شناسهٔ خبر: 52771 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روزهای پرشور تئاتر در پایتخت

آخرین روزهای پاییز ٩٦، روزهایی پرشور برای سالن‌های تئاتری پایتخت است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ آخرین روزهای پاییز ٩٦، روزهایی پرشور برای سالن‌های تئاتری پایتخت است. از سویی «الیور توئیست» حسین پارسایی با بازی چهره‌هایی مانند نوید محمدزاده، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، هوتن شکیبا و... که در تالار وحدت اجرا می‌شود، توانسته موقعیت خوبی را در گیشه رقم بزند و از سوی دیگر نمایش‌هایی از تئاتر آوانگارد روی صحنه است: «فعل» محمد رضایی‌راد و «دو دلقک‌و نصفی» جلال تهرانی. به همه اینها بیفزایید نمایش زنانه «نفر دوم»، اثر مهین صدری را که در روزهای پایانی پاییز در تماشاخانه ایرانشهر افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر فستیوال سابت (سالانه هنرهای اجرائی بینارشته‌ای تهران) با مدیریت هنری حمید پورآذری توانسته رونق‌بخش گفتمان بین هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر باشد و اجراهای آن مدتی است در سالن مستقل تهران آغاز شده و اجراهای دور اول آن، «لیما»، اثر سمانه زندی‌نژاد با اجرای ماکان اشکواری و هنرمندی گلرخ نفیسی و «بال پنجم»، به کارگردانی احمد سلگی با اجرای مهدی ساکی و هنرمندی بهرنگ صمدزادگان از حوزه تجسمی رو به پایان است.
 همچنین پیش‌فروش دور دوم اجراهای سابت شامل اجرای «رام‌شدگی»، به نویسندگی و کارگردانی پویان باقرزاده و اجرای موسیقی رام در سایت tik٨  آغاز شده است. هنرمند تجسمی «رام‌شدگی» پانته‌آ آرمان‌فر است. همچنین «قورباقاف- قورباغین» اجرای دیگر دوره دوم اجراهای سابت است که کیوریتور آن سیدمحمد مساوات و اجراگر آن رضا کولغانی است. این اجراها از ۳ تا ۱۵ دی در ادامه اجراهای سالانه اجراهای بین‌رشته‌ای تهران در سالن مستقل تهران روی صحنه خواهند رفت. سابت با هدف ایجاد گفت‌وگو و همکاری میان هنرمندان معاصر در رشته‌های مختلف هنر تعریف شده و قرار است حاصل این تبادل‌ها و تعامل‌ها، هر سال در قالب چند اجرا در یک رپرتوار مشترک به مدت یک ماه ارائه شود تا هنرمندان رشته‌های گوناگون هنر شامل تئاتر، تجسمی و موسیقی برای تألیف و خلق اجراهای مشترک گرد هم آیند. مدیریت هنری نخستین سالانه اجراهای بینارشته‌ای را حمید پورآذری برعهده دارد و از هنرمندانی مانند محمد مساوات، سمانه زندی‌نژاد، پویان باقرزاده و احمد سلگی در حوزه تئاتر، مهدی ساکی، رضا کولغانی، ماکان اشکواری و رام در حوزه موسیقی و بهرنگ صمدزادگان، علی پناهی، گلرخ نفیسی و پانته‌آ آرمان‌فر در هنرهای تجسمی به‌عنوان اولین هنرمندان نخستین دوره دعوت به عمل آمده است. حاصل تعامل این هنرمندان در دوره اول و برایند چالش‌های آثار خلق‌شده آنان از نیمه آذر در سالن تئاتر مستقل به مدت یک ماه و با ٦٠ اجرا روی صحنه رفته است.
اما اتفاق مهم این روزهای تئاتر، روی‌صحنه‌رفتن هم‌زمان نمایش‌هایی از جلال تهرانی و محمد رضایی‌راد در مجموعه تئاتر شهر است. بازگشت رضایی‌راد پس از سال‌ها به تئاتر شهر، یک اتفاق است. همچنین «دو دلقک‌ونصفی» جلال تهرانی در سالن اصلی تئاتر شهر، توانسته میزبان عده بسیاری از علاقه‌مندان به هنر او باشد. نمایش «دو دلقک‌و نصفی»، به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی و بازی مازیار تهرانی، سهراب حسینی و آذین رئوف، ساعت ۲۰ با مدت‌زمان ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.
نمایش «فعل»، به ‌نویسندگی و کارگردانی محمد رضایی‌راد که از ۲۲ آذر در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته، در نخستین روزهای اجرا با استقبال تماشاگران مواجه شد. در نخستین روزهای اجرای این نمایش، تمامی صندلی‌های سالن به فروش رفته و تعدادی از تماشاگران نیز با خرید بلیت «خارج از ظرفیت» به تماشای «فعل» نشستند. نمایش «فعل» تنها ۳۰ شب اجرا خواهد شد و به دلیل برخورد با جشنواره تئاتر فجر، تمدید نمی‌شود. به دلیل محدودیت ظرفیت سالن و تعداد اجراهای این نمایش، هر شب در گیشه تئاتر شهر تعداد محدودی بلیت «خارج از ظرفیت» نیز با ۵۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسد. همچنین برای رفاه حال دانشجویان، در هر اجرا تعداد معدودی بلیت دانشجویی (با تخفیف ۲۰ درصد) در گیشه تئاتر شهر ارائه خواهد شد. نمایش «فعل» هر شب، به‌جز شنبه‌ها با حضور میلاد رحیمی، باران کوثری، به‌آفرید غفاریان، فربد فرهنگ، رزیتا علیزاده، روجا جعفری، فرنوش نیک‌اندیش و مهبان جلالی در تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند برای پیش‌خرید بلیت‌های خود، به سایت www.tik٨.com مراجعه کنند. «فعل»، تازه‌ترین کار گروه تئاتر «خانه»، به سرپرستی محمد رضایی‌راد است که در سال‌های اخیر آثار موفقی مانند «و آنک انسان»، «داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ»‌ و «بر اساس دوشس ملفی» را روی صحنه برده‌اند.
از جمله موفقیت‌های این گروه در سال‌های اخیر می‌توان به دریافت «مدال افتخار آکادمی سمندریان» (۱۳۹۴) و دریافت عنوان بهترین نمایش سال از «انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر» برای نمایش‌های «و آنک انسان» (۱۳۹۳) و «بر اساس دوشس ملفی» (۱۳۹۵) اشاره کرد.

نظر شما