شناسهٔ خبر: 52831 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساخت هتلی در حریم منظری غار علیصدر/سرانجام ماجرای مالکیت غار

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان گفت: ساخت هتلی در نزدیکی غار علیصدر می تواند برای ثبت جهانی غار خطر آفرین باشد.

کراپ‌شده - غار علیصدر همدان

به گزرش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره ساخت هتلی در منظر غار علیصدر و احتمال آسیب دیدن این منظر فرهنگی برای ثبت جهانی غار  گفت: هتلی در این محدوده در حال ساخت است که به یک مسئله جدی تبدیل شده بود ما اقدامات حقوقی لازم را انجام داده ایم و گفتیم که این هتل می تواند از لحاظ منظری خطر آفرین باشد مدتی کار ساخت این هتل متوقف شده بود ولی الان کارگروه استان کاملا اعتقاد دارند که باید ساخت آن متوقف شود. اکنون در حال حل این مشکل هستیم.

وی همچنین درباره مالکیت غار علیصدر و سرانجام اختلافات برسر واریز درآمد حاصل از این غار  به خزانه دولت گفت: ما فکر نمی کنیم که اختلافی وجود داشته است. بهره برداری از غار علیصدر از اوائل دهه ۷۰ صورت گرفت که یکی شرکت با سهامداری شرکت ایرانگردی وقت و شهرداری برای بهره برداری از غار به وجود آمد. سال ۸۹ آیین نامه حفاظت و مدیریت و بهره برداری از غارها مصوب شد که غارها را تقسیم بندی کرده است و متولی غارهای گردشگری را سازمان میراث فرهنگی تعیین کرد. بحث بر سر این بود که این شرکت چندین سال کار کرده است و باید به روال قانونی خود برگردد و درآمد آن نیز به خزانه عمومی واریز شود. 

مالمیر افزود: این موضوعی بود که در رسانه ها مطرح شد و همه فکر می کردند که اختلاف نظر وجود داشته است درحالی که اعضای کارگروه غارشناسی و همه مدیران استان می گفتند که این قانون است و باید انجام شود اما این کار زمان می برد چون این بهره برداری ۲۵ سال به یک شکل انجام گرفته بود و نمی شد که یک شبه آن را تغییر داد چون علیصدر یکی از قطب های گردشگری ماست و باید با حساسیت با آن برخورد کنیم و کارهای حقوقی را طوری انجام دهیم که گردشگری آنجا دچار اختلال نشود. اما حواشی برای آن ایجاد شد. باید می دیدیم که چطور بهره برداری و واگذاری انجام  شود ولی تمام این مباحث اکنون حل شده است و متولی میراث فرهنگی تعیین شده است در کارگروه هم بحث کردیم و الان هم معتقدیم که شرکت بهره برداری که تا کنون در آنجا کار کرده است به دلیل سابقه و تجربه و تجهیزات، عملکرد قابل قبولی در نگهداری غار داشته است و کار کارگروه غارشناسی استان نیز بر این موضوع تاکید دارد که کماکان این شرکت بهره برداری خود را ادامه دهد.

وی درباره اینکه برخی از اعضای کارگروه غارشناسی در کشور اعلام می کنند که دخل و تصرفات زیادی در این غار انجام شده که ثبت جهانی آن را به تاخیر می اندازد گفت: معاون میراث فرهنگی کشور از این غار بازدید کرده است سازمان میراث فرهنگی و متولیان ثبت جهانی هستند که می توانند بگویند این غار ثبت جهانی خواهد شد یا نه. برخی از ساخت و سازها مانند پله های ورودی ، این غار را زخمی نکرده است و هر زمان که کارشناسان تشخیص بدهند این الحاقات برداشته شود، بدون مشکلی این کار انجام خواهد شد و آسیبی به غار نمی رساند. هرچند که در ثبت جهانی برخی از پیش بینی ها برای حضور گردشگر انجام شده است تا حداقل مسیر و امکانات برای حضور گردشگر فراهم شود.

نظر شما