شناسهٔ خبر: 53467 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استادان دانشگاه کتابخوانی‌ را در جامعه تضعیف کرده‌اند

محسن کفاشی؛ مدیر انتشارات «بشری» با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در اطلاع‌رسانی به جامعه نقش موثری داشته باشند، گفت: بخش زیادی از جامعه دانشگاهی کشور فقط از جزوات درسی مطالعه می‌کنند، در حالی که سالانه کتاب‌های دانشگاهی خوب و مناسبی تولید می‌شود که می‌تواند مرجع آموزشی دانشجویان به شمار آیند.

استادان دانشگاه کتابخوانی‌ را در جامعه تضعیف کرده‌اند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محسن کفاشی با اشاره به چالش اصلی کتاب‌های دانشگاهی در کشور، عنوان کرد: برای معرفی کتاب‌های درسی خوب و مناسب رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند و با معرفی این آثار در نشریات یا خبرگزاری‌ها، جامعه را به سمت استفاده از این آثار هدایت کنند.
 
وی افزود: به نظر من برای معرفی خوب حوزه کتاب‌های دانشگاهی باید در گام نخست بر روی استادان دانشگاه کار کنیم، اگر استادان جزوه ندهند و به جای یک کتاب، چند عنوان اثر مرتبط به دانشجویان معرفی شود، جامعه دانشگاهی نیز به مرور کتابخوان می‌شود.
 
کفاشی با بیان اینکه دانشجویان ما در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت به مدرک‌گرایی و نمره بالا در مسیر نادرستی حرکت می‌کنند، گفت: استادان دانشگاه به جای اینکه کتابخوانی را در میان دانشجویان تقویت کنند، آن‌ها را تضعیف می‌کنند، غافل از اینکه این دانشجو چند سال بعد یک معلم می‌شود و از آنجایی که در یک چرخه معیوب آموزش دیده است، نمی‌تواند علاقه به کتابخوانی را به دانش‌آموزان منتقل کند.
 
وی یادآور شد: معتقدم راه درست این است که رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند و علاوه بر معرفی، نقد و بررسی کتاب‌های خوب و کاربردی در حوزه دانشگاهی، این نکته را به جامعه آموزش دهند که استادی خوب است که ابتدای ترم، نام 5 کتاب پرکاربرد و مناسب را برای دانشجویان بنویسد و بگوید از روی این کتاب‌ها درس می‌دهم و پایان ترم هم از همین مباحث امتحان می‌گیرم.
 
وی با بیان اینکه مساله اینجا است که استادان دانشگاهی یا یک جزوه از خودشان می‌گویند یا اینکه کتابی که خود ترجمه یا تالیف کرده‌اند را به دانشجویان معرفی می‌کنند، تاکید کرد: رواج این موضوع در سال‌های اخیر موجب ریزش مخاطبان کتاب شده است و دانشجویان به جای خرید کتاب به سراغ کپی بخش‌های مهم و فصول کتاب‌ها می‌روند و در نتیجه نشر دانشگاهی با ضعف روبرو می‌شود.
 
مدیر انتشارات بشری، افزود: در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند درباره مضرات تحصیل با جزوه‌های آموزشی به مخاطبان و جامعه دانشگاهی هشدار بدهند و تبعات این کار در سال‌های آینده را در قالب گفت‌وگو با فرهیختگان و نخبگان کشور بیان کنند تا زنگ خطر در صورت استمرار این حرکت به صدا در بیاید.
 
کفاشی همچنین درباره راهکار پیشنهادی برای برون رفت از این موضوع نیز توضیح داد: به نظرم راهکار این است که اگر چه تعداد زیادی دانشگاه داریم اما مساله مهم باید این باشد که اگر می‌خواهیم خروجی دانشگاه‌ها خوب باشد، کتابخوانی را در جامعه رواج بیشتری بدهیم، زیرا به جرات می‌توانم بگویم به دلیل نبود دانش کافی در میان برخی استادان و تعدادی از جامعه دانشگاهی، ما در حوزه نشر دانشگاهی و کتاب‌های این حوزه با این مشکل جدی روبرو هستیم.

نظر شما