شناسهٔ خبر: 53314 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگرانی از تخریب خانه نیما در صحن مجلس

خانه نیما در خیابان رمضانی دزاشیب، در همسایگی خانه سیمین و جلال قرار دارد تا چندی پیش مسوولان میراث فرهنگی وعده می‌دادند که قصد دارند با مرمت و بهسازی این دو بنا، این خیابان را به پاتوق اهالی فرهنگ تبدیل کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ روز گذشته یکی از تذکرات کتبی نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور که در صحن مجلس قرائت شد، تذکر رحیمی، نماینده تهران به اتفاق ٤٦ تن از نمایندگان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و توضیحی که از وزیر خواسته شد در مورد: «علت تعلل در نگهداری از خانه نیما یوشیج با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملی و توضیح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از تخریب این آثار ملی.» یک هفته پیش بود که میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد خانه نیما یوشیج به درخواست مالک بنا از فهرست میراث ملی خارج شده است، خانه‌ای که در سال ۱۳۸۰ و همزمان با سالمرگ نیما واجد ارزش تاریخی شناخته شده و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و روز ١٥ آبان ماه پس از گذشت ۱۶ سال، این خانه از فهرست آثار ملی ایران خارج شد. روابط عمومی میراث فرهنگی تهران با اشاره به اینکه این اتفاق به درخواست مالک بنا افتاده است، می‌گوید: «اجازه تخریب این بنا را ندارند اما دیگر هیچ قانونی حامی این خانه تاریخی نیست.» انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری در میان فرهیختگان ادبی و هنری و فعالان میراث فرهنگی به دنبال داشت. از تذکری که احمد مسجد جامعی در صحن شورا داد و گفت: «درخواست ما این است که شهردار تهران، مانع تخریب خانه نیما یوشیج شود. به هیچ‌وجه مطلوب نیست که در زمان مدیریت شهری ایشان، خانه نیما یوشیج تخریب شود.»

هنرمندان هم در واکنش به این خبر نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهور نوشتند و خواستار اقدام دولت برای حفظ این میراث ارزشمند کشور شدند: «آقای رییس‌جمهور؛ مدیران اجرایی و میانی بسیاری قول همکاری داده‌اند. ولی تجربه بدقولی‌های این چند سال اخیرشان که در تخریب‌های حسرت‌بار متوالی نیز به گوش جامعه فرهنگی و هنری خوانده شد، ما را بی‌طاقت کرده است. موضوعی که مقیاسش فراتر از همه فارسی‌زبانان جهان است، نمی‌تواند تنها به تصمیم‌گیران خردشهری و محلی سپرده شود. جدیت شما تنها با معیار فوریت سنجیده خواهد شد. از شما تقاضا داریم بنا به سوگندی که در آغاز مسوولیت یادکرده‌اید، حافظ خانه همه ما باشید.»
خانه نیما در خیابان رمضانی دزاشیب، در همسایگی خانه سیمین و جلال قرار دارد تا چندی پیش مسوولان میراث فرهنگی وعده می‌دادند که قصد دارند با مرمت و بهسازی این دو بنا، این خیابان را به پاتوق اهالی فرهنگ تبدیل کنند. اما خانه نیما بعد از ثبت نامش در فهرست میراث ملی به حال خود رها شده و هیچ اقدامی جهت حفاظت آن از سوی مالک و میراث فرهنگی که وظیفه نظارت بر بناهای ثبتی را دارد، صورت نگرفته بود. به نظر می‌رسد ساخت برج و ساختمانی مدرن در محله‌ای مانند دزاشیب، انتفاع بیشتری نصیب ذی‌نفعان کند تا حفظ اثری که بخشی از تاریخ ایران در آن اتفاق افتاده است و تصاویر بسیاری از پدر شعر نو فارسی در ایوان و حیاط آن ثبت شده است.

نظر شما