شناسهٔ خبر: 53617 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شأن کرسی های نظریه پردازی تولید علم است نه مناظره و تریبون آزاد

محمدصادق کوشکی گفت: شأن کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی، مناظره و تریبون آزاد نیست بلکه شأن آن تولید علم است. پس باید سازوکار دقیق تولید علم در آن اتفاق بیفتد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  نشست علمی «آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب‌شناسی» صبح امروز در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و به مناسبت گرامیداشت صدور نامه رهبر انقلاب برگزار شد.

رهبر انقلاب مورخه ۸۱/۱۱/۱۶ در منشوری مهم در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های آزاد علمی، مباحث بسیار مهمی پیرامون تولید نظریه و فکر، نظریه‌پردازی روشمند، مناظرات علمی در بستر آزاداندیشی و شرایط لازم برای تحقق آن مطرح نموده‌اند. هم اکنون بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از صدور نامه مزبور، مسیر آزاداندیشی با موانع و چالش‌های نظری و عملی مختلفی مواجه است؛ از این رو در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی گرامیداشت صدور نامه رهبر حکیم انقلاب، طی نشستی با نگاهی علمی و آسیب‌شناسانه به تبیین ضرورت‌ها و راهبردهای این حوزه پرداخته شد.

محمدصادق کوشکی در این نشست گفت: یکی از آسیب هایی که در مورد کرسی های آزاداندیشی وجود دارد این است که تعریف دقیق و منطبق با مقصود گوینده هنوز مشخص نشده است. مهمترین مسئله این است که کرسی آزاداندیشی را با مناظره یا تریبون آزاد اشتباه گرفته اند.

وی ادامه داد: کرسی نظریه پردازی بیش از ۲۰۰ سال در غرب رایج است و در قبل از آن در کشور ما نیز پیشینه داشته است. کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی دو سازوکار تولید علم اند. اینها ذیل تولید علم قابل تعریف هستند.

وی افزود: این کرسی ها در حوزه های علمیه ماقبل صفوی وجود داشته است. در غرب هم مثلا در حوزه معرفت شناسی چند دانشجو و استاد از کسانی که حرف جدیدی دارند، برای مخاطبانی که مقدمات و موأخرات بحث را می فهمند بحثی را مطرح می کنند و چند استاد آن را نقد می کنند.

کوشکی گفت: هیچ گاه در مناظره، حق و باطل برای دانشجوی مثلا نفت در مورد حجاب روشن نخواهد شد چون با الفبای بحث آشنا نستند.

وی ادامه داد: شأن کرسی ها، مناظره و تریبون آزاد نیست بلکه شأن آن تولید علم است. پس باید سازوکار دقیق تولید علم در آن اتفاق بیفتد.

وی افزود: اساتید ما از بحث های تخصصی فراری اند. آیا تاکنون بحث در مورد مثلاً برنج تراریخته بین اساتید موافق و مخالف برگزار شده است؟ در دانشکده های کشاورزی باید در این مورد بحث شود. در کرسی های آزاداندیشیِ انتخاباتی بازنده کسی است که عالمانه حرف می زند.

کوشکی گفت: اگر این دو کرسی آزاداندیشی و نظریه پردازی درست فهمیده شوند و تبدیل به فرمت اداری شوند بسیاری از مشکلات حل می شود. صرفاً مقالات نباید ملاک ارتقای اساتید باشد و برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی باید به یکی از ملاک های ارتقای اساتید تبدیل شود.

وی در پایان اظهار داشت: اصولگرا و اصلاح طلب کردن نظریه پردازی ها، تقلیل مسئله است. واژگان سیاسی را که ناظر به جریانات مختلف است اگر بر عرصه نظریه و اندیشه گره بزنیم، ان هم دیگر اندیشه نیست و صرفاً بحث های ژورنالیستی است.

نظر شما