شناسهٔ خبر: 53078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقایسه اقتصاد نشر ایران با اقتصاد مراکز نشر خارجی

مطابق با گزارش‌های موجود، نشر پیرسون به عنوان پرفروش‌ترین ناشر جهان در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان فروش داشته و این در حالی است که جمع مبلغ کل کتاب‌هایی که در سال ۹۵ منتشر شده‌اند، تنها هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان بوده.

فروش نشر پیرسون 12 برابر صنعت نشر ایران است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  چندی قبل هفته‌نامه ناشران (Publishers Weekly) گزارشی از پرفروش‌ترین ناشران جهان در سال ۲۰۱۶ را منتشر  کرد که مطابق با آن ناشرانی از کشورهای مختلف جهان، جایگاه یک تا پنجاه و چهارم را از آن خود کردند.

مطابق با این گزارش، نشر پیرسون (Pearson) از کشور انگلستان است که به عنوان یک ناشر آموزشی بین‌المللی، همواره از پرفروش‌ترین ناشران جهان بوده است. در گزارش مورد اشاره، میزان فروش این ناشر در سال ۲۰۱۶ رقم ۵ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار بوده است؛ یعنی حدود ۲۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان.

زمانی می‌توان ابعاد شگفت‌انگیز میزان فروش این ناشر را درک کرد که این رقم را با میزان فروش کتاب در کشور خودمان مقایسه کنیم. البته به دلیل نبود ساز و کار محاسباتی در بخش فروش، امکان ارائه رقم دقیقی از میزان فروش صنعت نشر(مانند اکثر قریب به اتفاق صنایع دیگر) وجود ندارد بنابراین تنها راهکار، در نظر گرفتن مجموع مبالغ پشت جلدِ کتاب‌هایی است که در طول یک سال منتشر شده‌اند. مطابق با گزارش‌های منتشر شده از سوی خانه کتاب، مجموع مبلغ کتاب‌هایی که در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است، رقمی معادل هزار و ۸۵۴ میلیارد تومان بوده است. با فرض اینکه میزان فروش کتاب در سال مورد اشاره نیز رقمی برابر با این عدد بوده(که قطعا رقم پایین‌تری است)، مقایسه آن با درآمد نشر پیرسون ما را به نسبت یک دوازده‌ هزارم می‌رساند؛ به عبارت دیگر، نشر پیرسون به تنهایی ۱۲ برابر صنعت نشر ایران فروش دارد.

چنانچه گفته شده در رنکینگ هفته‌نامه ناشران درج شده، با نام ناشرانی از کشورهای مختلف مواجهیم؛‌ ناشرانی از کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و... از کشورهای آسیایی هم ناشرانی وجود دارند. مثلا هفت ناشر از کشور ژاپن در این لیست قرار دارند که پرفروش‌ترین آن‌ها، گروه هیتوتسوباشی (Hitotsubashi Group) نام دارد. این مرکز نشر در سال ۲۰۱۶ با یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است. البته از لیست مورد اشاره، ناشران چینی حذف شده‌اند ولی در گزارش‌ سال قبل اتحادیه ناشران جهان، ناشران چینی بالاترین جایگاه‌ها را نسبت به ناشران آسیایی دیگر به خود اختصاص داده‌اند؛‌ از جمله مرکز نشر شمال چین(China South Publishing & Media Group Co., Ltd) که در سال ۲۰۱۵ رقم ۲ میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار فروش داشته است.
 
لیست پرفروش‌ترین ناشران جهان در سال ۲۰۱۶ در فایل پیوست آمده است.

نظر شما