شناسهٔ خبر: 53136 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کنفرانس «فلسفه آسیایی» در هند برگزار شد

کنفرانس «فلسفه آسیایی» با حضور و سخنرانی علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو به همت شورای تحقیقات فلسفی هند و مرکز تحقیقات جامع علوم شهر سورت هند برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کنفرانس دو روزه «فلسفه آسیایی» با حضور و سخنرانی علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، کوهلی، استاندار ایالت گجرات و پژوهشگرانی از کشورهای ایران، آمریکا، ژاپن، مالزی، روسیه، ویتنام، تایلند، کره و هند به همت شورای تحقیقات فلسفی هند و مرکز تحقیقات جامع علوم شهر سورت در محل این مرکز، برگزار شد.

کوهلی، استاندار ایالت گجرات در سخنان خود با تأکید بر اینکه شبه قاره هند همواره مهد ادیان بزرگ بوده و پیروان این ادیان همزیستی مسالمت‌آمیز و توام با مهر و محبت داشته‌اند، گفت: در دوران معاصر با وجود پیشرفت‌های علمی و صنعتی مردم از معنویت دور شده‌اند و همین امر ریشه تمامی مشکلات است.

پس از آن، دهگاهی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو به عنوان میهمان ویژه این مراسم، گفت: ایران و هند دو کشور باستانی با روابط نزدیک و چند هزار ساله هستند. محققان و  پژوهشگران ۲ کشور نقش مهمی در حفظ فرهنگ مشترک خود داشته‌اند که قابل ستایش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مشرق‌زمین همواره مهد ادیان، تمدن‌ها و مکاتب فلسفی مهم بوده است، گفت: در زمانی که همگان درگیر مسایل مادی زندگی هستند طرح موضوعاتی چون طرز تفکر جامع بسیار مهم و ضروری است.

دهگاهی افزود: قاره آسیا دارای مکاتب مختلف فلسفی و دینی است و بیشتر این مکاتب بیانگر طرز فکر جامع برای انسانیت هستند که برای حل مسایل امروزه دنیا، بررسی دوباره این طرز فکر مهم است.

وی با اشاره به برگزاری گفت‌وگوی بین مذاهب «معنویت در هندوئیزم و اسلام» در مرکز بین‌المللی هند گفت: چند ماه گذشته، شورای تحقیقات فلسفی هند و خانه فرهنگ ایران در دهلی‌نو، برنامه دو روزه گفت‌وگوی بین مذاهب برگزار کرد که نخست وزیر هند نیز پیغام خود را برای این مراسم، ارسال کرد.

در ادامه، پژوهشگران و محققان مقالات و سخنرانی‌های خود را با موضوعاتی چون فلسفه گاندی و صلح و آرامش، انسانیت، موریس یک پایگاه برون مرزی فلسفه، مذهب و فرهنگ هندی، انسانیت معنوی گیتا و جهانی بودن آن، مقام زن در زمان بودا، اخلاق به عنوان یک روش زندگی، یک الگوی جدید برای گفتمان بین مذاهب در جهان امروز و ... مطرح کردند.

بنابر اعلام این خبر، در ادامه این مراسم کتاب «بررسی تطبیقی مفهوم الوهیت، معنویت و تزکیه نفس» که توسط شورای تحقیقات فلسفی هند منتشر شده بود، رونمایی شد.

نظر شما