شناسهٔ خبر: 53645 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رازهای بصری داستان گویی پرمخاطره

کریستوفر کنورتی: فیلم‌هایی که در این کتاب بررسی می‌شوند نشان می‌دهند. مهم نیست که بازیگران یا فیلمنامه شما چه‌قدر خوب باشند، مهم این است که شما از جادوی دوربین برای آن‌که داستانتان بر روی پرده نقره‌ای درست کار کند چگونه به بهترین نحو استفاده می‌کنید.

Quentin Jerome Tarantino

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در کتاب «کارگردانی به سبک تارانتینو» نوشته کریستوفر کنورتی رازهای بصری داستان‌گویی پرمخاطره به سبک تارانتینو روایت ‌می‌شود. در این کتاب توصیف صحنه‌ به صحنه شش فیلم از این فیلمساز مطرح و صاحب‌نام در بخش‌های مختلف آورده شده و خواننده با طراحی نماها و شگردهایی که تارانتینو در آن استاد است،‌ به خوبی آشنا می‌شود.

فیلم‌هایی مانند؛ «حرامزاده‌های لعنتی»، «بیل را بکش»، «داستان عامه‌پسند»، «جنجگوی از بند رسته» و... در این کتاب بررسی و تحلیل می‌شوند. در این کتاب خواننده با ترفندهای داستان‌گویی تارانتینو و خلاقیت‌هایی که با دوربین انجام می‌دهد، آشنا می‌شود. صحنه‌هایی که برای این کتاب انتخاب شده‌اند، از بین شاهکارهای فراموش‌نشدنی تارانتینو هستند تا خواننده بیشترین بهره را از این کتاب ببرد.

خواننده پس از خواندن این کتاب کم‌حجم و جمع‌وجور می‌تواند به درک درستی از دید خلاقانه تارانتینو برسد و فیلم‌سازان تازه‌کار می‌توانند صحنه‌های فیلم خود را با درک بهتری از تمهیدات بصری بسازند. در این کتاب به مباحثی مانند نمای معرف، جزئیات نماها، نشان دادن سوژه در حالات مختلف،عکس‌العمل شخصیت، نماهای بسته، حرکت دوربین و... در فیلم‌های تارانتینو پرداخته می‌شود. خواننده با این مباحث می‌تواند به درک درستی از قاب‌بندی تصاویر در این فیلم‌ها برسد و به توصیه مولف این کتاب بهتر است تا قبل از خواندن این کتاب،‌ چند تا از فیلم‌های مورد بحث را تماشا کند و همزمان با تماشای فیلم، تحلیل هر صحنه را بخواند.



از جمله مباحثی که در این کتاب مطرح و به شکل مفیدی ارائه شده، بحث «تنش فزاینده» است. کوئنتین تارانتینو استاد تنش، تعلیق و لحظه‌های دلهره‌آور است. این کتاب به خواننده نشان می‌دهند که چرا برخی از این لحظات در فیلم‌های این فیلم‌ساز برجسته، به خوبی از آب درآمده‌اند و یک فیلم‌ساز چگونه می‌تواند آن‌ها را به شکل موثری در آثار خود به کار ببرد.

به عنوان مثال در فیلم «بیل را بکش» به سقوط حساب شده پرداخته می‌شود. در این قسمت به موانعی که بین شخصیت‌ها قرار دارد، اشاره می‌شود. موانعی که قرار است نگذارند کارها به سادگی انجام شوند. نحوه خروج از قاب کاراکترها، برش‌های پلان و حرکت دوربین از قابی به نمایی دیگر در این بخش به روشنی توضیح داده شده است. خواننده با خواندن این بخش به طور ضمنی نقش نماهای بسته را برای حفظ تعادل درمی‌یابد و همچنین با کاربرد اشیاء در صحنه برای پیشبرد داستان فیلم آشنا می‌شود. تعلیق لحظه‌ای در داستان، نمایان شدن تدریجی یک کاراکتر در نماهای بسته و شیوه‌های تصویری افزایش اضطراب بیننده از جمله مباحثی است که در این بخش به آن اشاره می‌شود.

مولف این کتاب، کریستوفر کنورتی، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سری پرفروش دکوپاژهای مرجع سه جلدی است. فیلم «آئین مجسمه‌ساز» نیز از آثار مطرح وی است.

منتقد سینمایی در تعریف این کتاب می‌نویسد:کریستوفر کِنوُرتی کتابش را با صدها نکته و تمهیدی پُر کرده است که به شما در ساخت فیلم‌های بهتر کمک می‌کند؛ فرقی نمی‌کند که شما یک فیلم ساز آماتور باشید یا یک هالیوودی کهنه‌کار. او صحنه‌هایی را افز فیلم‌های نارانتینو تجزیه کرده، به‌شکلی که برای فهم ساده و واقعاً روشنگرند. اکنون شما نیز می‌توانید صحنه‌های منحصر به‌فرد و جذابی خلق کنید که بیننده را درگیر خود می‌کنند. خواندن کارگردانی به سبک تارانتینو تجزیه کرده، به شکلی که برای فهم ساده واقعا روشنگرند. اکنون شما نیز می‌توانید صحنه‌های منحصربه‌فرد و جذابی خلق کنید که بیننده را درگیر خود می‌کنند. خواندن کارگردانی به سبک تارانتینو مانند این است که در کافی‌شاپی با خود کوئنتین به گفت‌وگو بنشینی ... بدون شمشیر، بدون خون و بدون تکه‌های بدن نینجاها، این‌جا و آن‌جا روی زمین.

کریستوفر کنورتی در مقدمه کتاب می‌نویسد:کوئنتین تارانتینو استاد تنش، تعلیق، لحظه‌های دلهره‌آور، گفت‌وگوهای خیره‌کننده و شوخی‌های احمقانه است. این کتاب به شما نشان می‌دهد که چرا بعضی از لحظات فیلمش به‌خوبی از آب درمی‌آیند و شما چگونه می‌توانید آن‌ها را به شکل مؤثری در فیلم‌های خود به کار ببرید. مطمئناً شما نمی‌خواهید از تارانتینو کپی کنید. بسیاری از مردم بدون آنکه بدانند چه چیزی وجه تمایز کارهای تارانتینو است، تنها از کارهایش کپی می‌کنند که نتیجه‌اش فقط خشونت‌های بی‌معنی و فحش و بد و بیراه است. وقتی کسی از تارانتینو عیناً تقلید می‌کند، متأسفانه نتیجه‌اش فقط یک آشغال شرم‌آور می‌شود.
 
این کارگردان در ادامه می‌نویسد: شما می‌خواهید فیلمساز مطرح و صاحب‌نامی شوید، اما زمانی یک فیلمساز بهتر می‌شوید که طراحی نماها و شگردهایی را که تارانتینو را آن استاد است به خوبی بفهمید و یاد بگیرید. فهمیدن این‌که او چگونه کار می‌کند، می‌تواند فرصت‌های بیش‌تری را در خلاقیت با دوربین برای شما فراهم کند. درست است که بخش بزرگی از داستان‌گویی تارانتینو از فیلمنامه‌نویسی‌اش و از شیوه هدایت بازیگرانش می‌آید، او درک وسیع‌تری از زبان فیلمنامه دارد که او را قادر می‌سازد داستان‌هایش را به روشی مناسب‌تر از هر کارگردان دیگر بیان کند.
 
کریستوفر کنورتی توضیح می‌دهد: فیلم‌هایی که در این کتاب بررسی می‌شوند نشان می‌دهند. مهم نیست که بازیگران یا فیلمنامه شما چه‌قدر خوب باشند، مهم این است که شما از جادوی دوربین برای آن‌که داستانتان بر روی پرده نقره‌ای درست کار کند چگونه به بهترین نحو استفاده می‌کنید.
 
او در شرح کتاب می‌نویسد: فصل‌های این کتاب مهارت‌هایی را به شما می‌آموزند که می‌توانید آن‌ها را در فیلم‌های خود به کارگیرید و آن‌ها را بخشی از سبک و شیوه‌ خود کندی. وقتی این کتاب را می‌نوشتم نمی‌خواستم فقط یک‌سری اطلاعات حاشیه‌ای را بازگو کنم، بلکه قصد داشتم دلایل کارکرد صحنه‌ها را به شیوه‌ای آموزشی بیان کنم. نمی‌خواستم تئوری یا افسانه‌هایی راجع‌به صحنه‌ها منتقل کنم. برای آن‌که شما بتوانید بهترین استفاده را از این کتاب ببرید، باید دقیقات علل فنی‌ای را که باعث می‌شوند تا این صحنه‌ها خوب از آب دربیایند بشناسید. نکه اصلی این‌جاست که مهم نیست چه‌قدر می‌خواهید خلاق و ماجراجو باشید، آن‌چه مهم است و شما هم نیاز دارید این است که یک داستان‌گوی ماهر باشید.
 
 این تحلیل گر و منتقد سینما می‌افزاید: امیدوارم این کتاب به شما نشان دهد که فیلمسازان خوب کاری بیش از فیلمبرداری و ضبط صحنه‌ای را انجام می‌دهند که پیش رویشان است. جزئیاتی در این صحنه‌ها هست که وسواس تارانتینو برای گرفتن بهترین حالت ممکن هر صحنه را نشان می‌دهد. او به فیلمش بسیار اهمیت می‌دهد و باید اطمینان حاصل کند زوایا، جزئیات و حرکات دوربینی که انتخاب کرده، تمام نیازهای فیلمش رابرآورده می‌کنند.

 کریستوفر کنورتی مقدمه‌اش براین کتاب را چنین پایان می‌برد: به مرور که به پایان کتاب می‌رسید، دید خوبی نسبت به آن‌که چگونه تارانتینو یک صحنه را می‌بیند، چگونه با دقت آن را طراحی می‌کند و چگونه خلاقانه فیلم می‌سازد، به دست می‌آورید. شما قادر خواهید بود صحنه‌های فیلم خودتان را با درک بهتری از تمهیدات بصری که می‌توانند یک صحنه را زنده کنند، بسازید. 

کتاب «کارگردانی به سبک تارانتینو» نوشته کریستوفر کنورتی با ترجمه عطیه اخویان طهرانی به تازگی از سوی نشر چترفیروزه در شمارگان 1500 با قیمت 10000تومان راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما