شناسهٔ خبر: 53556 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو»

کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو»، آخرین اثر احمد محمدپور، جامعه ‏شناس و پژوهشگر دپارتمان انسان‏ شناسی دانشگاه ماساچوست توسط نشر لوگوس به چاپ رسیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ هدف این کتاب ارایه  روایتی است فلسفی از علم تاریخ: نگاهی بین رشته ‏ای به آنچه موضوع این رشته تلقی می ‏شود، مسیری که در طول قرن‏ها پیموده است، اصولی که بر می ‏گزیند، هدفی که فرا روی خود نهاده یا الزامات اخلاقی و انسانی نوینی که باید در نظر گیرد.

تاریخ به روایت فلسفه، شرح حال  فلسفی و روشی علم تاریخ را به نقد و ارزیابی کشیده و آن را به زبان خاص فلسفه بیان می ‏دارد؛ در این کتاب، از نسبت عمیق تاریخ با فلسفه و دیگر علوم اجتماعی سخن رفته و بر هویت فلسفی آن همچون آمیزه ‏ای از نگریستن، دریافتن و نوشتن تأکید می‏ شود.

کتاب در یازده فصل تنظیم شده است: فصل اول ضمن بررسی مفاهیم و اصول روش‏ شناسی علوم ‏انسانی با تکیه بر تاریخ، به مفاهیمی نظیر تبیین، عینیت، تفهم، توصیف، تفسیر و تجمیع اختصاص دارد.

فصل دوم، نگاهی اجمالی به تاریخِ تاریخ ‏نگاری از دوره‏ باستان تا قرن بیستم و یکم دارد. هدف نویسنده در این فصل نشان‏ دادن سیر تکاملی در روش‏ ها و موضوع ‏های پژوهش و دگرگونی ‏های دوره‏ای در آن­ها بوده است. در فصل سوم، به رویکردها و رهیافت‏ های نظری عمده در فلسفه‏ علوم‏ اجتماعی با محوریت تاریخ و تاریخ ‏نگاری پرداخته شده است. با آنکه ادبیات نظری وسیعی در این زمینه در دسترس است، اما بیان ارتباط این ادبیات نظری با تاریخ یا اشارت‏‌هایی که برای علم تاریخ و تاریخ‏‌نگاری دارد، چندان روشن نشده است. از این‏ رو، در فصل سوم، سعی بر آن شده است ارتباط هر یک از رویکردها و رهیافت‌های مورد بحث با تاریخ و پژوهش تاریخی روشن شود.

کتاب از فصل چهارم به بعد شیوه‏ متفاوتی را دنبال کرده و بر برخی مکاتب و متفکران کلیدی متمرکز می‏ شود. رهیافت‏‌ها و متفکرانی که در این فصول آورده شده‌‏اند، همگی بر سر یک نکته اشتراک نظر دارند: ضرورت بازگشت به ریشه‌‏ها برای دستیابی به معرفت رادیکال. باور به چنین ضرورتی هم در اگزیستانسیالیسم، پدیدارشناسی، رویکرد انتقادی و مطالعات فرهنگی دیده می‏‌شود و هم در آرای متفکران متأخری چون دلوز، بدیو، آگامبن و ژیژک که از هر کدام در کتاب به تفصیل سخن رفته است. به علاوه، همه‏ مکاتب و متفکران مذکور را می ‏توان کمابیش در چارچوب ماتریالیسم استعلایی یا تجربه ‏گرایی معناگرا قرار داد.

کتاب حاضر مقدمه ‏ای نسبتاً جامع و بسیار متفاوت برای علاقه ‏مندان به فلسفه‏ علوم اجتماعی و به ویژه فلسفه‏ تاریخ و تاریخ‌نگاری.

کتاب «تاریخ به روایت فلسفه: از هرودت تا آلن بدیو»، آخرین اثر احمد محمدپور، جامعه ‏شناس و پژوهشگر دپارتمان انسان‏ شناسی دانشگاه ماساچوست ـ آمریکا، در 640 صفحه و در قطع رقعی با دو نوع جلد نرم و سخت توسط نشر لوگوس به چاپ رسیده است.

نظر شما