شناسهٔ خبر: 52736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده ترک برنده جایزه سیمون دو بووار شد

آسلی اردوغان، نویسنده مطرح ترکیه‌ای برنده جایزه «سیمون دو بووار برای آزادی زنان» شد. داروان شجاعت سیاسی او را ستوده و او را سرچشمه الهام مقاومت مردم ترکیه دانسته‌اند.

نویسنده ترک برنده جایزه سیمون دو بووار شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آسلی اردوغان، نویسنده مطرح ترکیه‌ای که پس از کودتای نافرجام این کشور به اتهام عضویت در گروه تروریستی و تحریک جامعه به زندان افتاده و ماه گذشته برائت شده بود، جایزه امسال «سیمون دو بووار برای آزادی زنان» را دریافت کرد. این جایزه به اشخاص و یا انجمنی تعلق می‌گیرد که با آثار و فعالیت‌هایشان برای دفاع از آزادی و حقوق زنان سراسر جهان گام برداشته‌ باشند.

هیئت داوران این جایزه، آسلی اردوغان را چنین توصیف کردند: «او زنی است که نوشتن و آفرینش هنر بدیع را انتخاب کرده است. او انتخاب کرده که سرچشمه الهام مقاومت مردم ترکیه باشد و ترجمه آثارش به اکثر زبان‌های دنیا نشانگر این است که در او شجاعت سیاسی کم‌نظیری است.»

این نویسنده ترک قرار است که جایزه خود را روز دهم ژانویه (۲۰ دی‌ماه) در خانه آمریکای لاتین دریافت کند.

آسلی اردوغان، رمان‌نویس شهیر ترکیه‌ای است. او در رشته فیزیک تحصیل کرده و جوایز متعددی را برده است. رمان‌های وی به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است.این نویسنده ترک برای نوشتن مقالاتش در روزنامه‌های ترکیه به جرم مشارکت در فعالیت‌های تروریستی در ترکیه محاکمه و زندانی شد و پس از مدتی تحت نظارت‌های شدید امنیتی و قضایی آزاد شد.

جایزه سیمون دو بووار نخستین‌بار در سال ۲۰۰۸ میلادی و همزمان با صدمین سالگرد تولد سیمون دو بووار، نویسنده و فمنیست فرانسوی، بنیان گذاشته شد. این جایزه نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی به تسلیمه نسرین، نویسنده بنگلادشی رسید. از دیگر برندگان پیشین این جایزه می‌توان سیمین بهبهانی و ملاله یوسف‌زی را نام برد.

نظر شما