شناسهٔ خبر: 52715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران با ارایه گزارش ١٠٠روزه شورا: بهتر بود از فیلم‌های شهری حمایت می‌شد نه « ماجرای نیمروز»

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در واکنش به فعالیت موسسه تصویر شهر و حمایت از فیلم ماجرای نیمروز اقداماتی که در حوزه شهری و شهرداری رخ می‌دهد، گفت: باید با اولویت تهران باشد. نباید در کار، سلایق و علایق شخصی و گرایشات سیاسی دخالت دهیم.

فرهنگ امروز/ حمیدرضا خالدی:

محمدجواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر دیروز برای نخستین بار در نشستی خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن ارایه گزارش ١٠٠‌روزه این کمیسیون، به سوالات خبرنگاران در مورد عملکرد کمیسیون یادشده پاسخ دهد. حق‌شناس در این نشست و در پاسخ به «اعتماد» در مورد موضع شورای شهر و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا به سخنان سردار یزدی که گفته بود سپاه و بسیج ٢٢ آسیب اجتماعی را رصد کرده‌اند و می‌خواهند به شکلی جدی برای مقابله با آن وارد عرصه شوند، گفت: ما در مباحث شهری هیچ چیز محرمانه‌ و پنهانی از مردم نداریم. اصولا وظیفه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی بر عهده ما است ولی اینکه هر نهاد و سازمانی بخواهد در این زمینه به ما کمک کند، از آن استقبال می‌کنیم. البته هر سازمانی که می‌خواهد به این موضوعات ورود پیدا کند ابتدا باید طرحی دارند از آنها برای شرکت در کمیسیون دعوت می‌کنیم و طرح‌شان را بررسی می‌کنیم تا با توجه به توانمندی‌های‌شان و به شکلی برنامه‌ریزی شده و اصولی از آنها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ولی در عین حال موافق این نیستیم که هر سازمانی که طرحی دارد خودش بخواهد آن را در شهر پیاده کند. این‌طوری نظم شهر به هم خواهد خورد. ولی اگر قرار باشد ما برنامه‌ریزی کنیم، به هر سازمان برحسب ماهیتش، وظیفه‌ای را برای حل معضلات و مصایب آسیب‌های اجتماعی واگذار می‌کنیم تا نتیجه بهتری عاید شهر و شهروندان شود.  حق‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات مهم و قابل ذکر این کمیسیون به بررسی ضرورت طراحی استراتژی‌های مشخص برای هر یک از حوزه‌های زیرمجموعه کمیسیون که باید منجر به طراحی و اعلام استراتژی فرهنگی و اجتماعی شهر و سایر حوزه‌ها باشد، اشاره کرد و افزود: تعیین سازو کار تشکیل کارگروه‌های ذیل کمیته‌های کمیسیون که طی آن هدف و برنامه هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان با نگرش شهری برای همه شهروندان دنبال خواهد شد. همچنین با تشکیل کارگروه‌ها تلاش می‌کنیم مدیریت شورایی را در شهر تهران به معنای واقعی نزدیک کنیم. این بدان معناست که تصمیم‌سازی اصلی به عهده نخبگان هر یک از حوزه‌های ذی‌ربط قرار دارد.  وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیگیری موضوع پروژه‌های سینمایی جهت بررسی مشکلات و مسائل موجود که در دستور کار کمیسیون قرار دارد، اشاره کرد و افزود: بررسی چگونگی بهره‌برداری از مراکز اجتماعی، ورزشی، هنری و فرهنگی از دیگر مصوباتی بود که بر طبق آن قرار شد تا دستورالعمل‌ها و گزارش‌ها بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، افزود: گزارش عملکرد ٦‌ماهه سال جاری معاونت فرهنگی-  اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری نیز در دست بررسی است که نتایج آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی درخصوص تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم فرهنگی کشور است که ظرف دو سال گذشته با همکاری شهرداری تهران از مصلی به شهر آفتاب رفته است، البته در این دو سال با نواقصی مواجه بودیم.  حق‌شناس افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب نگران نواقص موجود بودند به ویژه سال قبل که به دلیل بارندگی یکی از میهمانان اروپایی ویژه آنان در محلی که مستقر بود آسیب‌های جدی به محل وارد شد و اعلام کرده‌اند که بیمه هم خسارت آنها را نداده است.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ما این اعلام آمادگی را داریم که براساس تعهدات‌مان حمایت کنیم تا همچنان شهر آفتاب میزبان این رویداد باشد. معتقدیم که دو سال سخت گذشته اما تصمیم‌گیری نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین راستا قرار است نشستی در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا موضوع نهایی شود. قطعا شهر آفتاب با تجربه دو سال گذشته گزینه بهتری برای برگزاری نمایشگاه خواهد بود هرچند که برخی از ناشران به دلیل بعد مسافت علاقه‌مندند که نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شود.
وی همچنین در خصوص طرح تحقیق از موسسه همشهری نیز گفت: گزارشی از سوی مدیران این موسسه برای ما ارسال شده که ما نیز آن را به اعضای کمیته تحقیق و تفحص از همشهری داده‌ایم. برخی از اعضا گفته‌اند که قانع نشده‌ایم و برخی هنوز جوابی به ما نداده‌اند. در مجموع هنوز نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظری  بکنیم.
حق‌شناس درخصوص روند کاری سازمان فرهنگی و هنری گفت: چندین جلسه با آقای صلاحی و مدیران ایشان برگزار  و سعی شد که موضوعات مختلف روشن‌تر و اصلاح شود. مشکلات از سمت آقای صلاحی عنوان شد که یکی از آنها این بود که بیش از ٩٠ درصد بودجه این سازمان برای پرداخت حقوق کارمندان صرف می‌شود و بودجه بسیار کمی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند، لذا درخواست شد بخشی از درآمد از محل درآمد مجموعه‌های در اختیار این سازمان تامین شود البته باید در این موضوع نظارت کافی اعمال شد.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در واکنش به فعالیت موسسه تصویر شهر و حمایت از فیلم ماجرای نیمروز اقداماتی که در حوزه شهری و شهرداری رخ می‌دهد، گفت: باید با اولویت تهران باشد. نباید در کار، سلایق و علایق شخصی و گرایشات سیاسی دخالت دهیم. هنر نقش زیادی در ترویج فرهنگ شهر تهران دارد و ما نیازمند حضور جدی هنر در ارتقای فرهنگ شهرنشینی داریم. ما با ساختار هنر مشکل نداریم اما نباید مدیری سلیقه شخصی خود را اعمال کند. مسوولان موسسه تصویر شهر اعلام کردند که در فیلم ماجرای نیمروز مشارکت٢٥ درصدی داشتند اما سوال اینجاست که چرا این فیلم را انتخاب کردیم؟ باید از فیلم‌هایی با موضوعات شهری حمایت شود.  وی همچنین در مورد عملکرد شهرداری در خصوص ساماندهی و پاکسازی محله جرم‌خیز هرندی نیز گفت: در این مورد نیز جلسات متعددی را داشته‌ایم. حقیقت این است که شهرداری در گذشته عملکرد مطلوبی را در این مورد نداشته است. برای همین معتقدیم که باید هر اقدامی در این محله با آگاهی و برنامه‌ریزی و زیرنظر متخصصان انجام شود وگرنه تاثیری در تغییر روند این محله   نخواهد داشت.

روزنامه اعتماد

نظر شما