شناسهٔ خبر: 52846 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جمع‌آوری ۱۴۰ هزار عنوان کتاب از کتابخانه‌های ترکیه​

به دستور مقامات ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، حدود ۱۴۰ هزار عنوان کتاب از کتابخانه‌های ترکیه جمع‌آوری شده است، که رمان‌های آلبرکامو، نویسنده شهیر فرانسوی نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

جمع‌آوری 140 هزار عنوان کتاب از کتابخانه‌های ترکیه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا ؛ دولت ترکیه به تازگی اعلام کرده که از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی، حدود ۱۴۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های این کشور جمع شده است. به ادعای مقامات ترکیه‌ای، این کتاب‌ها ایده‌های فتح الله گولان، مخالف اصلی اردوغان را که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، بازتاب می‌داده‌اند.

نعمان کورتولموش، وزیر فرهنگ ترکیه این خبر را در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده و گفته است: «فوریت جمع‌آوری تمام آثار منتشر شده درباره جنبش گولن و فتح‌الله گولن ابلاغ شده است. همچنین برخی از انتشاراتی‌هایی که به موجب دستور دولت بسته شده بودند و کتاب‌هایشان تنها در کتابخانه‌های تحت نظارت مستقیم دولت عرضه می‌شد، به طور کامل جمع‌آوری شده‌اند.»

در میان آثار جمع‌آوری شده کتاب‌هایی از آلبرکامو، نویسنده فرانسوی، باروخ اسپینوزا، فیلسوف مشهور هلندی و لوئی آلتوسر، فیلسوف مارکسیست فرانسوی به چشم می‌خورد.

 در گزارش‌ها آمده که یک کتاب درسی ریاضی به این دلیل که یکی از ارجاعاتش از سوی یکی از مخالفین اردوغان بوده، جمع‌آوری شده است.

اتحادیه بین‌المللی کتاخانه‌های ترکیه، نگرانی عمیق خود درباره این اقدام دولت را ابراز کرده و اشاره کرده‌ است که از سال ۲۰۱۶ میلادی دولت، نزدیک به ۳۰ انتشاراتی را در این کشور توقیف کرده و آن‌ها را از فعالیت‌های فرهنگی منع کرده است.

سال گذشته نیز اردوغان فرمان بسته شدن بیش از ۱۰۰۰ مدرسه خصوصی و نهادهای دیگر متعلق به فتح الله گولن را صادر کرده بود.

نظر شما