شناسهٔ خبر: 53300 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در ۹۰ سالگی به فکر تغییر سبک نوشتنم نیستم/ این روزها بیشتر فیلم نگاه می‌کنم

احمدرضا احمدی، شاعر شمعدانی‌ها که این روزها بیشتر وقتش را با فیلم دیدن سپری می‌کند از انتشار مجموعه شعر جدیدش به نام «تابستان و غم» خبر داد. او می‌گوید که سبک شعرهای این مجموعه نیز مانند آثار گذشته اوست؛ چراکه دلیلی ندارد در ۹۰ سالگی به فکر تغییر سبک نوشته‌هایش باشد.

احمدرضا احمدی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ احمدرضا احمدی مطرح کرد: این روزها کمی از مشکلات تنفسی و کمردرد رنج می‌برم و بیشتر وقتم را در خانه می‌گذرانم؛ با این تفاسیر در حال حاضر مشغول بازخوانی مجموعه شعر جدیدم به نام «تابستان و غم» هستم.
 
شاعر شمعدانی‌ها ادامه داد: بعد از بازخوانی اشعار، کتاب را به نشر چشمه تحویل خواهم داد تا آن‌ را برای دریافت مجوز به وزارت فرهنگ بفرستند. این کتاب مجموعه شعر مفصلی است و فکر می‌کنم در کتابی ۴۵۰ صفحه‌ای منتشر شود.
 
این شاعر کرمانی با اشاره به زمان نگارش این آثار و فضای آن گفت:‌ آثار موجود در این کتاب کارهای یکی دو سال اخیر من است اما بیشتر شعرها به تابستان قبل برمی‌گردد و کارهایی است که در آن زمان نوشته‌ام؛ شاید نام کتاب هم به همین دلیل «تابستان و غم» نامگذاری شده است. سبک کارها نیز همان سبک گذشته است؛ چراکه دلیلی ندارد در ۹۰ سالگی به فکر تغییر سبک نوشته‌هایم باشم.
 
نامزد جایزه هانس کریستیان آندرسن افزود: در این مجموعه شعر به بیان دیدگاه‌ها و اتفاقات چند سال اخیر پرداخته‌ام، به همین دلیل نمی‌توان این مجموعه را در یک فضا خلاصه کرد و گفت که کارهای این کتاب بیشتر فضای عاشقانه یا اجتماعی دارند.
 
شاعر مجموعه شعر «می‌گویند بیرون از این اتاق برف می‌بارد» به فضای این روزهای شعر خیلی امیدوار است و در این باره می‌گوید:‌ وضعیت شعر امروز با گذشته بسیار متفاوت است و امروز در شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته قرار داریم. به خاطر دارم که در زمان ما تنها چهار ناشر مثل امیرکبیر و نیل فعالیت می‌کردند اما امروز در همین تهران فقط ۴۰۰، ۵۰۰ ناشر فعال هستند که کارهای بسیار خوب و قابل قبولی منتشر می‌کنند.
 
احمدی ادامه داد:‌ این در شرایطی است که این چهار، پنج ناشر سالی دو یا سه عنوان کتاب شعر بیشتر منتشر نمی‌کردند اما امروز ناشران دست به انتشار کتاب شعر شاعران جوان می‌زنند و این انگیزه آنها را چند برابر می‌کند. در مجموع من به نسل جدید و پتانسیل‌های‌ آنها بسیار امیدوار هستم.
 
این شاعر کرمانی با اشاره به پتانسیل‌های نسل جوان گفت: جوانان امروز کارهایی را منتشر می‌کنند که آدم را سرذوق می‌آورد. چندی پیش به تماشای فیلم «احتمال باران اسیدی» نشستم که فیلمی فوق‌العاده بود؛ چراکه کارگردان بازی بسیار خوبی از بازیگران گرفته بود و من واقعا از دیدن این فیلم لذت بردم.
 
وی ادامه داد: همان‌طور که گفتم شرایط امروز با گذشته قابل مقایسه نیست. به‌خاطر دارم روزگاری با مسعود کیمیایی برای دیدن یک فیلم از این طرف شهر تا آن طرف شهر را با دوچرخه رکاب می‌زدیم اما امروز جوانان وقتی دو تا خیابان چپ یا راست می‌روند به یک سینما می‌رسند که از صبح تا شب درحال پخش فیلم است. از طرفی در دنیای امروز شما با صرف هزینه کمی می‌توانید تمام آثار یک فیلمساز را تهیه کنید.
 
احمدی با اشاره به مطالعات این روزهایش اظهار کرد: این روزها مطالعاتی را انجام می‌دهم اما بیشتر روز را به فیلم دیدن می‌گذرانم و تقریبا روزی دوتا فیلم تماشا می‌کنم. بیشتر فیلم‌هایی که این روزها به سراغ‌ آنها می‌روم، سینمای ایتالیاست. برای مثال در حال حاضر مشغول تماشای فیلم‌های دسیکا هستم.
 
شاعر برگزیده در پنجمین دوره جایزه شعر بیژن جلالی ادامه داد: چندی پیش نیز مجموعه فیلم‌های لوکینو ویسکونتی را گرفتم و مشغول تماشای آن بودم. من دیدن فیلم «یوزپلنگ»‌ را به همه کسانی که به دنبال یک اثر هنری فوق‌العاده هستند، پیشنهاد می‌دهم. با همه این تفاسیر در کنار فیلم و سینما، کتاب‌ سعدی همیشه در کنارم هست و هر زمان که دلم شعر می‌خواهد، گریزی به اشعارش می‌زنم.
 
نویسنده رمان «از پنجره‌ی مسافرخانه» در بخش پایانی صحبت‌هایش در توضیح وضعیت رمان جدیدش گفت: رمان جدیدم که شرح زندگی یک زن و مرد است به نیمه رسیده؛ اما متاسفانه مدتی است که به دلیل مریضی نتوانستم تکمیلش کنم. به همین دلیل امیدوارم تا با بهتر شدن حالم بتوانم این اثر را نیز تکمیل کنم و این کتاب نیز راهی بازار نشر شود.

نظر شما