شناسهٔ خبر: 52741 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیکشنری آکسفورد کلمه محبوب سال را اعلام کرد

با نزدیک شدن به پایان سال، دیکشنری‌های مطرح جهان کلمه محبوب سال را انتخاب می‌کنند. دیکشنری آکسفورد به رسم هر ساله خود، امسال نیز کلمه ای را به عنوان کلمه سال انتخاب کرده است. این کلمه «جنبش جوانان» است.

دیکشنری آکسفورد کلمه محبوب سال را اعلام کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سال پرفراز و نشیب سیاسی ۲۰۱۷، تأثیر زیادی بر جوانان جهان گذاشته و سبب شده عبارت «جنبش جوانان» با درصد بالای جستجو، به کلمه محبوب دیکشنری آکسفورد تبدیل شود.
 
«جنبش جوانان/ Youthquake» در دیکشنری آکسفورد چنین تعریف شده است: «تغییرات قابل‌توجه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که از اعمال یا تأثیر جوانان در جامعه صورت می‌گیرد.»

جستجوی این کلمه در سال ۲۰۱۷ افزایش ۴۰۱ درصدی رشد داشته است. انتخابات انگلستان و نقش پررنگ جوانان درآن، برگزیده شدن دونالد ترامپ و فعالیت‌های بی‌رحمانه داعش در جهان در این انتخاب بی‌تأثیر نبوده‌اند.
 
«جنبش جوانان» از میان فهرستی ده کلمه‌ای انتخاب شد که عبارت‌های سیاسی دیگر از جمله «ضدفاشیست» و «شواهد محرمانه سیاسی» را نیز در خود جای داده بود. عبارت «شواهد محرمانه» زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که نیکیتا ایسااوف، سیاستمدار روسی دونالد ترامپ را به افشای شواهد محرمانه‌ای درباره انتخابات آمریکا در تلویزیون دولتی متهم کرد.
 
 دیکشنری آکسفورد، معمولاً کلمات جدید را به عنوان کلمه رایج و محبوب سال انتخاب می‌کند اما «جنبش جوانان» در حال حاضر در این دیکشنری انگلیسی موجود است. این کلمه نخستین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط دایانا وِریلاند، برای توصیف تأثیر جوانان بریتانیایی در تغییر مد و موسیقی در دنیا ایجاد شده بود.
 
سوزس دِنت لغت‌نویس، معتقد است فهرست لغات محبوب سال ۲۰۱۷ نشان از وجود ناامیدی در جهان است. او می‌گوید: «کلماتی چون «ضدفاشیست» و «شواهد محرمانه» نشان از بی‌اعتمادی و انزجار مردم دارد. البته «جنبش جوانان» نشانی مثبت برای مردم است، زیرا نشان از امید به تغییر دارد. گویی راه حل سال سخت و پر از تفرقه ۲۰۱۷ فقط تغییر است و اگر تغییری رخ ندهد، سال ۲۰۱۸ نوید اتفاقات خوبی را نمی‌دهد.»
 
کسپر گراتوول، رئیس مؤسسه دیکشنری‌های آکسفورد در این باره می‌گوید: « انتخاب عبارت «جنبش جوانان» به عنوان کلمه سال دچار ابهام است. هنوز این موضوع در خاک آمریکا جا نیفتاده است، اما در بریتانیا از اهمیت بالایی برخوردار است و مردم برای آن ارزش قائل هستند. «جنبش جوانان» به دلیل ویژگی زبان‌شناسانه و همچنین علاقه مردم به آن در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. در دوره‌ای که زبان ما خستگی و انزجارمان را نشان می‌دهد، این عبارت امید را به جامعه تزریق می‌کند. گاهی کلمه‌ای را به دلیل جدید بودنش به عنوان کلمه سال برمی‌گزینیم اما گاهی خود کلمه در را می‌کوبد و از شما می‌خواهد اجازه دهید وارد خانه شده و دیده شود. سالی که پشت سر گذاشتیم نیاز به عبارت «جنبش جوانان» داشت و ما دوست داریم تلاش کنیم این عبارت بیشتر از قبل دیده شود.»

نظر شما