شناسهٔ خبر: 53033 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» چاپ شد

کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» نوشته قاسم عبده قاسم با ترجمه بهزاد مفاخری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «تاریخ سیاسی و اجتماعی دوره پادشاهان مملوکی» نوشته قاسم عبده قاسم به تازگی با ترجمه بهزاد مفاخری توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

دوره پادشاهان مملوکی از دوره‌های شگفت‌انگیز در تاریخ منطقه عربی و جهان اسلام به‌طور عام، و مصر و شام به‌طور خاص است. دولت پادشاهان مملوکی در بحبوحه جنگ‌های صلیبی درحالی بر سر کار آمدند که جهان اسلام را دو خطر خارجی از شرق و غرب تهدید می‌کرد. صلیبی‌ها در این دوره متوجه مصر شدند و این سرزمین را تهدید می‌کردند.

همزمان طوفان مغول بساط خلافت عباسی را که نماد سیادت معنوی بر دولت‌های مسلمان و عامل اتحاد جهان اسلام بود، برچید. در این میان نزدیک بود با پیمانی مغولی ـ صلیبی جهان اسلام دچار فاجعه‌ای عمیق‌تر شود که در این اوضاع حساس و سرنوشت‌ساز، دولت مملوکی نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کرد. دست اندرکاران این دولت دو افتخار مهم کسب کردند: به جنگ‌های صلیبی پایان دادند، صلیبی‌ها را کاملا از سرزمین‌های اسلامی بیرون راندند و دیگر آنکه در همین دوره در نبرد عین جالوت با شکست دادن سپاهیان مغول به افسانه شکست ناپذیری آنان نیز پایان دادند و مانع پیشرفت مغولان به سوی غرب جهان اسلام شدند.

در اثر حاضر مؤلف بعد از شرح و توضیح چگونگی روی کار آمدن دولت مملوکی و مفاهیم سیاسی و وقایع مهم این دولت، از اوضاع اجتماعی مصر تحت سلطه مملوکیان سخن می‌گوید و با تیزبینی، میزان دخالت دولت در کارهای مردم و تأثیر مسائل سیاسی در اوضاع اجتماعی را به تصویر می‌کشد. به دلیل نقش مهمی که دولت مملوکی در تاریخ اسلام، آن هم در حساس‌ترین دورة تاریخی خود و در مهمترین سرزمین‌های اسلامی (مصر و شام) ایفا کرد، بررسی تحولات سیاسی، اجتماعی و دستاوردهای تمدنی این دولت برای پژوهشگران و علاقمندان تاریخ و تمدن سرزمین‌های اسلامی ضروری و مفید ارزیابی می‌شود.

نویسنده کتاب بر منابعی تکیه دارد که در عصر مملوکی پدید آمده‌اند و این موضوع بر ارزش و اعتبار اطلاعات این کتاب می‌افزاید. این اثر، به ترسیم تصویر دولت و جامعه مصر در دوره ممالیک می‌پردازد و آن را در دو بخش عرضه می‌کند: بخش اول، که به بررسی تاریخ سیاسی این دولت می‌پردازد، تاریخ سیاسی به معنای واقعی آن از حیث پژوهش در نظریه سیاسی و موسسات دولتی و روابط نیروهای سیاسی با یکدیگر و روابط حاکم و رعیت، سپس گرایش میراث سیاسی، که اساس ساختار سیاسی را شکل داد از خلال نظریه سیاسی است که بر مبنای نیروی نظامی و مشروعیت ظاهری استوار بود؛ اما بخش دوم، تصویر جامعه مصر را در خلال آن دوره عرضه می‌کند که نویسنده پژوهش‌های این بخش را پیش از این در کتابی جداگانه منتشر کرده بود.

این کتاب با ۳۸۰ صفحه و قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما