شناسهٔ خبر: 53667 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه دانشنامه استنفورد به عنوان نودودوم رسید

با چاپ ۵ عنوان دیگر از ترجمه عناوین مجموعه دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس، تعداد کتاب‌های این مجموعه به ۹۲ رسید.

دانشنامه استنفورد ایدئالیسم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  با چاپ ۵ عنوان دیگر از ترجمه عناوین مجموعه دانشنامه استنفورد توسط نشر ققنوس، تعداد کتاب های این مجموعه به تازگی به ۹۲ جلد رسیده است.

دانشنامه استنفورد با سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا منتشر می‌شود و برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند برای اولین بار با فلسفه روبرو شوند، گزینه مناسبی است.

از سال ۹۳ بود که نشر ققنوس ترجمه و انتشار مداخل این دانشنامه را با اجازه از گردانندگان آن، آغاز کرد. این کار با هدف گستردن دامنه تاثیر آن و آشنا کردن مخاطبان ایرانی با مقالات این دانشنامه انجام شد. دبیر ترجمه مجموعه مورد اشاره مسعود علیا است و کار ترجمه مداخل دانشنامه توسط مترجمان مختلف و زیر نظر او انجام می شود.

در یک بررسی اجمالی از روند چاپ این کتاب‌ها از ابتدا تا کنون، باید بگوییم اولین ترجمه‌هایی که ققنوس از این دانشنامه چاپ کرد، ۴ عنوان بودند که آبان ماه ۹۳ وارد بازار نشر شدند. این کتاب‌ها عبارت بودند از: «پدیدار شناسی»، «ماکس شلر»، «زیبایی‌شناسی هگل» و «برادران شلگل».

«دوستی»، «زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی»، «آگاهی»، «هانا آرنت»، «هرمنوتیک»، «روشنگری»، «سعادت»، «بخت اخلاقی»، «بدن آگاهی»، «تاریخ هستی شناسی هنر»، «باروخ اسپینوزا»، «درون‌نگری»، «هگل»، «هنر مفهومی و دست‌ساخته»، «حکومت جهانی»، «امانوئل لویناس»، «فلسفه علم آینشتاین»، «پیشرفت»، «نیکولاس کوزایی»، «فلسفه شوخی»، «احترام»، «فیزیکالیسم»، «ایمان و ایمان‌گرایی»، «پل ریکور»، «رفتارگرایی و کارکردگرایی»، «زیبایی شناسی آلمانی در قرن هجدهم»، «ژیل دولوز»، «ژاک لاکان»، «فلسفه دین کانت»، «مسئولیت جمعی و اخلاقی»، «جهان وطنی و جهانی شدن»، «فلسفه موسیقی»، «معنای زندگی»، «اخلاق ارسطو»، «فیشته»، «کیفیات ذهنی و برهان معرفت»، «فلسفه سیاسی و اجتماعی کانت»، «شهود»، «نسبی انگاری اخلاقی»، «پسامدرنیسم»، «نقد کانت بر متافیزیک»، «تنوع دینی»، «اخلاق زنانه‌نگر»، «زیبایی شناسی‌هایدگر»، «معرفت شناسی اجتماعی»، «صلح‌گرایی»، «زیبایی شناسی فمینیستی»، «شلایرماخر»، «پدر-مادری و تولید مثل»، «اخلاق باور»، «قصدیت جمعی»، «سهرودی»، «زیبایی‌شناسی و غایت شناسی کانت»، «فلسفه اخلاق کانت»، «فلسفه تکنولوژی»، «ذهن و آگاهی از خود در نظر کانت»، «یاکوبی»، «تعریف هنر و زیبایی»، «اعتماد»، «طبیعت‌گرایی»، «مفهوم امر زیباشناختی»، «مسئله دست‌های آلوده»، «داوری زیباشناختی» و «انقلاب‌های علمی» کتاب هایی بودند که تا پایان سال ۹۵ از این مجموعه چاپ شده و تعداد عناوینش را به ۷۳ رساندند.

روزهای پایانی فروردین ماه ۹۶، عناوین «مکتب رواقی»، «شکنجه»، «رویکردهای پدیدارشناسانه به اخلاق و تکنولوژی اطلاعات» و «مارتین هایدگر» از این مجموعه چاپ شدند.

در ادامه این روند، در تیرماه «زیبایی‌شناسی امر روزمره» و «یورگن هابرماس» چاپ شدند و در مهرماه، ترجمه ۴ عنوان دیگر از مداخل دانشنامه مذکور با این عناوین چاپ شد: «عقل به روایت کانت»، «استدلال های اخلاقی در اثبات وجود خدا»، «افلاطون» و «گابریل مارسل».

هشتادوهشتمین عنوان این مجموعه، «دین و اخلاق» نوشته جان هِر است که توسط مهدی محمدی اصل ترجمه شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۴ چاپ شده است.

دین و اخلاق، از آغاز آمدن ادیان ابراهیمی و فلسفه یونان، به نحوی تنگاتنگ در هم تنیده بوده اند. خواه تا فلسفه یونان به عقب برگردیم خواه تا مسیحیت، یهودیت و اسلام؛ این در هم تنیدگی وجود دارد. این مدخل نمی کوشد پا را از این محدوده ها فراتر بگذارد. دلیل این امر هم همان طور که در مقدمه کتاب اشاره می شود این است که مداخل دیگری نیز درباره تفکر شرقی وجود دارد.

قصد نویسنده این کتاب از نگارش آن، این است که به ترتیب زمانی پیش برود و بیشترین تاکیدش هم بر دوران معاصر است.

این مدخل از دانشنامه استنفورد، ۵ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: فلسفه یونان باستان، کتاب مقدس عبری و عهد جدید، قرون وسطی، فلسفه مدرن، فلسفه معاصر.

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.

دومین مدخل تازه چاپ شده از مجموعه دانشنامه استنفورد، «کواین» نام دارد که به قلم پیتر هیلتون نوشته و توسط یاسر پوراسماعیل ترجمه شده است. نسخه اصلی این مدخل نیز در سال ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است.

مدخل پیش رو درباره ویلرد ون اُرمن کواین محقق عرصه فلسفه نظری و منطق است که در سال ۱۹۰۸ متولد و در سال ۲۰۰۰ درگذشت. کواین شاید بیش از همه به دلیل استدلال هایش علیه تجربه گرایی منطقی معروف باشد اما نویسنده این کتاب معتقد است استدلال را باید بخشی از جهان بینی جامعی دانست که تمایز دقیقی میان فلسفه و علم تجربی برقرار نمی کند و در نتیجه، مستلزم جهت دهی دوباره و تمام عیار موضوع است.

در این کتاب ابتدا، تاریخی از زندگی و آثار کواین ارائه می شود و سپس به استدلال های وی علیه استفاده تجربه گرایان منطقی پرداخته می شود.

کتاب «کواین» ۷ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «زندگی و آثار کواین»، «طبیعت گرایی کواین و لوازم آن»، «تمایز تحلیلی-ترکیبی و استدلال علیه تجربه گرایی منطقی»، «معرفت شناسی کواینی»، «متافیزیک طبیعی شده»، «تعین ناقص نظریه به موجب شواهد؛ عدم تعین ترجمه» و «جایگاه کواین در تاریخ فلسفه».

این کتاب با ۱۰۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار تومان به چاپ رسیده است.

عنوان بعدی، «شواهد» نوشته تامس کِلی است که امیرحسین خداپرست آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی این کتاب هم مانند دو کتاب پیشین، در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.

مفهوم شواهد هم در معرفت شناسی و هم در فلسفه علم مفهومی محوری است. البته «شاهد» اصطلاح فنی فیلسوفان نیست. فقط، یا حتی در درجه نخست، فیلسوفان نیستند که معمولا از شواهد حرف می زنند، بلکه وکلا و قضات، مورخان و دانشمندان، روزنامه نگاران و خبرنگاران محقق و نیز صاحبان مشاغل متعدد دیگر و مردم عادی در روند زندگی روزمره هم از شواهد سخن می گویند. بنابراین به نظر نویسنده این کتاب، مفهوم شواهد مبنای پیشانظری محکم تری نسبت به مفاهیم مختلف دیگری دارد که جایگاه محوری مشابهی در فلسفه دارند.

این مدخل دانشنامه استنفورد ۴ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: «شواهد در مقام اموری که باور را موجه می کنند»، «متفکران معقول به شواهدشان توجه می کنند»، «شواهد در مقام راهنمای صدق: شواهد در مقام نشان، نشانه یا علامت»، «عینیت، همگانی بودن و بین الاذهانی بودن: شواهد در مقام داور بی طرف».

این کتاب با ۱۰۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب نودو یکم، «فلسفه دین» نوشته چارلز تالیافرو است که ترجمه اش به عهده یاسر میردامادی بوده است. نسخه اصلی این مدخل در سال ۲۰۱۳ چاپ شده است.

این مدخل شامل بررسی فلسفی موضوعات و مفاهیم اصلی مطرح شده در سنت های دینی است. این شاخه از فلسفه تمام حیطه های اصلی فلسفی را در بر می گیرد: متافیزیک، معرفت شناسی، منطق، فلسفه اخلاق و ارزش شناسی، فلسفه زبان، فلسفه علم، حقوق، جامعه شناسی، سیاست، تاریخ و ...

فلسفه دین همچنین شامل پژوهش در باب اهمیت دینی رخدادهای تاریخی مانند هلوکاست و ویژگی های عام جهان هستی است.

کتاب پیش رو ۵ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: شاخه فلسفه دین و اهمیت آن، معناداری زبان دین، کنش ها و سبک های دینی زیست، مفهوم خدا، کثرت انگاری دینی.

این کتاب با ۱۳۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«ایدئالیسم» هم تازه ترین و نود و دومین عنوان مجموعه ترجمه عناوین دانشنامه استنفورد است. این کتاب به قلم پل گایر نوشته شده و داود میرزایی آن را ترجمه کرده است. نسخه اصلی آن هم در سال ۲۱۰۵ چاپ شده و از چهار کتاب قبلی، تازه تر است.

پل گایر که عناوین مختلف دیگری را نیز در این دانشنامه نوشته، در این کتاب از ایدئالیسم فلسفی به مثابه جنبشی بحث می کند که عمدتا متعلق به قرن های نوزدهم و بیستم است، اگرچه زمینه های آن را برخی جنبه های فلسفه قرن هفدهم فراهم می آورند. در این مدخل، ارتباط بین ایدئالیسم معرفت شناختی و ایدئالیسم هستی شناختی مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده ابتدا به پیشگامان این جنبش پرداخته و سپس بر صورت های قرن هجدهمی ایدئالیسم نزد بارکلی، هیوم و کانت و جنبش های قرن نوزدهمی ایدئالیسم آلمانی و متعاقبا بر ایدئالیسم بریتانیایی و آمریکایی متمرکز می شود. بحث پایانی مدخل پیش رو هم، بررسی حمله مور و راسل به ایدئالیسم است.

مقدمه، ایدئالیسم در عقل گرایی مدرن متقدم، ایدئالیسم در فلسفه بریتانیایی متقدم، کانت، ایدئالیسم آلمانی، شوپنهاور، نیچه، ایدئالیسم بریتانیایی و آمریکایی، سرنوشت ایدئالیسم در قرن بیستم عناوین نُه گانه فصل های این کتاب هستند.

این کتاب هم با ۲۰۲ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما