شناسهٔ خبر: 52623 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابشناسی آثاری که درباره علی حاتمی منتشر شده است:حاتمی در امتداد فردوسی

امروز ۱۳فروردین سالروز درگذشت علی حاتمی سینماگر بزرگ ایرانی است، درباره علی حاتمی و سینمای او کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده است.

حاتمی در امتداد فردوسی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ درباره علی حاتمی چندین کتاب در کشور ما منتشر شده است. از جمله این کتب، «صفیر مرغ جیرفتی، حاج غلامعلی حاتمی» نوشته محمد حاتمی کتابی در تحلیل آثار علی حاتمی است که در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ در دو جلد در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه توسط مولف منتشر شده است.

«معرفی و نقد فیلم‌های علی حاتمی» عنوانی از عباس بهارلو است که در شمارگان ۶۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۷۵ توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شده است. از کتاب‌های دیگری که به معرفی آثار حاتمی می‌پردازد، مجموعه دو جلدی «آثار علی حاتمی» است.
این مجموعه شامل فیلم‌نامه‌های سینمایی، تلویزیونی، نمایش‌نامه‌ها و آثار اجرا نشده‌ اوست. این اثر در زمستان ۱۳۷۶ در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شده است. دفتر دوم از مجموعه چهره‌های قرن بیستمی ایران از نشر قصه نیز به علی حاتمی و آثارش اختصاص دارد. این کتاب در سال ۱۳۷۹ منتشر شده و عباس بهارلو آن را تالیف کرده است.
از جمله کتاب‌هایی که در دهه اخیر درباره آثار علی حاتمی نوشته شده، «حاتمی در امتداد فردوسی» نوشته مهدی صادقی است که در سال ۱۳۹۳ در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه از سوی نشر رسم منتشر شده است. این کتاب تحلیلی است تاریخ‌محور بر هزاردستان علی حاتمی با نگاهی به چندی از داستان‌های شاهنامه.
جلد اول از مجموعه «یاد» نوشته عباس بهارلو نیز به علی حاتمی اختصاص دارد. در این مجلد به  گفت‌وگوهای شفاهی، گردآوری نقدونظرهای هنری بر آثار علی حاتمی و نقش او در بستر اجتماعی خود پرداخته شده است. این کتاب را انتشارات ایده خلاقیت در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۳ راهی بازار کتاب کرده است.
«فیلم‌نامه‌های علی حاتمی» یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که به تازگی و در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در تاریخ ۳۰/۷/۱۳۹۶ از سوی نشر مرکز منتشر شده است. این کتاب را سمانه پوررضایی تالیف کرده و در آن به نقدوتفسیر آثار علی حاتمی پرداخته است.

نظر شما