شناسهٔ خبر: 52917 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاشیه‌های حضور«آشغال‌های دوست‌داشتنی» در جشنواره فیلم فجر

گمانه‌زنی‌ها درباره حضور یا عدم حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر زیاد است؛ اتفاقی که این‌بار بیش از دوره‌های گذشته جشنواره به دلیل حضور این فیلم توجهات بیشتری را به سمتش معطوف می‌کند.

فرهنگ امروز/ بهناز شیربانی: ماجرای فیلم‌های توقیفی چندهفته‌ای است شکل‌وشمایل تازه‌ای پیدا کرده است. عدم نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در سینماها و واکنش‌هایی که بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی از چرایی عدم نمایش آن نوشتند و گفتند باعث شد تا ماجرای اکران عمومی این فیلم شکل متفاوت‌تری به خود بگیرد و در نهایت هنوز هم مشخص نیست سرانجام نمایش فیلم چه خواهد شد. «آشغال‌های دوست‌داشتنی» نیز از دیگر فیلم‌هایی است که با دارابودن پروانه نمایش، زمان را برای اکران عمومی از دست می‌دهد و محسن امیریوسفی در تازه‌ترین واکنشش نسبت به نمایش و دیده‌شدن این فیلم، فرم حضور در جشنواره سی‌وششم فیلم فجر را پر کرده است. داشتن پروانه نمایش طبق قوانین مانعی برای حضور فیلم در جشنواره ایجاد نمی‌کند. درحالی‌که فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با دریافت پروانه نمایش، امسال برای اولین‌بار از نظر قانونی می‌تواند از سوی هیئت انتخاب جشنواره فجر بررسی شود، دبیرخانه جشنواره مانع از نمایش این فیلم برای هیئت انتخاب شده و سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه، در گفت‌وگویی دلیل این تصمیم را نمایش و بررسی فیلم محسن امیریوسفی برای هیئت انتخاب در دوره گذشته جشنواره فجر دانست. نرگس آبیار و محمدعلی حسین‌نژاد، دو عضو هیئت انتخاب جشنواره سی‌وپنجم، در گفت‌وگو با «سینما» این صحبت را تکذیب کردند.نرگس آبیار دراین‌باره گفت: «پارسال «آشغال‌های دوست‌داشتنی» برای ما نمایش داده شد و تعداد زیادی از اعضای هیئت انتخاب فیلم را دوست داشتند، اما به ما گفتند فیلم مشکل مجوز نمایش دارد و نمی‌تواند اکران شود و نهایتا در فهرست فیلم‌هایی که ما می‌توانستیم از بین آنها انتخاب کنیم نام این فیلم نبود و فیلم برای حضور در بخش مسابقه بررسی نشد، در نتیجه مشکلی برای بررسی مجدد در جشنواره امسال ندارد». آبیار در ادامه افزود: «حساسیت‌ها در مورد این فیلم را درک نمی‌کنم. امیدوارم این فیلم به‌زودی اکران شود و قطعا برای مردم عجیب خواهد بود که چرا فیلم در این سال‌ها اجازه اکران نداشته. فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در مورد مام‌وطن است، در ستایش مدارا و کنارهم‌بودن عقاید و آرا، در مورد درک‌کردن یکدیگر که نمایشش در دوره کنونی بسیار برای جامعه ما لازم و حیاتی است. یادم می‌آید بعد از دیدن فیلم اشک ریختم و وجودم سرشار از شور وطن‌پرستی شده بود».محمدعلی حسین‌نژاد نیز در این خصوص گفت: «تا جایی که یادم می‌آید، ما «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را دیدیم و بعد از نمایش به ما گفتند فیلم آماده نیست و پروانه نمایش ندارد و در نتیجه در مورد آن رأی‌گیری و قضاوت نشد. این فیلم چون از سوی هیئت انتخاب رد یا تأیید نشده، در نتیجه جزء فیلم‌های بررسی‌شده در هیئت انتخاب جشنواره سی‌وپنجم قرار نمی‌گیرد».گمانه‌زنی‌ها درباره حضور یا عدم حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر زیاد است؛ اتفاقی که این‌بار بیش از دوره‌های گذشته جشنواره به دلیل حضور این فیلم توجهات بیشتری را به سمتش معطوف می‌کند. «آشغال‌های دوست‌داشتنی» این‌بار دارای پروانه نمایش است و گویا به‌لحاظ حقوقی امکان ارزیابی این فیلم در کنار سایر فیلم‌ها وجود دارد، بااین‌حال باید دید در روزهای آینده رویکرد جشنواره امسال درباره فیلم امیریوسفی چه خواهد بود؟

محسن امیریوسفی فیلم‌ساز مهم دوران ماست
مجید برزگر: به نظرم در دوره مهمی از تاریخ معاصر فیلم مهم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته شد و مدت زیادی از زمان نمایش عمومی این فیلم گذشته است و بهانه‌هایی که پیش از این مبنی بر عدم حضور این فیلم در دوره‌های مختلف جشنواره مطرح بود، قابل قبول نبود. امسال، با داشتن پروانه ساخت و پروانه نمایش دیگر به‌هیچ‌وجه هیچ بهانه‌ای برای عدم نمایش‌اش در جشنواره پذیرفته نیست. محسن امیریوسفی فیلم‌ساز مهم دوران ماست. باید به این اشاره کنم که عدم نمایش «عصبانی نیستم» به دلایلی که هنوز مشخص نیست یکی از نکات مبهم تصمیمات سازمان سینمایی این روزهاست و این میزان عقب‌نشینی حتما مسیری را برای دیگر فیلم‌ها مشخص می‌کند؛ مسیری که سینمای ما را به جلو نخواهد برد. اما درباره  فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» لازم است که دبیر جشنواره فقط مقررات جشنواره را اجرا کنند و درواقع از آیین‌نامه جشنواره پیروی کنند. در آیین‌نامه هم این موضوع ذکر شده است که فیلمی با داشتن پروانه ساخت و نمایش دلیلی برای عدم حضورش در جشنواره وجود ندارد مگر اینکه هیئت انتخاب به دلایل کیفی فیلم را در حد جشنواره ندانند و آن را فاقد کیفیت لازم برای حضور در بخش مسابقه بدانند، جز این هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. به گمان من این یک زمان مهم و یک برهه مؤثر برای مدیران سینمایی و دبیر جشنواره است تا نشان دهند می‌توانند از مجوزهایشان دفاع کنند.

روزنامه شرق

نظر شما