شناسهٔ خبر: 52764 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی جایزه صدهزار دلاری قطر را گرفت

جایزه یکصد هزار دلاری شیخ حمد برای ترجمه ، به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی تعلق گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم اعلان برندگان جایزه شیخ حمد برای ترجمه و تفاهم بین المللی (جائزه الشیخ حمد للترجمه و التفاهم الدولی) در هتل ریتزکارلتون شهر دوحه و با حضور رضا شهریور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در قطر برگزار شد. 

در این مراسم که شیخ جاسم بن حمد آل ثانی برادر امیر قطر و جمعی از وزراء ، شخصیت های فرهنگی ، دانشگاهی و سیاسی قطر و چهره های برجسته از مترجمان آثار فکری ، علمی و ادبی از کشورهای گوناگون شرکت داشتند ، دکتر حسن نعمه دبیرکل جایزه شیخ حمد سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. 

جایزه شیخ حمد (پدر امیر قطر) برای ترجمه و تفاهم بین المللی با دو میلیون دلار جایزه ، بالاترین رقم جایزه برای موضوع ترجمه در جهان است. در سومین دوره برگزاری این جایزه (۲۰۱۷م) تعداد ۱۴۶ اثر برگزیده از ۳۰ کشور توسط کمیته داوران در سه بخش عربی به انگلیسی و عربی به فرانسوی و بالعکس و همچنین ترجمه به زبان عربی یا از زبان عربی به پنج زبان شرقی  فارسی ، ژاپنی، چینی ، مالایی و اردو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. 

در بررسی کمیته داوران که نتیجه آن تا زمان برگزاری این مراسم اعلام نشده بود مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی از ایران برای ترجمه ارزشمند مجلداتی از این مجموعه از زبان فارسی به زبان عربی ، شایسته تقدیر و اعطاء این جایزه به مبلغ یکصد هزار دلار شناخته شد.
  
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم باچند نفر از شخصیت های فرهنگی و نیز مترجمان حاضردیدار وپیرامون آثار فکری وادبی فارسی ترجمه شده به زبان عربی،گفتگو کرد.

نظر شما