شناسهٔ خبر: 53052 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خلاهای انسان مدرن در «ستاره‌شناس»/ گیشه‌محوری معضل تئاتر است

کارگردان نمایش «ستاره شناس» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی از معضلی به نام گیشه‌محوری که در حال از بین بردن ریشه های تئاتر است، انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مسعود صالحی کارگردان نمایش «ستاره شناس» که در تماشاخانه «سه نقطه» روی صحنه است در این باره گفت: «ستاره شناس» نام نمایشنامه‌ای از دیدیه ون کولارت نمایشنامه نویس فرانسوی تبار است که با ترجمه اصغر نوری تا ۱۲ دی ماه در مجموعه تئاتر «سه نقطه» اجرا می شود.

وی ادامه داد: نگاه انسانی که در نمایشنامه وجود داشت مرا ترغیب به اجرای این اثر کرد چون اتفاقی که در این نمایشنامه می افتد جدای از فرهنگ و ملیت، اتفاقی انسانی است. خلاهای درونی انسان ظاهرا مدرن و دغدغه مندی نویسنده اثر برای تلنگر زدن به مخاطب از جمله ویژگی های جذاب این نمایشنامه است.

صالحی یادآور شد: مساله مهمی که در «ستاره شناس» مطرح می شود درگیر شدن زنان در روابط است و نکته چالش برانگیز در نمایشنامه که به اجرا هم راه یافته است رفت و آمدهای بیش از حد به گذشته و حال است به این ترتیب که نزدیک به ۱۰ بازگشت به گذشته در نمایشنامه وجود دارد که تصمیم گرفتم برای دور نشدن از روایت سر راست و گمراه نشدن مخاطب این اتفاق با ملموس ترین شکل ممکن رخ دهد و البته اصغر نوری مترجم نمایشنامه هم در این راستا نکاتی را به من گوشزد کرد.

وی با ابراز خرسندی از انتخاب بازیگران و تحلیل های مشترکی که در روند تمرین ها به آن دست یافته اند درباره اجرا در تماشاخانه «سه نقطه» بیان کرد: متاسفانه با وجود همکاری‌ای که دوستانم در مدیریت مجموعه «سه نقطه» با من انجام دادند اما حقیقت این است که این مجموعه متاسفانه هیچ یک از حداقل استانداردهای یک سالن تئاتر را ندارد. البته وجود سالن های کوچک برای کارهای تجربی لازم است اما کاش نظارتی وجود داشت تا حداقل استانداردها رعایت می شد.

این کارگردان در پایان یادآور شد: متاسفانه دخالت نکردن در کار گروه های مستقل از جانب دولت اشتباه تعبیر شده است و به جای دخالت نکردن آنها را به حال خود رها کرده اند که این اتفاق اصلا خوشایند نیست. چند سال قبل بهزاد فراهانی عنوان کرده بود که فاتحه تئاتر با توجه به ورود بازیگران غیرمتخصص و به اصطلاح چهره خوانده شده است که همان زمان عده ای علیه او جبهه گرفتند در حالی که امروز شاهد هستیم خودِ اهالیِ تئاتر با گیشه محوری تیشه به ریشه خود می زنند و این مساله دردناکی است.

نمایش «ستاره شناس» نوشته دیدیه ون کولارت با ترجمه اصغر نوری و کارگردانی مسعود صالحی از ۲۶ آذر تا ۱۲ دی ماه هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه «سه نقطه» به صحنه می‌رود.

ساناز روشنی، پریسا بهپوری، نگین گروسی و منوچهر رمضانی به عنوان بازیگر در این نمایش حضور دارند.

از دیگر عوامل نمایش «ستاره شناس» می توان به مشاوران کارگردان: امیدطاهری و میثم عبدی، تهیه کننده: آناشید شهیدی، مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی، طراح صحنه: میثم عبدی، طراح نور: علی تابع امام، طراح لباس: آرزو ندرلو، طراح پوستر: آتنا صابری، موسیقی: کیوان افتخاریان، عکاس: مهدی رضایی، دستیار کارگردان: آناشید شهیدی، منشی صحنه: نگین گروسی، مدیر تولید: آرمین تقی نژاد، تبلیغات مجازی: شیما بهرمن نام برد.

نظر شما