شناسهٔ خبر: 53363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» منتشر شد

کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» نوشته مالک شجاعی توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «خدمات متقابل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر» در چهارده گفتار به مباحثی چون چیستی و مسائل فلسفه علوم انسانی ، روشنگری به مثابه بنیاد علوم انسانی مدرن ، بنیادهای فلسفی علوم انسانی ، دیدگاهها در باب سهم دیلتای در فلسفه علوم انسانی معاصر ، مسائل علوم انسانی در ایران معاصر ، تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن ، خدمات متقابل علوم انسانی ـ اجتماعی در ایران معاصر،از فلسفه علوم انسانی چه درس هایی برای توسعه علمی ایران می توان آموخت ؟ مناسبات فکری استاد مطهری و علوم انسانی ،مناسبات فلسفه دین ، کلام جدید و علوم انسانی ،نسبت فلسفه‌ فرهنگ و علوم انسانی ، اهمیت مک اینتایر برای فلسفه معاصر ایران ، نسبت مک‌اینتایر با فلسفه‌ معاصر ایران ، سرآغازهای رویکرد ترجمه فرهنگی به فلسفه و علوم انسانی ، تجربۀ ایرانی مواجهه با فلسفۀ علم و ...پرداخته است .

مولف در مقدمه کتاب آورده است: وجه مشترک همه این گفتارها تاملی فلسفی – تحلیلی در باب مناسبات دین ، فلسفه و علوم انسانی با نگاه ویژه به وضعیت تفکر در ایران معاصر بوده است . به نظر می رسد در بهترین حالت ، این مجموعه می تواند به مثابه گامی ه چند کوچک و نه چندان استوار در جهت بهره گیری از آموخته های فلسفی یک پژوهشگر در جهت فهم مسائل فلسفه و علوم انسانی در ایران معاصر باشد .

دربخشی از کتاب می خوانیم: میتوان به طرح این ایده پرداخت که پارادایم های سه گانه علوم انسانی ، ناظر به جامعه غربی است و پارادایم پوزیتیویستی در صدد « تبیین قانونمند» و به یک معنا تاسیس و تقویم جامعه مدرن غربی با محوریت علم جدید است ، پارادایم هرمنوتیکی در صدد « فهم مقاصد و معانی » این جامعه مدرن غربی است و پارادایم انتقادی در صدد « آسیب شناسی ، نقد و حتی گذار» از این وضعیت پیش آمده است . از این جهت میتوان گفت که پارادایم پوزیتیویستی مسیر عبور از جامعه ( و حتی سبک زندگی ) سنتی به جامعه ( سبک زندگی ) مدرن را هموار کرده ، پارادایم هرمنوتیکی در صدد فهم مدرنیته تحقق یافته در سبک زندگی و جامعه غربی است و پارادایم انتقادی ( که همسو با مضامین فکری اندیشمندان کلیدی پست مدرن ) است به فکر درمانگری ، آسیب شناسی و بعضا عبور از این گفتمان و سبک زندگی مسلط است .

مولف کتاب مالک شجاعی جشوقانی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ناشر آن انتشارات موسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق است .

نظر شما