شناسهٔ خبر: 53256 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

میزان استقلال دانشگاهها در آموزش و پژوهش

وزیرعلوم گفت: بخش نظارتی وزارت علوم را هیچ وقت نمی توانیم حذف کنیم، دانشگاه ها به صورت نسبی از استقلال برخوردار هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ منصور غلامی درباره استقلال دانشگاه ها گفت: دانشگاه های ما به ویژه دانشگاه های برتر در حال حاضر در خیلی از بخش ها دارای استقلال بوده و برنامه های دانشگاه را خود تدوین می کنند و سرفصل های  درسی را می توانند در محدوده ای که تعریف شده، تغییر دهند.

وی ادامه داد: دانشگاه های کوچک تر نیز درصدی از سرفصل ها را می توانند تغییر دهند، همچنین تصمیم گیری در مورد ترفیع و ارتقاء نیز براساس آیین نامه ولی با تشخیص خودشان انجام می شود.

وزیر علوم افزود: استقلال، نسبی است ما با توجه به وجود قوانین بالادستی و برخی از قوانینی که ضرورتا باید هماهنگ در کشور عمل شود، بخش نظارتی وزارت علوم را هیچ وقت نمی توانیم حذف کنیم، اما این استقلال در دانشگاه ها به صورت نسبی در حال انجام است.

غلامی افزود: مواردی هم که گاهی مطرح می شود براساس قانون بوده، مانند قانون گزینش دانشجو، درحال حاضر گزینش دانشجو متمرکز است. همچنین قانون جذب هیات علمی، با اختیار مصاحبه های علمی توسط دانشگاه ها، متمرکز است.

وزیرعلوم افزود: یعنی این دانشگاه‌ها، هستند که می گویند این فرد، کفایت علمی دارد یا خیر، حتی در مورد صلاحیت عمومی این افراد نیز دانشگاه ها نظر می دهند، سپس به ستاد مرکزی باز می گردد تا به لحاظ شکلی کنترلی صورت گیرد تا یک هماهنگی در سطح کشور ایجاد شود.

وی درباره اینکه دانشگاه ها چند درصد دارای استقلال هستند، گفت: این درصد در بخش های مختلف متفاوت است، در بخش آموزشی بیش از ۶۰ درصد دانشگاه ها مستقل عمل می کنند، در بخش پژوهشی حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد و در سایر بخش ها نیز به صورت نسبی مستقل عمل می کنند.

نظر شما