شناسهٔ خبر: 53084 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانعی‌راد: توسلی تاریخ جامعه‌شناسی پس از انقلاب است

محمدامین قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: توسلی به عنوان تاریخ جامعه‌شناسی پس از انقلاب است. تاریخ این رشته مدیون توسلی است چراکه او مدافع این رشته بود و چانه‌زنی‌های بسیاری از حیث سیاستگذاری، نهادینه‌سازی و تحول این رشته داشت.

قانعی‌راد: توسلی تاریخ جامعه‌شناسی پس از انقلاب است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هشتمین مراسم جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان دوشنبه ۱۱ دی با حضور علی‌اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس انرژی اتمی ایران، حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس انتشارات سَمت، رضا دواری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، غلامعلی افروز، روانشناس و دبیر مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، محمدامین قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و خانواده دکتر علیمحمدکاردان در فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد. 

 قانعی‌راد، استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: از سال ۱۳۵۵ به عنوان دانشجوی دانشگاه تهران با دکتر توسلی آشنا شدم. توسلی به عنوان یک معلم، استاد، پژوهشگر که نقش دانشگاهی خود را انجام می‌دهد، استادی که شاگرد پروری و از آنها دفاع می‌کند. وی بسیاری از جامعه شناسانی را که امروز در بخش‌های مدیریتی و سیاست گذاری کشور هستند را تربیت کرد.

وی ادامه داد: توسلی به عنوان تاریخ جامعه شناسی پس از انقلاب است. تاریخ این رشته مدیون توسلی است چراکه او مدافع این رشته بود و چانه زنی‌های بسیاری از حیث سیاست‌گذاری، نهادینه سازی و تحول این رشته داشت. او با صبر و حوصله کار طاقت فرسای دفاع از این رشته را برعهده داشت و اگر تلاش‌های او نبود چه بسا شاهد وضعیت تلخی در رشته‌های روانشناسی، جامعه شناسی و علوم انسانی و اجتماعی بودیم.

شاهد یک اجتماع خسته علمی هستیم 
فرهنگ ارشاد سخنران دیگر نشست نیز با بیان اینکه توسلی اولین کسی است که کتاب جامعه‌شناسی کلاسیک را ترجمه کرد افزود: ما شاهد یک اجتماع خسته علمی هستیم اما کسی مثل توسلی در تقویت جامعه‌شناسی که همچنان نهال است و هنوز جا دارد تا ریشه‌هایش عمیق شود بدون هیچ ادعایی تلاش کردند.

وی در ادامه افزود: فرد و جامعه هر روز در حال پویایی و در مسیر اصالت هستند. من خودم را یک کنشگر می‌دانم اما توسلی یک فرد برگزیده است و فراتر از یک کُنشگر علمی برای علم در این کشور تلاش کرد، او فردی کارگزار، هوشمند، واقع بین و خودآگاه است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: توسلی براساس نیاز جامعه قدم برداشت و از جامعه شناسی دفاع کرد و زمانی که علوم اجتماعی مورد تهاجم و سوءظن قرار داشت به تاسیس انجمن جامعه شناسی ایران همت گمارد.

توسلی از بنیان‌گذاران دروس دانشگاهی علوم انسانی است
حجت‌الاسلام احمد احمدی هم در این مراسم عنوان کرد: پیوند ما با دکتر توسلی به زمان بازگشایی دانشگاه‌ها برمی‌گردد. او با زحمت فراوان و بی ادعا مدت یکسال به همراه دوستانش به قم می‌آمدند و هر هفته یک تا سه روز با طرح و بررسی مسائل علوم انسانی برای طلبه‌ها می‌پرداختند و حاصل این جلسات تدوین ۱۸۰ جزوه در رشته‌های مختلف علوم انسانی شد. در واقع توسلی از بنیان گذاران کتب و دروس دانشگاهی علوم انسانی بودند. همچنین مرحوم دکتر کاردان در تهیه کتاب‌های بیشماراز این جزوات در انتشارات سّمت کمک شایان توجهی داشتند به طوری که یک هزار و ۴۰ میلیون نسخه از کتب درسی، مرجع در این انتشارات به چاپ رسید.
 
ما از توسلی و کتاب‌هایش بسیار مطلب آموختیم

در ادامه رضا داوری اردکانی نیز در این مراسم گفت: توسلی دانشجوی ممتاز زبان فرانسه بود و بعد به تحصیل جامعه‌شناسی در کشور فرانسه پرداخت. مقام توسلی در دفاع از جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی جای انکار ندارد. دکتر کاردان استاد تعلیم و تربیت بود. در روانشناسی تربیتی و سیاسی حتی در فلسفه اجتماعی کتاب‌های خوبی ترجمه کرد. مرحوم کاردان ایران را خوب می‌شناخت با آثار ادبی و کهن آشنا بود به همه علوم و شئون جامعه توجه می‌کرد.

وی ادامه داد: باید شان آموزش و پرورش حفظ شود. علوم اجتماعی به ما می‌گوید: جای صنایع و علوم مختلف کجاست. در غرب علوم اجتماعی جامعه را کنترل می‌کند. ما از توسلی و کتاب‌هایش بسیار مطلب آموختیم و برایش آروزی پایداری داریم.

۵۰ رساله دکتری به دبیرخانه ارسال شد
غلامعلی افروز، استاد تمام دانشگاه تهران، بنیانگذار و دبیر علمی مراسم گفت: ماندگاری حقیقی در قلب انسان‌هاست نه بر در و دیوارها و دکتر کاردان اینگونه بود و در هشتمین دوره برگزاری جایزه علمی دکتر کاردان، مرد شجاعت، صداقت، اخلاق و ادب دکتر توسلی به عنوان استاد برجسته جامعه شناسی انتخاب شدند و تاکنون در دوره‌های پیشین اساتیدی چون احمد صافی، دکتر علی شریعتمداری، شکوهی، دکتررضا داوری اردکانی، احمداحمدی تجلیل به عمل آمده است و هدف ما این است همه فرهیختگان در هررشته تجلیل شوند.

افروز در ادامه یادآورشد: امسال ۵۰ رساله دکتری به دفتر دبیرخانه ارسال شد و پیش‌بینی می‌شود تعداد رساله‌ها برای سال آینده به صد رساله برسد و حتی این جایزه در سطح بین‌المللی برگزار شود.

در ادامه برنامه کلیپی از فعالیت‌ها و زندگی دکتر کاردان پخش شد و محمد کاردان در بخش دیگری به معرفی دکتر غلامعباس توسلی پرداخت.

در پایان مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمود دعایی، حجت‌الاسلام احمد احمدی، رضا داوری اردکانی، غلامعلی افروز، احمد مسجدجامعی، محمدامین قانعی‌راد، همسر مرحوم علیمحمدکاردان، فرهنگ ارشاد، توکلی و حسن‌زاده آیین اهدای جوایز هشتمین دوره جایزه علمی دکتر کاردان به دکتر غلامعباس توسلی انجام شد.

در پایان جوایز ۴ رساله برتر به ترتیب رتبه به دکتر حسین نادعلی (رساله دکتری روانشناسی سلامت)، دکتر مهناز قیاسی (رساله دکتری روان شناسی دانشگاه الزهرا) ، زهرا رحیمی (رساله دکتری علوم تربیتی با گرایش برنامه ریزی درسی) و منصوره فضیلتی (رساله دکتری رشته روانشناسی با موضوع ارزیابی مداخلات خانواده محور از علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران) اهدا شد.

نظر شما