شناسهٔ خبر: 53665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از بی‌توجهی جایزه کتاب سال به ادبیات کودک/ زیر سایه سیاست

در حالی که طی هفته گذشته شاهد برگزاری سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال و معرفی آثار برتر در حوزه‌های مختلف بودیم، سیدعلی کاشفی از کم‌توجهی این جایزه به ادبیات کودک انتقاد کرد.

اختتامیه جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهور

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدعلی کاشفی خوانساری نویسنده و روزنامه‌نگار باسابقه حوزه کودک و نوجوان از کم‌توجهی جایزه کتاب سال به بخش کودک و نوجوان، انتقاد کرد و گفت: تصور من این است که این کم توجهی به غلبه مسایل سیاسی برمی‌گردد. این روزها سیاست در اولویت است و کودکان، به‌عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم، فراموش شده‌اند و چون صدای اعتراض ندارند، کسی به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد و همه در تلاش برای راضی نگه داشتن بخش‌ها و گروه‌های دیگر جامعه هستند.

سردبیر فصلنامه تخصصی کودک و نوجوان یکی دیگر از دلایل کم‌توجهی به کتاب‌های نوشته شده برای این گرده سنی را غلبه نگاه روشنفکرانه دانست و افزود: این نگاه موجب شده حتی کسانی که کتاب می‌خوانند هم ادبیات کودک و نوجوان را بی‌اهمیت تلقی کنند و به آن توجهی نداشته باشند. برای همین است که نویسندگان و مترجمان خوب گروه سنی کودک و نوجوان، آن‌قدر برای این گروه از کتاب‌خوان‌ها مطرح و شناخته شده نیستند که مثلا پدیدآورندگان ادبیات بزرگسال.

کاشفی خوانساری با اشاره به آمار بالای تولید کتاب کودک و نوجوان در بازار نشر ایران گفت: امروز ۲۰ درصد از عناوین کتاب‌های منتشر شده در ایران، کتاب‌های کودک و نوجوان‌اند. همچنین این گروه سنی، به لحاظ شمارگان، ۴۰ درصد نشر ایران را به خود اختصاص داده است و ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور ما، کودک و نوجوان‌اند حالا چگونه می‌توان این گروه و خواسته‌ها و نیازهاشان را نادیده گرفت!؟

این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در ادامه بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های اخیر، افتخارآفرین بوده و جایزه‌های جهانی متعدد را به خود اختصاص داده اما متاسفانه جایزه کتاب سال ۱۳۹۶، هیچ سهمی را به این شاخه از ادبیات اختصاص نداده و این در حالی است که برخی سال‌ها حتی چهار یا پنج برگزیده این جایزه، فعالان و پدیدآورندگان ادبیات کودک و نوجوان بوده‌اند.

کاشفی خوانساری همچنین با اشاره به جشنواره نقد کتاب گفت: این جشنواره هم چند ماه پیش برگزار شد. در آیین‌نامه این جشنواره آمده که به چهار گروه سنی از جمله کودکان و نوجوان جایزه تعلق خواهد گرفت اما حتی در آن مراسم هم این گروه سنی نادیده گرفته شدند و این بی‌توجهی به ادبیات کودک و نوجوان، یک آسیب جدی و گونه‌ای عوام‌زدگی است که ما را از اهداف بلندمدت خود در ارتباط با ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دور می‌کند.

نظر شما