شناسهٔ خبر: 53591 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجموعه کامل آثار «باخ» برای اولین بار در ایران

انتشارات تمدن علمی برای اولین بار در ایران مجموعه کاملی از آثار یوهان سباستیان باخ برای گیتار را در کتابی با عنوان «مجموعه‌ی کامل آثار یوهان سباستین باخ برای گیتار کلاسیک» منتشر کرد.

انتشار مجموعه کامل آثار «باخ» برای اولین بار در ایران

به فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ یوهان سباستیان باخ (Johann Sebastian Bach) آهنگساز و نوازنده ارگ آلمانی است که آثارش برای دسته آواز، ارکستر و تک‌سازها، تقریباً تمام انواع متفاوت موسیقی دوره باروک را دربرمی‌گیرد و موسیقی آن دوران را به بلوغ خویش رسانده‌ است. با وجود اینکه او شکل تازه‌ای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبک شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنا ببخشد.

این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و همچنین سازواری ریتم‌ها و بافت‌های برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل می‌شد. لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور ساخته‌ است.
 
«مجموعه‌ی کامل آثار یوهان سباستین باخ برای گیتار کلاسیک» عنوان کتابی از یوهان سباستیان باخ است که تنظیم و توضیحات آن توسط «روجرو کیه‌زا» صورت گرفته و در ایران با ترجمه و مقدمه مجید امانی توسط انتشارات تمدن علمی به چاپ رسیده و موضوع اصلی این کتاب موسیقی برای گیتار است. از یوهان سباستیان باخ، کتاب‌های «باخ پرلود و فوگهای کوچک(سرود)»، «باخ انوانسیونهای 2 و 3 صدایی(سرود)» و «باخ(سرود)»، نیز در بازار کتاب موجود است.
 
درمورد آثار باخ برای گیتار، سال‌هاست که در ایران در مراکز معتبر دانشگاهی از نسخه‌های مختلف کپی گرفته می‌شود و بسیار پیش می‌آید که در این تکثیرها اساسا عنوان و مشخصات ویراستار و توضیحات تنظیم‌کننده یا حذف شود یا جدی گرفته و مطالعه نشود. این اولین باری است که مجموعه کاملی از این آثار در ایران به چاپ می‌رسد.
 
«مجموعه‌ی کامل آثار یوهان سباستین باخ برای گیتار کلاسیک» یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین تنظیم‌ها از آثار یوهان سباستین باخ برای گیتار کلاسیک است که حاوی جزئی‌ترین راهنمایی‌هاست؛ از انگشت‌گذاری دقیق هر دو دست گرفته تا پوزیسیون‌ها و جمله‌پردازی‌ها. روجرو کیه‌زا، ویراستار و تنظیم‌کننده این آثار هم یکی از نوازندگان و موسیقی‌شناسان برجسته قرن بیستم است. همچنین در مقدمه‌های مفصل این کتاب سعی شده درک درستی از چند و چون این آثار و لزوم اجرا از نسخه‌های معتبر روشن گردد.
 
این تنظیم از آثار باخ که حاوی دو مقدمه از مترجم و تنظیم‌کننده و همچنین توضیحات اولیه درباره آموزش گیتار است، می‌تواند کتابی مرجع برای دانشجویان و نیز نوازندگان حرفه‌ای گیتار باشد، چرا که به پرسش‌های بسیاری درباره شیوه درست اجرای موسیقی باخ بر روی گیتار پاسخ داده است.
 
کتاب «مجموعه‌ی کامل آثار یوهان سباستین باخ برای گیتار کلاسیک» با ترجمه و مقدمه مجید امانی در 160 صفحه با شمارگان 550 نسخه و با بهای 34 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تمدن علمی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما