شناسهٔ خبر: 52682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد ۱۳.۲ درصدی اعتبارات وزارت علوم در لایحه بودجه ۹۷

معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: رشد کل اعتبارات وزارت علوم در لایحه بودجه ، ۱۳.۲ درصد بوده، که بالای ۲۰ درصد آن به موسسات پژوهشی و پارک ها و ۱۲.۸ درصد به دانشگاه ها اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حسین عسگریان ابیانه با حضور در برنامه اخبار ۲۰ شبکه چهار، درباره بودجه آموزش عالی توضیحاتی را ارائه داد.

وی گفت: در سال جدید، رشد کل اعتبارات وزارت علوم، ردیف‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، ۱۳.۲ درصد بوده است و اگر این رقم را بخواهیم به تفکیک اعلام کنیم، برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی حدود ۱۲.۸ درصد، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری بالای ۲۰ درصد است، البته موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری درصد کمی از بودجه آموزش عالی را تشکیل می دهند.  

معاون مالی و اداری وزارت علوم خاطرنشان کرد: کل اعتبارات جاری و پژوهشی دانشگاه‌ها و ردیف های وابسته در سال گذشته، ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد بوده، و امسال به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد رسیده است که با توجه به مشکلات دولت، عدد نسبتا خوبی است.

وی ادامه داد: ولی این اعتبارات پاسخگوی مشکلات دانشگاه ها به ویژه اینکه در حال حاضر دانشگاه ها در حال تبدیل شدن به دانشگاه های  نسل سوم و کار آفرین هستند، نیست. کمبودهایی وجود دارد که ما فکر می کنیم اگر مجلس و دولت افزایش اعتباری پیش بینی کنند، و سهم قابل توجهی را به دانشگاه ها اختصاص دهند تا اندازه ای این مشکلات رفع می شود.

عسگری ابیانه درباره ویژگی های لایحه بودجه وزارت  علوم به ویژه بخش های پژوهشی گفت: اعتبارات پژوهشی، رشد بیشتری نسبت به اعتبارات دانشگاه ها و اعتبارات جاری دارد و این یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه است که اعتبارات پژوهشی بالای ۲۰ درصد است ولی از آنجایی که سال گذشته به موسسات پژوهشی و پارک ها، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده بود، با احتساب این ۲۰ درصد، در سال ۹۷ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می شود که این رشد جای تشکر دارد ولی انتظار این است جهش خوبی را در این بخش تجربه کنیم.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با اشاره به انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح های توجیهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: اعتبارات عمرانی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، عمدتا توسط اوراق خزانه اسلامی صورت می گیرد و به هرحال اقدام خیلی خوبی بوده که باعث می شود توقفی در اعتبارات عمرانی دانشگاه ها پیش نیاید.

وی افزود: البته تا این گونه اوراق به صورت پول به دست پیمانکاران برسد زمان می برد، از همین رو پیمانکاران از این موضوع گله دارند، پیشنهاد ما این است که به دلیل طولانی شدن این موضوع، دولت مشوق هایی را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.

نظر شما