شناسهٔ خبر: 53494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رمان «درد» مارگریت دوراس سینمایی شد

رمان «درد» نوشته مارگریت دوراس، نویسنده فرانسوی با کارگردانی امانوئل فینکل از چند روز پیش در سینماهای فرانسه و جهان به اکران درآمده است.

رمان «درد» مارگریت دوراس سینمایی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  فیلمی اقتباسی به کارگردانی امانوئل فینکل، برگرفته از رمان «درد» نوشته مارگریت دوراس، نویسنده فرانسوی بعد از گذشت 22 سال از انتشارش چند روز پیش برای نخستین‌بار در سینماهای فرانسه به نمایش درآمد.

در این فیلم که تصویر واضحی از فضای اشغال فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم و رنج نویسنده در آن دوران را در انتظار و بی‌خبری از وضعیت همسر از دست‌رفته‌اش به تصویر می‌کشد، میلانی تیری، بازی فوق‌العاده‌ای در نقش دوراس اجرا کرده است.

به گفته منتقدان فینکل، در اقتباس سینمایی از این رمان به روح اثر وفادار مانده است. او می‌گوید: «این فیلم صدای منحصر به فرد مارگریت دوراس است که به تماشاگران این فرصت را می‌دهد تا دیداری صمیمانه و نزدیک با این زن شگفت و زندگی‌اش داشته باشند. بخش زیادی از این فیلم به نگاه سیاسی و انقلابی دوراس و مبارزاتش اختصاص دارد که بعد از جنگ با مبارزه برای پایان دادن به استعمار و سپس تا ماه می سال 68 میلادی ادامه می‌یابد. این فیلم همچنین دیدگاه انقلابی و قاطع او را درباره نوشتن، ادبیات و سینما به تصویر می‌کشد»

مارگریت دوراس، نویسنده و فیلمساز فرانسوی است که برخی از منتقدین لقب «بانوی داستان‌نویسی مدرن» را به او داده‌اند. او در سال‌های فعالیت خود بیش از 60 کتاب نوشت و بیش از 20 فیلم ساخت.

 تابه‌حال ده‌ها کتاب از آثار دوراس مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته است. رمان «عاشق» که توسط ژان ژاک آنو، کارگردان فرانسوی در سال  1992 میلادی به فیلم سینمایی تبدیل شد بر دامنه شهرت دوراس افزود. دوراس توانست جایزه گنکور فرانسه را برای همین رمان در سال 1984 از آن خود کرد.

نظر شما