شناسهٔ خبر: 52957 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سانسور قسمتی از داستان الیور توئیست به دست دیکنز

ربکا گاورز، نویسنده موفق انگلیسی در جدیدترین اثر خود به حذف شدن قسمتی از داستان «الیور توئیست» به دلیل بیش از حد وحشتناک بودنش، توسط خود دیکنز اشاره کرده است.

سانسور قسمتی از داستان الیور توئیست به دست دیکنز

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کارشناسان ادبی و نویسندگان مختلفی که در طول ۱۵۰ سال گذشته به بررسی رمان «الیور توئیست» از چارلز دیکنز پرداخته‌اند، همواره به صحنه قتل نانسی توسط شخصیت بیل سایکس انتقاد داشته‌اند. تا جایی که در بسیاری از فیلم‌ها و نمایش‌نامه‌های اقتباسی از این اثر، این صحنه حذف شده است.

در این کتاب بیل سایکس، که دزد بیرحمی بوده و به نامزدش نانسی شک دارد، او را در تختخواب به طرز فجیعی به قتل می‌رساند. این صحنه در بسیاری از فیلم‌ها حذف شده است، که از جمله می‌توان به اقتباس سینمایی اثر در سال ۱۹۴۸ میلادی به کارگردانی دیوید لین اشاره کرد.

ربکا گاورز، نویسنده انگلیسی که کتاب‌های زیادی درباره عصر ویکتوریا نوشته در جدیدترین کتاب‌ خود به نام «زمان حرکت» به صحنه قتل نانسی اشاره کرده و می‌نویسد: «کسی به این مسئله توجه نکرده که دیکنز، این صحنه را از روی یک حادثه واقعی که در قرن نوزدهم اتفاق افتاده الهام گرفته است. در این حادثه زنی به نام الیزا گریموود به همین گونه به قتل می‌رسد.»

به گفته گاورز، صحنه قتل الیزا گریموود به حدی وحشتناک توصیف شده که دیکنز خود آن را در بازنویسی‌های بعدی حذف کرده و تنها به قتل نانسی توسط نامزدش اشاره کرده است.

بسیاری از کارشناسان ادبی اعتقاد دارند دیکنز نباید صحنه قتل نانسی را با این جزئیات دقیق برای مخاطبان داستان‌های ملودرام تعریف می‌کرد. خود دیکنز در مقاله‌ای که در سال ۱۸۵۰ میلادی برای یکی از روزنامه‌های انگلیسی نوشته درباره این صحنه قتل توضیح داده است.

«الیور توئیست» دومین رمان مشهور چارلز دیکنز است که به بررسی اوضاع وخیم یتیم‌خانه‌ها در انگلستان می‌پردازد. الیور، پسربچه یتیمی است که پس از فروخته شدن از سوی یتیم‌خانه به پیرمرد تابوت‌ساز، تصمیم می‌گیرد از شهر فرار کند و به لندن برود. او در میانه راه با پسر دزدی آشنا می‌شود که برای پیرمردی یهودی در لندن کار می‌کند. پسرک الیور را نزد مرد می‌برد تا ناخواسته آموزش دزدی ببیند. سرانجام، بی‌گناه دستگیر می‌شود. شاکی او، که فردی عاقل است، او را به‌عنوان فرزند در خانه نگهداری می‌کند...

نظر شما