویند از شر این فیلم خلاص شدیم، آن را اکران کردیم، اما شرایط برایش فراهم نبود و از نظر ما فیلم آزاد شد».
در این بین وضعیت «آشغال‌های دوست‌داشتنی» پیچیده‌تر از بقیه است. «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، دوبار و «عصبانی نیستم» درمجموع پنج‌بار پروانه نمایش دریافت کرده‌اند. تکلیف روی‌پرده‌رفتن یکی از این دو فیلم دیروز مشخص شد، ولی تکلیف دیگری همچنان نامشخص است. 

نظر شما