شناسهٔ خبر: 52964 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا» در کلام حضرت عسکری

حجت‌الاسلام قاسمعلی نوچمنی گفت: دوره امام حسن عسکری دوره ترجمه بود و دیدگاه و نظرات یونان قدیم و افکار اندیشه های آنها به عربی ترجمه می شد و در اختیار مسلمان ها قرار می گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام قاسمعلی نوچمنی، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل جبهه حامیان ولایت، استاد حوزه علمیه و دانشگاه و امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) در گفت‌وگویی با تبریک ایام ولادت حضرت امام حسن عسکری(ع)، گفت: امام حسن عسکری(ع) با بهره گیری از آموزه های والای اسلامی هدایت جامعه اسلامی را برعهده گرفت و با فرقه ها و اندیشه های انحرافی به مبارزه برخاستند و در مدت کوتاه عمر پر خیر و برکتشان گام های مهم و تاثیر گذاری برای نشر و ترویج اسلام ناب برداشتند.

این استاد حوز و دانشگاه درباره فراهم سازی شرایط غیبت امام زمان(عج) به وسیله امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: بحث غیبت حضرت مهدی(عج) از زمان پیامبراکرم(ص) مطرح شد و حدیث های زیادی از آن دوره تا هنگام تولد ایشان موجود است. بیشترین فعالیت برای فراهم آوردن زمینه غیبت امام دوازدهم(عج) در دوره امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) صورت پذیرفت. زندگی کردن این دو امام معصوم در تبعیدگاه باعث شد بسیاری از مردم نتوانند آنان را از نزدیک ببینند. این امر کمک بسیاری کرد تا مسلمانان حتی اگر امام خویش را نتوانند مشاهده کنند باز هم وجود ایشان را قبول داشته باشند. گاهی وقت ها نیز امام دهم و یازدهم(ع) با استفاده از ولایت تکوینی که به وسیله خداوند متعال به ایشان داده شده بود، خود را در میان مردم غیب می کردند تا آنان با غیبت آشنا شوند و این امر را در هنگام غیبت امام زمان(عج) غیرممکن ندانند.

این کارشناس حوزه دین و فرهنگ، افزود: امام حسن عسکری(ع) به عنوان آموزگار مکتب انتظار، مسلمانان و پیروان خود را برای دوره غیبت امام عصر(عج) آماده ساختند و به آنان درس صبر و شکیبایی آموختند تا ضمن حفظ ایمان و تقوای خویش، مسیر سعادت حقیقی را گم نکنند.

مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش تربیت شاگردان برجسته را یکی از رسالت های مهم امام حسن عسکری(ع) در حفظ و شناساندن دین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: ایشان توانست با وجود نظارت شدید و سختگیری های حکومت، ۲۰۰ شاگرد خاص را که از سرزمین های مختلف در محضر آن بزرگوار حضور می یافتند، تربیت کند، افراد دانش آموخته ای که بسیاری از آنان در شهرها و کشورهای خویش به ترویج دین اسلام پرداختند. آن طور که در کتاب های تاریخی نقل شده است، برخی از آنها از شاگردان امام هادی(ع) بوده اند که پس از شهادت امام دهم(ع) به ایشان پیوسته اند و چون امام یازدهم(ع) زیر نظر حکومت عباسی بود شاگردان خود را به شکل های گمنام و پنهانی پرورش می داد و «داوود بن قاسم بن اسحاق و احمد بن اسحاق قمی» از برجسته ترین آنها محسوب می شوند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک غرب تهران و دبیرکل جبهه حامیان ولایت اضافه کرد: تربیت چنین افراد شایسته ای یک جنگ نرم به شمار می رود که از دوره امام سجاد(ع) ایجاد شد و ایشان توانست افرادی عالم را با علم خویش پرورش دهد، مسیری که به وسیله امامان معصوم پس از این امام معصوم(ع) پیش گرفته شد و امام یازدهم(ع) نیز با ادامه این راه به عنوان سنتی پسندیده یک حرکت بزرگ علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به انجام رساند.

حجت‌الاسلام نوچمنی درباره روایتی از امام حسن عسکری (ع) درباره حضرت زهرای مرضیه(س) «نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا: ما حجت‌ های خدا بر شماییم و مادر ما فاطمه علیها السلام حجت خدا بر ما (اهل بیت) است»، گفت: این بانوی عظیم الشأن علی رغم داشتن مقام و منزلت و مایه های بزرگی چون دختر پیامبر، همسر ولایت و مادر امامت، به بیان این کلام از امام حسن عسکری(ع)، «عصمت الله الکبری» و «حجة الله علی حجج» است.

مشاور سابق ستاد اقامه نماز کشور افزود: حضرت فاطمه زهرا(س)، أم ابیها (مادر پدر) دخت خاتم الانبیاء(ص) و مادر أباعبدالله(ع) است، قطعا پیامبر(ص) این صفت و کنیه را به جهت ناز کردن دخت خود نفرموده اند بلکه قصد بیان حقیقت بزرگ را داشته اند و آن اینکه هر ظاهری، باطنی و هر شکلی، شاکله ای و هر مُلکی، ملکوتی دارد و صد البته اصل، شاکله است که قرآن فرموده است «کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَی شَاکِلَتِهِ». بر این اساس روشن می شود حدیث «نَََحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا» نشانی از شخصیت عظیم حضرت صدیقه کبری(س) است.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهرک غرب تهران، برداشت های انحرافی از آیات قرآن را یکی از مشکلات به وجود آمده در دوران امامت امام حسن عسگری(ع) دانست و گفت: از زمان امامت امام رضا(ع) به بعد، بیشتر افکار و اندیشه های عقل گرایی مطرح می شد. عمدتا دوره امام حسن عسکری دوره ترجمه بود و دیدگاه و نظرات یونان قدیم و افکار اندیشه های آنها به عربی ترجمه می شد و در اختیار مسلمان های قرار می گرفت. در چنین وضعیتی، حضرت حسن عسکری(ع) با بیان تفسیر درست آیات قرآن به مبارزه با برداشت های انحرافی و نادرست از قرآن پرداختند.

نظر شما