شناسهٔ خبر: 53338 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه دین‌شناختی «چارلز تالیافرو» همدل با خداباوری

«فلسفه دین» اثر چارلز تالیافرو با ترجمه یاسر میردامادی منتشر می‌شود. این اثر نود و یکمین مدخل از «دانشنامه فلسفه استنفورد» است که از سوی انتشارات ققنوس با ویراستاری دکتر مسعود علیا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

یاسر میردامادی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یاسر میردامادی گفت: تازه‌ترین کتاب من ترجمه مدخل «فلسفه دین» از دانشنامه فلسفه استنفورد به قلم چارلز تالیافرو است که به زودی در قالب جلد 91 این دانشنامه از سوی انتشارات ققنوس در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: چارلز تالیافرو استاد تمام فلسفه در کالج سِنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست و حوزه پژوهشی او الهیات، فلسفه دین، فلسفه اخلاق و فلسفه ذهن را شامل می‌شود. از نظر دینی، تالیافرو به سنت یهودی ــ مسیحی و از نظر فلسفی به سنت تحلیلی تعلق دارد، این در حالی است که دیدگاه دین‌شناختی او همدل با خداباوری به نظر می‌رسد، اما او نه خود را به فلسفه تحلیلی محدود کرده و نه به سنت فلسفی یهودی ــ مسیحی، بلکه رویکرد فلسفی او به سنت قاره‌ای و نیز به سنت‌های فلسفی سایر ادیان از جمله اسلام نیز، دست‌کم تا حدودی، توجه دارد.



میردامادی ادامه داد: این کتاب درآمدی مختصر و همه‌فهم به بخشی از مهم‌ترین مباحث رایج در فلسفه‌ تحلیلی دین است. از این رو این کتاب برای کسانی که می‌خواهند برای نخستین بار با این شاخه اثرگذار فلسفی آشنا شوند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

این مترجم همچنین به تجدید چاپ یکی دیگر از کتاب‌های خود نیز اشاره کرد و گفت: چاپ دوم ترجمه من از کتاب «هراس از معرفت: در نقد نسبی انگاری» اثر پل بوغوسیان، فیلسوف معاصر آمریکایی نیز از طرف نشر کرگدن به تازگی منتشر شده است. چاپ نخست این ترجمه در شهریور سال گذشته (1395) از سوی همین ناشر منتشر شده بود.

یاسر میردامادی، دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی در دانشگاه ادینبرا اسکاتلند، مدرس مطالعات اسلامی در کالج مکتوم در داندی اسکاتلند و پژوهشگر پروژه «اخلاق زیستی-پزشکی اسلامی» در مؤسسه مطالعات اسماعیلی در لندن است. حوزه‌ ترجمه و پژوهش او مطالعات اسلامی، فلسفه دین و فلسفه اخلاق را در بر می‌گیرد. از دیگر ترجمه‌های منتشر شده از سوی او می‌توان به «درآمدی به فقه اسلامی» نوشته یوزف شاخت و «اصلاح اندیشه اسلامی، تحلیلی تاریخی-انتقادی» نوشته نصر حامد ابوزید اشاره کرد.

نظر شما