شناسهٔ خبر: 53360 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات خسروشاهی درباره طرح مرکز فرهنگی – اسلامی اروپا منتشر شد

کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره طرح مرکز فرهنگی – اسلامی اروپا (لندن)» از سوی انتشارات کلبه شروق منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «خاطرات مستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره طرح مرکز فرهنگی – اسلامی اروپا (لندن)» از سوی انتشارات کلبه شروق منتشر شد.

استاد خسروشاهی در مقدمه کتاب می ­نویسد: «خاطرات مستند درباره طرح ایجاد یک مرکز فرهنگی – اسلامی در اروپا از سفرهای متعدد و مکرر این­جانب به لندن نشأت گرفت. در این سفرها با حجم گسترده و باور نکردنی فعالیت­های تبلیغی همه­جانبه دشمنان اعم از غربی و عربی، روبرو شدم که عمدتاً بر ضد نظام نوپای جمهوری اسلامی بود. نتایج برداشت­ها را همراه طرحی نظام­مند، در ضرورت ایجاد یک هسته مرکزی فرهنگی – اسلامی در اروپا، تنظیم و به محضر امام خمینی(ره) و مسئولین رسمی جمهوری اسلامی ارائه و عرضه کردم که مورد قبول و پسند قرار گرفت.»

وی در ادامه می ­نویسد: «فعالیت­ این­جانب با پشتکاری شگفت ادامه یافت، ولی متأسفانه علی­رغم موافقت امام خمینی; و مسئولین رسمی کشور و وزارت­ امور خارجه که مالک زمین (مرکز پیشنهادی) محسوب می ­شد، سرانجام با مشکلات بی­ ربط اداری روبرو شدیم و تلاش ما بی­ ثمر ماند و در واقع یک فرصت طلایی – تاریخی، در راستای فعالیت فرهنگی – اسلامی مطابق نیازهای عصر از دست رفت... این رساله، گوشه هایی از خاطرات این­جانب مربوط به این طرح است که برای ثبت در تاریخ، همراه اسناد منتشر می­ گردد.»

در این کتاب از چگونگی شکل­گیری این ایده و ضرورت آن سخن می­گوید و اسناد و مدارکی چون اساسنامه موقت مرکز فرهنگی – اسلامی لندن، گزارشی درباره مسلمانان انگلستان، طرح کلی مرکز فرهنگی – اسلامی لندن، طرح کلی به زبان عربی برای اظهارنظر مسلمانان مقیم لندن، طرح کلی دیگر جهت ارائه به وزیر امور خارجه، نامه به امام خمینی و موافقت کتبی معظم­ له و موافقت وزیر، نامه مربوط به تشکیل هیأت امنا و... و آخرین نامه از سوی هیأت امنای مرکز به وزارت خارجه.

این طرح که به مدت طولانی ـ از سال­های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۱ ـ ایده ­پردازی و پیگیری شد، درگیر بروکراسی اداری عجیب و غریبی شد و سپس با عدم رغبت و پیگیری مسئولین ارشد وزارت امور خارجه و بیماری استاد خسروشاهی، ناتمام و مسکوت کنار گذاشته شد.

استاد خسروشاهی در بخشی از کتاب می ­نویسد: «متأسفانه کسالت حقیر و عدم پیگیری مسئولین عالی وزارت امور خارجه باعث گردید که هیأت امنای (مرکز پیشنهادی در) تهران، پس از دو سال نامه­ای به امضای حضرت آقای حاج ­آقا مهدی (حائری) تهرانی بنویسند و درخواست اقدام جدی و عملی بنمایند و یا موضوع را پایان دهند. متأسفانه وزارت امور خارجه، راه دوم را انتخاب کرد و با مرجوع نمودن وجه پرداختی، موضوع را مسکوت گذاشت!»

مخاطبان کتاب

مطالعه این کتاب برای علاقمندان به انقلاب اسلامی، فعالان بین­ المللی و حتی فعالان و مسئولان فرهنگی داخل کشور ارزشمند هست، برای فعالان عرصه بین­ المللی که یک طرح آماده راه ­اندازی مرکز فرهنگی و اسلامی در خارج از کشور را ارائه می ­دهد و این­که مرکز به مسائل و موضوعاتی بپردازد و برای فعالان فرهنگی داخل کشور هم درس ­های بزرگی دارد این­که طرح یک مرکز با موافقت امام خمینی، وزیر امور خارجه و بعداً مقام معظم رهبری، رئیس جمهور وقت و وزیر امور خارجه مواجه می­شود، ولی در گیرودار اداری ناقص و ابتر می­ ماند و اجرایی نمی­ شود.

نکته ای که برای فعالان فرهنگی و بین المللی می تواند تأمل برانگیز باشد وجود این چرخه و ضعف در سیستم فرهنگی و تصمیم گیری کشور هست و امروزه هم خیلی از طرح­ ها و ایده­ های بزرگ به دلایل مختلفی چون ـ بوروکراسی اداری، کاهلی و تنبلی، اولویت ناسنجی، فهم نادرست متولیان امر، نفوذ دشمنان و... ـ ناقص رها می ماند یا مسکوت گذاشته می­ شود. یک حُسن بزرگ انتشار این کتاب از سوی استاد خسروشاهی این است که علاوه بر ثبت تجربیات موفق و خاطرات فعالیت­ های خود، به ثبت تجربیات ناموفق و شکست­ خورده نیز روی آورده است. همچنان که معیار عملکرد مدیران، صرفاً فعالیت ها و کارهای انجام شده نیست، بلکه فعالیت ­ها و کارهای انجام نشده هم هست؛ مقایسه عملکرد با کارهایی که انجام نشده.

این طرح با به روز کردن و در نظر گرفتن اقتضائات جدید می ­تواند مورد توجه یا الهام­ بخش سازمان­ ها و مراکز و انجمن ­های فرهنگی اسلامی در عرصه بین­ الملل ـ مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه­ المصطفی(ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بنیاد بین­ المللی غدیر، دفاتر مراجع معظم تقلید، موسسات مردم نهاد فعال در حوزه بین الملل و... ـ قرار گیرد.

مشخصات کتاب

چاپ اول این کتاب در ۱۱۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۰۰۰ تومان عرضه شده است. گفتنی است تاکنون خاطرات مستند استاد خسروشاهی درباره شخصیت ها و جریانات زیر منتشر شده است: آیت الله کاشانی، علامه طباطبایی، آیت الله طالقانی، علامه سید مرتضی عسکری، امام موسی صدر، آیت الله مشکینی، شهید نواب صفوی، استاد سید جلال الدین آشتیانی، مبارزان ملی ـ مذهبی، محمدعلی جمال زاده، احمد بن بلا (الجزایر)، دکتر حسن ترابی (سودان)، روژه گارودی (فرانسه)، نشریات مخفی حوزه علمیه قم، تاریخ نگاری معاصر و کودتای ۲۸ مرداد، حزب خلق مسلمان و به زودی خاطرات مستند ایشان درباره امام خمینی، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شیخ آقابزرگ تهرانی، دکتر ابراهیم یزدی، محمدحسنین هیکل (مصر) منتشر می شود.

مراکز تهیه

برای تهیه این کتاب و سایر مجموعه خاطرات مستند خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) تماس بگیرید.

نظر شما