شناسهٔ خبر: 53530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تمام پاسخ‌های دبیر فیلم فجر به برخی حاشیه‌ها و چند داستان دیگر

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در آستانه برگزاری این رویداد پاسخگوی سوالات مختلفی شد و تاکید کرد:امسال کمترین تغییر را داشتیم و امیدوارم شرایط طوری باشد که دبیر جشنواره تغییر نکند تا مثلا برای یک دوره پنج ساله برنامه‌ریزی کند.

ابراهیم داروغه زاده

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، صبح سه شنبه ۱۰ بهمن ماه نشست خبری ابراهیم داروغه‌زاده در پردیس سینمایی «ملت» در ساعت ۱۰:۵۰ برپا شد.

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای این نشست توضیحاتی مقدماتی درباره جشنواره‌ی فجر ارائه کرد و گفت: جشنواره فیلم فجر؛ دو بخش اصلی دارد که یکی بحث رقابتی است و یکی هم جشنی که به شکل جشن سینمای ایران در دهه فجر است و سعی شده امسال هر دو بخش؛ بهتر و باشکوه‌تر برگزار شود.

او افزود: ما امسال تلاش کردیم ساختار آیین‌نامه و مقررات سال‌ قبل را حفظ کنیم که یکی کم شدن آثار بخش رقابتی بود چون تعداد بالای آثار در دقت داوری‌ها می‌توانست اثر منفی بگذارد و جشنواره را از حالت رقابتی خارج کند؛ یک تغییر دیگر امسال هم فیلم کوتاه داستانی بود که به سیمرغ‌های جشنواره اضافه شد و هیات داوران یک فیلم کوتاه را انتخاب می‌کنند. 

داروغه‌زاده همچنین با اشاره به بخش مستند و با بیان اینکه "باید این جشنواره با جشنواره حقیقت تفاوتی داشته باشد"، گفت: در این بخش هم دو فیلم در بخش اصلی قرار دادیم تا رسانه‌ها نیز فرهنگ سازی کنند چرا که آثار مستند خیلی خوبی داشته‌ایم، ضمن اینکه امسال فیلم انیمیشن هم در بخش رقابتی داریم و یک سیمرغ برای فیلم اول و یکی هم برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته‌ایم.

به گفته وی؛ افتتاح استانی جشنواره و اکران سینماهای مردمی با حضور صاحبان آثار برگزار می‌شود.

برپایی نکوداشت علی معلم در افتتاحیه‌ی فجر

دبیر جشنواره همچنین با اشاره به بزرگداشت‌های جشنواره که پیش‌تر اطلاع رسانی شده بود، (اکبر عبدی، منوچهر اسماعیلی،محمد علی نجفی) خبر داد که مراسم نکوداشتی هم برای زنده‌یاد علی معلم در افتتاحیه برگزار خواهد شد.

او درباره‌ی سینمای رسانه‌ها نیز گفت: ما سالن رسانه‌ها را برای صاحبان آثار و تماشای فیلم همراه با اصحاب رسانه داریم و قبل از اینکه برج میلاد وارد چرخه جشنواره شود روال همینطور بود. برای سالهای اول برج میلاد شاید، خوب بود ولی ازدحام جمعیتی پیش آمد که سبب اعتراض رسانه‌ها نیز شد مبنی براینکه چرا فضای اختصاصی رسانه‌ها نیست و امسال پردیس سینمایی باغ کتاب را برای مدیران و سینماگران در نظر گرفتیم که هر شب دو سانس نمایش فیلم در آنجا داریم.

اهالی رسانه همراهی کنند تا یک سالن اختصاصی داشته باشیم

داروغه‌زاده ادامه داد: برای رسانه‌ها نیز براساس ظرفیت موجود هم فعلا پردیس ملت را درنظر گرفتیم و اینجا برای ما هم سختی‌های داشته اما تلاش کردیم امکانات رفاهی را درنظر بگیریم و امیدوارم اهالی رسانه نیز همراهی کنند تا یک‌ سالن اختصاصی داشته باشیم.

امسال کمترین تغییر را داشتیم

در ادامه این نشست دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد که‌ در اولین پرسش درباره تغییرات آیین‌نامه گفت: امسال کمترین تغییر را داشتیم و امیدوارم شرایط طوری باشد که دبیر جشنواره تغییر نکند تا مثلا برای یک دوره پنج ساله برنامه‌ریزی کند.

او درباره فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» نیز گفت: در سالهای قبل این فیلم پروانه نمایش نداشت اما امسال شرایط مجوزش تغییر کرد و سازنده فیلم تصمیم گرفت در جشنواره شرکت کند اما بعد ترجیح دادند دنبال اکران عمومی فیلم باشند.

هیچ فیلمی به دلیل ایجاد حاشیه نبوده که به جشنواره راه پیدا نکند

داروغه‌زاده درباره کنار گذاشته شدن فیلم‌های حاشیه‌دار و اینکه سیاست جشنواره دراین باره چه بوده است و همچنین وضعیت پروانه نمایش فیلم‌ها اظهار کرد: ۶۷ اثر وارد جشنواره شدند و  هیچ فیلمی به دلیل ایجاد حاشیه نبود که راه پیدا نکرده باشد حتی به عنوان دبیر جشنواره دوست داشتم برخی فیلم‌ها که ممکن است حاشیه داشته باشند به جشنواره بیایند که رسیدند چون می‌خواستم جشنواره رونق داشته باشد اما با این حال فیلم‌ها برای اکران بدون مشکل هستند و از نظر ارشاد مشکلی برای اکران ندارند.

تنها کاهش ما تعداد فیلم هاست

وی درباره کم‌شدن هزینه‌ها نیز گفت: قرار نبوده برای کم شدن هزینه بخشی از جشنواره کم شود حتی امسال در همه استان‌ها نمایش خواهیم داشت و نسبت به سال قبل میزان گستردگی بیشتر هم شده است تنها کاهش ما در بخش فیلم‌ها بوده است.

داروغهزاده در بخشی دیگر اشاره کرد که با همکاری شورای سیاست گذاری سینمای کودک پنج فیلم از جمله «فیلشاه» در بخش «سیمرغ پروانه‌ها» به طور رایگان در سانس صبح اکران می‌شوند.

جشنواره‌ی فیلم فجر اسپانسر دارد؟

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر همچنین در پاسخ به سوالی درباره اسپانسر جشنواره گفت: از ابتدا این مسئله از دوش ما برداشته شد و گویا قرار بوده صندوق هنرمندان حامی باشد یا حامی بگیرد که امسال برای جشنواره فیلم فجر نتوانسته کاری کند و فعلا فقط هزینه‌ها از سوی سازمان سینمایی تامین می‌شود.

او در ادامه درباره بازار سیاه کارت‌های افتتاحیه و دادن کارت اختتامیه به ببیندگان یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: در این باره سهمی از رسانه‌ها کم نشده و سهمیه‌های برای مهمانان جشنواره در اختیار دبیر جشنواره بوده که برای مشارکت بیشتر مردم در اختیار آنها قرار داده شد. ضمن اینکه هنوز کارت به کسی نداده‌ایم و آنچه پیش آمده هم به دلیل علاقه زیاد مردم است و متاسفانه ما خیلی نمی‌توانیم در این باره کاری کنیم.

اعتراض صورت گرفته؛ حرفه‌ای نیست

داروغه‌زاده درباره اعتراضات به انتخابات پردیس ملت و مشورت با اهالی رسانه گفت: ما گزینه برج میلاد را به همان دلایلی که گفتم باید حذف می‌کردیم چون میزان درخواست‌ها زیاد شده بود و نمی‌شد سالنی اختصاصی برای رسانه‌ها باشد به این ترتیب از بین «چهارسو» و پردیس ملت این مجموعه ظرفیت بیشتری داشت و اعتراضی هم که صورت گرفته، حرفه‌ای نیست چون دو ماه قبل این تصمیم گرفته شد. ضمن اینکه برای اولین سال تغییر باید برج‌ میلاد را حتما حذف می‌کردیم چون نمی‌شد پس از هشت سال آن را فقط به رسانه‌ها داد.

او در پاسخ به سوالی درباره فیلم های که به جشنواره نیامدند نیز گفت: در این‌باره خیلی صحبت شده و به نظرم این توهین است به فیلمهایی که وارد جشنواره شدند چون فقط دو، سه فیلم آماده بودند و به جشنواره نیامدند که مسائل خاصی هم داشتند و پس از جشنواره می‌شود درباره آنها صحبت کرد، ولی این که حضور در جشنواره برایشان حاشیه درست کند دلیل شرکت نکردن آنها نبوده است.

وی درباره نقش علیرضا رضاداد در جشنواره نیز بیان کرد: او عضو شورای سیاستگذاری است و از آنجا که سازمان سینمایی جشنواره را برگزار می‌کند دبیر خیلی به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و اصلا درست هم نیست که اینطور باشد.

تعداد سانس‌های نمایش در شهرستانها محدود است

داروغه زاده در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت اکران فیلم‌ها در بخش استانی گفت: این بخش محدود برگزار می‌شود یعنی تعداد فیلم ها حداکثر ۱۴ مورد است و تعداد سانسها هم محدود است.

امسال تلاش کردیم کمترین دخالت دستی در رای گیری باشد

او در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره‌ی آرای مردمی و شیوه اینترنتی آن که گویا همچنان مشکلاتی برایش وجود دارد، اظهار کرد:درباره آرای مردمی تا جایی که اطلاع داشتم یعنی تا شب گذشته مشکلی برای رای گیری اینترنتی نبوده و امسال تلاش کردیم کمترین دخالت دستی در رای گیری باشد. البته اولین سال است ولی پیش‌بینی‌های لازم برای پیگیری در صورت بروز مشکل انجام شده است.

دبیر جشنواره فیلم فجر هم درباره اینکه چطور شد افتتاحیه را علی‌رغم تصمیم قبلی برگزار می‌کند، گفت: من در آن تصمیم اشتباهاتی کردم چون نکاتی را در نظر گرفته بودیم و نکاتی را هم درنظر نگرفته بودیم؛ از جمله اینکه در جشنواره‌های دیگر آیین‌ها و مراسم زیادی داریم که به رویداد رونق می‌دهند ولی جشنواره فجر به جز اختتامیه ‌و افتتاحیه رویداد دیگری نداشت و از آنجا که شروع جشنواره با آغاز جشن‌های انقلاب است، قرار بر این شد افتتاحیه با برگزاری بزرگداشت‌ها همراه شود؛ نکته‌ای که پیش‌تر به آن توجه نکرده بودیم.

به گفته داروغه‌زاده سیمرغ «هنر و تجربه» توسط هیات داوران جشنواره فجر به فیلمی که دارای این شرایط باشد، اهدا خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست که مدیران جشنواره هم حاضر بودند؛ ۵ پوستر مربوط به بخش تجلی اراده ملی و بزرگداشت‌ها رونمایی شدند.

نظر شما