شناسهٔ خبر: 53310 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» منتشر شد

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» به قلم دکتر فائزه تقی‌پور منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این کتاب که به «بررسی تاریخ و زمینه‌های شکل گیری تئاتر و سینما در ایران و جهان» پرداخته، در ۱۲ فصل تنظیم شده و در نگارش و تدوین آن، تلاش شده آن دسته از مطالبی که بیش از سایر موارد با فرهنگ ارتباط وثیق و مستقیم دارند، مورد اشاره قرار گیرند.

در معرفی این اثر چنین آمده است: «حجم مطالب مرتبط با تاریخ تئاتر و گستردگی و تنوع این موضوع در سراسر ایران، بسیار مهم بود؛ به شکلی که هر شهر و روستایی، گونه ای از نمایش‌های طبیعی یا رسمی را داشت که در قالب آداب و رسوم، گاه هنوز نیز اجرا می‌شود. تنوع آیین‌ها و نمایش‌های ایران در مقایسه با سایر کشورها بی نظیر است».

در فصل اول با عنوان «تئاتر در جهان» ضمن اشاره‌هایی به خاستگاه‌های تئاتر در نقاط مختلف جهان، به صورت مجزا به بیان ریشه‌ها و خاستگاه‌های هنرهای نمایش در ادوار مختلف تاریخ در نقاط و کشورهای متعدد پرداخته شده است. فصل دوم به معرفی «انواع نمایش‌های ایرانی و برخی آیین‌های مربوط به تقلید» و فصل سوم نیز به معرفی «برخی آیین‌های مربوط به عزاداری محرم» اختصاص یافته است. در فصل چهارم موضوع «رقص‌ها و حرکات فیزیکی و نمایشی» و در فصل پنجم موضوع «برخی آیین‌های مربوط به سوگ در ایران» مورد توجه قرار گرفته است. فصل ششم به معرفی انواع «نمایش‌های فردی» اختصاص یافته است. فصل هفتم دربرگیرنده معرفی انواع «بازی‌های متداول در ایران» و فصول هشتم و نهم نیز شامل «هنرهای نمایشی مرتبط با اقوام و مناسبت‌های ملی- محلی» و «تئاتر نمایشی» است.

در فصل دهم کتاب، «تاریخ سینما در جهان»؛ در فصل یازدهم «تاریخ سینما در ایران» و در فصل پایانی کتاب نیز موضوع «مباحث علمی مرتبط با سینما» مطرح شده است.

دکتر فائزه تقی پور دانش آموخته دوره دکتری علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان است که تا پیش از این، کتاب‌هایی هم چون «واکاوی‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی» (با عباس زمانی) و «مطالعه قوم نگارانه فرهنگ نامگذاری» (با نگین فروغی) را به بازار نشر عرضه کرده است.

کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» را انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۳۶ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما