شناسهٔ خبر: 52696 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دسترسی آنلاین به آرشیو مارکز برای همگان

مرکز «هری رنسوم» دانشگاه تگزاس آرشیوی از آثار گابریل گارسیا مارکز را آنلاین و رایگان در اختیار علاقه‌مندان به این نویسنده نوبلیست کلمبیایی قرار داده است.

دسترسی آنلاین به آرشیو مارکز برای همگان

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ وقتی آرشیو گابریل گارسیا مارکز دو سال پیش به دانشگاه تگزاس فروخته شد، برخی از این واقعیت که آثار باقیمانده از برجسته‌ترین رمان‌نویس آمریکای لاتین -و منتقد تندوتیز امپریالیسم آمریکایی- قرار است در ایالات متحده باقی بماند، انتقاد کردند.

اما حالا مرکز «هری رنسوم» حدود ۲۷ هزار صفحه از این آرشیو را دیجیتالی کرده و دیگر هر کسی در دنیا با اتصال به اینترنت می‌تواند آنها را ببیند و بخواند.

این آرشیو آنلاین به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی فهرست شده که شامل پیش‌نویس‌ها و سایر مطالب مربوط به کتاب‌های مهم گارسیا مارکز، از جمله «صد سال تنهایی» است که این نویسنده کلمبیایی را به یک چهره جهانی تبدیل کرد. همچنین عکس‌ها، دفترچه‌ها، مجموعه‌ها، نمایش‌نامه‌ها و وسایل شخصی او مثل مجموعه پاسپورت‌هایش که پیش از این دیده نشده‌اند، اینجا در دسترس است.

تا به آرشیوهای زیادی دیجیتالی شده است اما در دسترس قرار دادن این‌همه اطلاعات و آثار از نویسنده‌ای که کارهایش هنوز تحت کپی‌رایت است، غیرمعمول است.

استیو انیس، مدیر مرکز رنسوم می‌گوید: «اغلب مقامات دیدگاه محدودکننده‌ای به دارایی‌های روشنفکرانه خود دارند و معتقدند استفاده تحقیقی، منافع تجاری را تهدید می‌کند یا کاهش می‌دهد. ما از خانواده مارکز بسیار سپاسگزاریم که اجازه دادند آرشیو او را برای عموم آزاد بگذاریم و این کار را نوعی خدمات‌دهی به خوانندگان او در سرتاسر دنیا در نظر گرفتند.»

با این حال تماشای برخی از موارد موجود در بایگانی که مرکز رنسوم به مبلغ ۲.۲ میلیون دلار خریداری کرده، نیازمند سفر به تگزاس است. این مجموعه دیجیتالی شامل هیچکدام از ۱۰ پیش‌نویس رمان‌ آخر و ناتمام گارسیا مارکز «همدیگر را در آگوست می‌بینیم» نیست.

یک فصل از این رمان در سال ۲۰۱۴ در روزنامه اسپانیایی لاوانگاردیا منتشر شد؛ اما کمی پس از مرگ گارسیا مارکز در ۸۷ سالگی، مالکان گفتند دیگر برنامه‌ای برای چاپ آن ندارند.
اما خوانندگان آنلاین می‌توانند به پیش‌نویس ۳۲ صفحه‌ای جلد دوم خاطرات گارسیا مارکز که سال‌های پس از نقل مکان او به اروپا و بعد مکزیکوسیتی را پوشش می‌دهد (جایی که «صد سال تنهایی» را نوشت و تا زمان مرگ در آن زندگی کرد)، دسترسی داشته باشند. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند از یک اسلاید مخصوص برای مقایسه پیش‌نویس کارهای مختلف استفاده کنند.
 

نظر شما