شناسهٔ خبر: 53685 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چامسکی تاریخ فلسطین را منطبق با واقعیت‌های تاریخی بررسی می‌کند

محسن عسکری، مترجم، گفت: چامسکی تاریخ فلسطین را منطبق با واقعیت‌های تاریخی بررسی کرده و گفته است که اسرائیل چه کشور متمدنی است که در هر هفته، چند کودک فلسطینی را می‌کشد؟ یا چه کشور متمدنی است که غزه را به یک جای محصور تبدیل کرده است و حتی مایحتاج اولیه زندگی برای آنها فراهم نیست؟

چامسکی تاریخ فلسطین را منطبق با واقعیت‌های تاریخی بررسی می‌کند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «درباره فلسطین» نوشته نوام چامسکی با ترجمه محسن عسکری هفته جاری از سوی در نشر ثالث منتشر شد. عسکری کتاب‌های دیگری هم از نوام چامسکی ترجمه کرده و به این ناشر تحویل داده که در دست انتشار است. «غزه در بحران» یکی از آنها است.

عسکری درباره این کتاب‌ها گفت: در جهان به علت برتری و سیطره رسانه‌های غربی و به خصوص نقش صیهونیسم و تسلطش بر رسانه‌های جهان، تصویر واژگونه‌ای از اتفاقات فلسطین بازتاب داده شده است. حتی عده‌ای تحت تاثیر همین اتفاق‌ها می‌گویند؛ فلسطینی‌ها حق‌شان بوده که این بلاها سرشان بیاید. از سوی دیگر، تحت تاثیر اخبار همین رسانه‌ها، همه اسرائیل را به عنوان کشوری می‌شناسند که یک ارتش قوی دارد و بسیار صلح‌طلب و صلح دوست است و ارتشی پایبند به اصول دارد.

این مترجم توضیح داد: چامسکی برخلاف این تصویر و این روند، تاریخ فلسطین را منطبق با واقعیت‌های تاریخی بررسی کرده و می‌پرسد که آیا اسرائیل،  متمدن است که در هر هفته، چند کودک فلسطینی را می‌کشد؟ یا اینکه غزه را به یک جای محصور تبدیل کرده است و حتی مایحتاج اولیه زندگی برای آن‌ها فراهم نیست،و فقط برای این که امکان دارد این مردم محصور، منافع اسرائیل را به خطر بیندازند.



عسکری ادامه داد: کتاب دیگری که از چامسکی ترجمه کرده و به نشر ثالث تحویل داده‌ام، کتاب «چه کسی بر جهان حکومت می‌کند» است. این کتاب، نقش ابرقدرت‌ها را در جهان امروز بررسی می‌کند و تصویر معوجی که از کشورهای دیگر ارائه می‌دهند و فکر می‌کنند هر آنچه که خودشان انجام می‌دهند، حق است.

این مترجم افزود: کتاب دیگری که ترجمه کرده‌ام «امپراطور و دزدان دریایی؛ عهد قدیم و عهد جدید» است. چامسکی این کتاب را بر اساس داستانی از سنت آگوستین نوشته است. در این داستان آمده روزی دزدان دریایی را نزد اسکندر بردند. اسکندر گفت: شما دریاها را ناامن کرده‌اید. چرا دزدی و چپاول می‌کنید؟ دزدان دریایی گفتند: اگر ما با ناوهای بزرگی که شما در اختیار دارید، این کارهای را انجام دهیم به ما می‌گویند؛ امپراطور و اگر با قایق‌های کوچک انجام دهیم، می‌گویند؛ دزدان دریایی.

عسکری افزود: بر همین اساس هم چامسکی در این کتاب بررسی کرده که اگر کشوری برای احقاق حقوق خودش بایستد، متهم به تروریسم می‌شود. اما همین کارها را قدرت‌های بزرگ جهان هم انجام می‌دهند و چون امپراطور هستند، خوب هم تلقی می‌شود. مثل حمله آمریکا به لیبی، ویتنام، افغانستان و عراق یا حمله اسرائیل به جنوب لبنان. اما اگر یکی از این کارها را کشورهای ضعیف و کوچک انجام دهند به دشمنی با حقوق بشر محکوم می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به کتاب «خشم و آتش»  که درباره دونالد ترامپ نوشته شد گفت:مایکل وولف در این کتاب، دولت ترامپ را از نزدیک واکاوی کرده، اتفاق‌هایی را که درون کاخ سفید می‌گذرد و نبرد قدرتی که پشت پرده جریان دارد و بی‌برنامگی‌ها و منش ترامپ را بررسی کرده است. این کتاب را در دست ترجمه دارم و تلاش می‌کنم تا پیش از عید، آن را به ناشر تحویل دهم و امیدوارم تا نمایشگاه کتاب هم منتشر شود.

نظر شما