شناسهٔ خبر: 53705 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز فرایند واگذاری مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی/انتخاب مدیران دانشگاه از اختیارات خودم است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه مراکز دولتی این دانشگاه تا یک سال و نیم آینده به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، گفت: براساس مصوبه اخیر ابلاغ شده از سوی رئیس جمهور،‌ پذیرش دانشجو در این واحدها برای ورودی بهمن متوقف شده است.

دکتر امید، معاون اداری مالی وزارت علوم

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدحسین امید در نشست خبری که به مناسبت چهارمین کنگره آموزش عالی مهارتی برگزار شد، ضمن اعلام این خبر به مصوبه اخیر شورای عالی اداری کشور در خصوص توقف پذیرش دانشجو در واحدهای علمی کاربردی دولتی اشاره کرد و گفت: شورای عالی اداری کشور اخیرا مصوبه‌ای تصویب کرد که این مصوبه دو بند اساسی دارد. بند اول آن به مراکز علمی، پژوهشی و بند دوم نیز به مراکز علمی کاربردی اختصاص داده شده است. این مصوبه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

وی در ادامه، تصریح کرد: براساس بند ۱ این مصوبه، موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دانشجو پذیرش کنند. در بند ۲ مصوبه نیز تاکید شده، مراکز علمی  کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی باید تا پایان سال ۹۷ – ۹۸ به بخش غیردولتی واگذار شوند، در غیر این صورت این مراکز منحل خواهند شد. وزارت علوم و دانشگاه علمی کاربردی نیز مجری اجرای دقیق این مصوبه هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ادامه خاطرنشان کرد: ما به دستگاه‌های اجرایی کمک خواهیم کرد که واگذاری مراکز علمی کاربردی به بخش خصوصی به بهترین شکل اتفاق بیفتد. باید به این نکته نیز توجه داشت که این مراکز به هیچ عنوان تعطیل نخواهند شد و فقط از بخش خصوصی به بخش دولتی منتقل می‌شوند.

دکتر امید تاکید کرد: دستگاه‌های ذیربط در بخش خصوصی را به منظور انتقال مراکز دولتی به این بخش‌ها شناسایی خواهیم کرد و با کمک آن‌ها نسبت به انتقال این مراکز اقدام می‌کنیم و اینگونه نیست که با انتقال این مراکز به بخش خصوصی، کیفیت آن‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، چرا که بسیاری از مراکز خصوصی ما از کیفیت بسیار بالایی بهره‌مند هستند.

وی با تاکید بر اینکه تا یک سال و نیم آینده تمامی مراکز دولتی علمی کاربردی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد،‌ افزود: شرایط واگذاری این واحدها نیاز به تدوین اساسنامه دارد که البته داشتن زیرساخت‌های لازم، غیر دولتی بودن از جمله مهم‌ترین این شرایط خواهد بود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه پذیرش دانشجو برای ورودی بهمن ماه جاری از طریق سازمان سنجش آموزش کشور در مراکز دولتی علمی کاربردی متوقف شد.

دکتر امید همچنین بر لزوم گفتمان‌سازی آموزش‌های مهارتی در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر آموزش‌های مهارتی در کشور همه‌گیر شده است و گرایش به سمت این آموزش‌ها به ۴۰ درصد افزایش یافته، بطوری که براساس همین روند تا پایان برنامه ششم توسعه می‌توانیم ۵۰ درصد آموزش‌ها را به سمت آموزش‌های مهارتی پیش ببریم.

به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی، براساس برنامه ششم توسعه باید تعداد دانشجویان مهارتی در کشور تا پایان این برنامه به ۳۰ درصد برسد که در حال حاضر این میزان کمتر از ۱۵ درصد است، اما براساس آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، در سال ۹۸ جمعیت زیادی از دانش‌آموختگان کشور را خواهیم داشت که به سمت این نوع آموزش‌ها گرایش دارند.

دکتر امید همچنین خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷، ۵۵۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در واحدهای علمی کاربردی وجود داشت که کمتر از ۲۰۰ هزار متقاضی برای مهر امسال جذب این دانشگاه شد. بنابراین بخش اعظمی از ظرفیت دانشگاه، خالی از دانشجو مانده است.

وی همچنین به اساسنامه مراکز خصوصی دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: امضای این اساسنامه از سوی مراکز کاملا اختیاری است. اما مراکزی که اساسنامه را امضاء کنند، از امتیازات آن نیز بهره‌مند خواهد شد و خوشبختانه دو سوم روسای مراکز با تصویب اساسنامه موافقت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علمی – کاربردی همچنین در خصوص برخی انتقادها به بحث انتخاب افرادی خارج از بدنه دانشگاه علمی کاربردی در چارت مدیریتی گفت: این از حوزه اختیارات بنده است. کسانی را که از نظر من صلاحیت کافی داشته باشند، می‌توانند در این مجموعه مشغول به کار شوند.

دکتر امید همچنین در خصوص واریز ۱۵ درصد شهریه دانشجویان به حساب مرکز دانشگاه علمی کاربردی، گفت: این مبلغ شهریه مستقیماً به خزانه دولت واریز می‌شود و در چارچوب و مقررات مشخص از سوی دانشگاه هزینه می‌شود، اما باید در خصوص ۸۵ درصد باقی مانده شهریه که دانشجویان به واحدهای علمی – کاربردی واریز می‌کنند، شفاف‌سازی اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فراخوان دانشگاه علمی کاربردی برای جذب مدرس، گفت: ۴۵ هزار نفر در این فراخوان شرکت کرده‌اند که ۳۰ هزار نفر آن‌ها در فرآیند ارزیابی‌ها حاضر شدند و در نهایت ۸۰۰۰ نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی به مراکز معرفی می‌شوند که نتیجه این فراخوان تا آخر بهمن در تمامی استان‌ها نهایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: در تهران نیز ۱۰ هزار نفر برای جذب ۱۰۰۰ مدرس ثبت‌نام کردند که ۳۰۰۰ نفر آن‌ها در آزمون کتبی پذیرفته شدند و به منظور ارزیابی، در کارگروه‌های متعدد دعوت شده‌اند.

دکتر امید همچنین از آغاز فراخوان جدید جذب مدرس در دانشگاه علمی کاربردی تا قبل از پایان سال خبر داد و گفت: اگر تعداد داوطلبان بیش از حد نیاز نباشد، آزمون کتبی برگزار نخواهیم کرد،‌ بلکه افراد متقاضی مستقیما به منظور مصاحبه دعوت خواهد شد.

در ادامه دکتر حاتمی دبیر چهارمین کنگره ملی آموزش‌های مهارتی در خصوص جزئیات این کنگره، گفت: کنگره ملی آموزش‌های مهارتی فردا و پس فردا ۲۴ و ۲۵ بهمن در تالار علامه‌امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تعداد ۲۶۸ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره فوق ارسال شده و پس از داوری‌های متعدد ۱۰۴ عنوان مقاله به مرحله داوری رسیده که در نهایت ۷۳ مقاله پذیرفته شده است و ۲۷ مقاله به صورت شفاهی، ۵۲ مقاله نیز به صورت پوستر در روز کنگره ارائه خواهد شد.

دبیر علمی چهارمین کنگره ملی آموزش‌های مهارتی، فناوری و اشتغال خاطرنشان کرد: در این کنگره، مقاله‌ها در ۵ پنل ارائه خواهند شد و هر پنل نیز دارای سه بخش ارائه مقاله منتخب،‌ارائه تجربیات موفق و کارگاه خواهد بود.

دکتر حاتمی در پایان اظهار کرد: محور صلاحیت حرفه‌ای و استانداردسازی مشاغل و همچنین آینده‌پژوهی در مقوله آموزش‌های علمی کاربردی به ترتیب بیشترین و کمترین محورهایی است که در کنگره مورد استقبال قرار گرفته و در پایان این کنگره با امضای تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه علمی کاربردی و مرکز نشر دانشگاهی، همکاری‌های علمی و پژوهشی این مرکز تقویت خواهد شد.

نظر شما